در حال بارگذاری ...
  • بررسی راهکارهای تداوم همکاری ایران و روسیه در انجام پروژه های ریلی

    جمهوری اسلامی ایران برای توسعه زیرساخت های مورد نیاز صنعت حمل و نقل ریلی اهمیت زیادی قائل است و این موضوع مورد تاکید مقام معظم رهبری است و هم اکنون یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما در این بخش ، افزایش سهم جابجایی بار و مسافر در خطوط ریلی ایران است .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، در دیدار مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با «الکساندر میشارین » قائم مقام رئیس راه آهن روسیه ، راهکارهای تداوم همکاری های دو کشور در انجام پروژه های ریلی و تشکیل شرکت مشترک بین دو کشور مورد بررسی قرار گرفت .

    سعید رسولی اظهار داشت : خوشبختانه درهفتادمین اجلاس شورای حمل و نقل ریلی کشورهای سی ای اس در هلسینکی در دیدار با « اولک بلازوروف » رئیس راه آهن روسیه مناسبات و همکاری های دو کشور در صنعت حمل ونقل ریلی بار دیگر به حسن نیت طرفین تاکید شد .

    وی با بیان اینکه در هلسینکی مباحث بسیار خوبی با رئیس راه آهن روسیه مطرح شد ، گفت : متعاقب این مذاکرات از سفر هیات روسی به تهران برای توسعه مناسبات دو کشور در این بخش بسیار خوشحال هستیم . جمهوری اسلامی ایران برای توسعه زیرساخت های مورد نیاز صنعت حمل و نقل ریلی اهمیت زیادی قائل است و این موضوع مورد تاکید مقام معظم رهبری است و هم اکنون یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما در این بخش ، افزایش سهم جابجایی بار و مسافر در خطوط ریلی ایران است .

    تاکید مسئولان ارشد ایران و روسیه از برقی کردن مسیر گرمسار - اینچه برون

    رسولی با بیان اینکه برای اجرایی شدن این هدف بزرگ هم اکنون اجرای پروژه های متعددی درصنعت حمل ونقل ریلی ایران در دستور کار راه آهن قرار گرفته است ، افزود : یکی از پروژه های ریلی ما برقی کردن مسیر گرمسار - اینچه برون با همکاری راه آهن روسیه است و دولت های دو کشور نیز بر اجرایی شدن آن تاکید دارند . وظیفه خود می دانیم برای اجرایی شدن این پروژه ریلی ، تمام شرایط لازم را مهیا کنیم تا عملیات برقی کردن مسیر ریلی گرمسار - اینچه برون بسرعت با فاینانس مالی دولت روسیه اجرایی شود .

    وی با اشاره به مزیت تشکیل یک شرکت مشترک ریلی بین ایران و روسیه اظهار داشت : تصویب عضویت دائمی ایران در اجلاس شورای حمل و نقل ریلی کشورهای سی ای اس در فنلاند ، انگیزه های راه آهن ایران را برای توسعه همکاری های ریلی در کریدور شمال - جنوب بیشتر کرده است و تشکیل این شرکت مشترک می تواند در توسعه مناسبات دو کشور در بخش حمل ونقل ریلی و افزایش میزان ترانزیت توسط شبکه ریلی بسیار تاثیرگذار باشد .

    تکمیل خط آهن رشت - آستارا برای ایران اهمیت زیادی دارد

    رسولی با اشاره به اهمیت تکمیل خط آهن رشت - آستارا در مسیر ریلی کریدور بین المللی شمال - جنوب ، اظهار داشت : اتصال این مسیر ریلی یکی از پروژه استراتژیک راه آهن ایران است و هم اکنون اسناد مناقصه قطعه یک آن به طول ۴۰ کیلومتر آماده شده و بزودی عملیات اجرایی آن قطعه توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور آغاز خواهد شد .

    الکساندر میشارین قائم مقام رئیس راه آهن روسیه نیز در ادامه این دیدار تاکید کرد : خوشبختانه ظرفیت ها و قابلیت های زیادی برای توسعه همکاریهای ریلی بین ایران و روسیه وجود دارد و تا ۵ میلیارد یورو می توانیم حجم همکاری های خود را توسعه دهیم .

    وی با تبریک عضویت دایم ایران در شورای حمل ونقل ریلی کشورهای مشترک المنافع سی ای اس تصریح کرد : تردیدی وجود ندارد که بین دو کشور زمینه همکاریهای ریلی بسیار زیاد است و روسیه آمادگی دارد با حل وفصل تمام مسایل فاینانس مالی برقی کردن مسیر گرمسار - اینچه برون ، این پروژه بزودی در ایران عملیاتی شود .

    به گفته قائم مقام رئیس راه آهن روسیه ، برقی کردن این مسیر ریلی به لحاظ فنی نیازمند تجهیزات و تکنولوژی های پیشرفته است و هم اکنون مراحل تولید این تجهیزات در کارخانجات روسیه آغاز شده است . برای اجرایی شدن این پروژه ریلی راه آهن روسیه مصمم است و ملزم هستیم تمام مسایل فاینانس را آن برطرف و با ورود ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز اجرای این پروژه در ایران عملیاتی شود .

    وی بر آمادگی راه آهن روسیه برای تشکیل شرکت مشترک بین دو کشور تاکید کرد و گفت : در تشکیل این شرکت باید مسئولیت های طرفین به خوبی مشخص شود تا هر کسی بتواند در حوزه وظایف خود در این شرکت فعال شود و ادامه این مذاکرات می تواند در تهران و یا مسکو پیگیری شود .

    وی از آمادگی راه آهن روسیه برای تکمیل خط آهن رشت - آستارا خبر داد و گفت : برای تسریع در اجرای این پروژه ریلی در شمال ایران ، ما آمادگی لازم را داریم .

    در پایان این مذاکرات مسایل مربوط به انجام پروژهای ریلی دو خطه کردن مسیر بافق - سرخس و روند برقی کردن مسیر ریلی بندرعباس تا سرخس با هیات روسی مورد بحث و بررسی قرار گرفت .




    مطالب مرتبط

    اهمیت استفاده از ظرفیت‌های قانونی برای توسعه صنعت حمل و نقل ریلی

    اهمیت استفاده از ظرفیت‌های قانونی برای توسعه صنعت حمل و نقل ریلی

    طبق موافقت نامه ای که بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه به امضا رسیده به استناد تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۹۷ قرار است ۹۷۴ دستگاه انواع ناوگان ریلی نیز با استفاده از منابع داخلی در کشور تولید و به شبکه ریلی اضافه شود .

    |

    مهمات مبارزه با تحریم

    مهمات مبارزه با تحریم

    آنچه در شرایط تحریم و محدودیت‌ها ضرورت دارد ، تولید سامانه‌های «علائم الکترونیکی» است . در مورد بخش ریل هم ، اگر حمایت جدی از سوی تولیدکنندگان و سیاستگذاران در دستور کار قرار ...

    |

    ضرورت استفاده بهینه از لکوموتیوهای موجود در خطوط ریلی کشور

    ضرورت استفاده بهینه از لکوموتیوهای موجود در خطوط ریلی کشور

    بهبود وضعیت ناوگان باری و مسافری از مهم ترین برنامه های شرکت راه آهن در این بخش است و انتظار داریم با توجه به قراردادهای تعمیر و نگهداری با شرکت های پیمانکاری تعداد واگن ها و لکوموتیوهای مناسب در شبکه افزایش یابد .

    |

    بررسی آخرین وضعیت راه‌آهن سریع السیر تهران - قم - اصفهان

    بررسی آخرین وضعیت راه‌آهن سریع السیر تهران - قم - اصفهان

    در این جلسه آخرین وضعیت پروژه ریلی سریع‌السیر تهران - قم - اصفهان بررسی و مقرر شد ، سناریوهای مختلف نحوه کاهش هزینه احداث فازهای اول و دوم این خط ریلی تدوین و بررسی شود و سناریوی منتخب برای ارائه به معاون اول ریاست‌جمهوری انتخاب شود .

    |

    نظرات کاربران