بررسی و رفع موانع اجرای صحیح پروژه تعیین نرخ حمل جاده ای کالا بر اساس تن - کیلومتر
مسائل و مشکلاتی که در اجرای پروژه تن بر کیلومتر وجود دارد ابتدا باید مدیریت و حل و فصل شود ، سپس به روز رسانی و بازنگری در محتوا صورت گیرد . در مورد صنایعی که میزان کرایه نسبت به ارزش کالا درصد بالایی دارد مانند صنعت گچ و سیمان باید به طور ویژه مورد بررسی قرار گیرد .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، در سومین نشست کمیته راهبری حمل و نقل جادهای بخش کالا ، بر بررسی و رفع موانع اجرای صحیح پروژه تعیین نرخ حمل کالا بر اساس تن بر کیلومتر تأکید شد .
مهندس مهران قربانی معاون حمل و نقل این سازمان و رئیس کمیته راهبری حمل و نقل جاده ای ، با بیان این که حمل و نقل جاده ای یکی از مشاغل بسیار سخت و با مشقت در دنیا به شمار می رود ، افزود : دستیابی به مدل حمل و نقل مطلوب نیاز به مطالعه و بررسی علمی دارد و بخشی از کارها در میان مدت و بلند مدت به نتیجه می رسد .
وی بررسی شاخص قیمت حمل کالا بر اساس تن بر کیلومتر را ابزاری در جهت کشف قیمت واقعی حمل کالا اعلام کرد و افزود : اگر این شاخص به درستی تعریف و اجرا شود ، حق راننده در حمل کالا ضایع نمی شود و دستاوردهای مثبت آن در کل سیستم حمل و نقل تسری می یابد.
مهندس قربانی در مورد مصوبات این جلسه اعلام کرد : افزایش درصد اعمال نرخ تن – کیلومتر در بارنامه ها صادره ، رصد موانع اجرای صحیح این پروژه از سوی دفتر حمل و نقل کالا ، ارائه پیشنهاد از سوی تشکل های صنفی در خصوص نظارت بر اجرای این پروژه ، از جمله مهم ترین موارد قابل پیگیری است .
فرامرز مداح عضو هیأت عامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ، با حضور در این نشست اظهار داشت : مسائل و مشکلاتی که در اجرای پروژه تن بر کیلومتر وجود دارد ابتدا باید مدیریت و حل و فصل شود ، سپس به روز رسانی و بازنگری در محتوا صورت گیرد . در مورد صنایعی که میزان کرایه نسبت به ارزش کالا درصد بالایی دارد مانند صنعت گچ و سیمان باید به طور ویژه مورد بررسی قرار گیرد .
غلامحسین دغاغله مدیر کل دفتر حمل و نقل کالا در این نشست گزارشی از اقدامات انجام شده طی هفته گذشته بیان کرد و افزود : رفع مشکلات مربوط به سوخت ناوگان فعال در حمل و نقل برون شهری با تخصیص تنخواه به میزان ۵۰ درصد سقف سهمیه عملکردی برای ناوگان باری سنگین بین شهری ، رفع مشکلات مربوط به سوخت ناوگان فعال در حمل کالاهای اساسی با احتساب ضریب ۳.۱ به کیلومتر طی شده مسیرهایی که مبدأ یا مقصد آنها بنادر اصلی می باشد ، از جمله مهم ترین اقداماتی است که مصوب شده و در حال اجرا می باشد .
وی همچنین از اعمال بیش از ۹۰ درصدنرخ تن بر کیلومتر در بارنامه های صادره خبر داد و افزود : نرخ های تعیین شده در این پروژه در واقع نرخ کف کرایه حمل است ودرج قیمت بالاتر از نرخ تن بر کیلومتر در بارنامه منعی ندارد .
گفتنی است در بخش دیگری از این نشست ، نمایندگان کانون انجمنهای صنفی رانندگان ناوگان جاده ای حمل کالای سراسر کشور ، دبیر کانون سراسری انجمنهای صنفی کامیونداران کشور و نمایندگان کانون انجمنهای صنفی موسسات و شرکتهای حمل و نقل کالای داخلی کشور ، نظرها و پیشنهادهای خود را در زمینه مسائل مطروحه بیان کردند .
رفع مشکلات کمبود و گرانی اقلام مصرفی ناوگان به ویژه روغن . لاستیک ، عدم تناسب کرایهها با هزینه تمام شده حمل و نقل ، ضرورت نظارت بر اجرای صحیح و دقیق بخشنامههای ابلاغی در استانها از مهمترین دغدغه های تشکل های صنفی در این نشست بود .