آغاز عملیات اجرایی راهآهن جزین - فردوس به طول ۷۱ کیلومتر
راهآهن جزین - فردوس علاوه بر توسعه و پیشرفت منطقه ، در آینده نزدیک با اتصال به منطقه ویژه اقتصادی فردوس در گسترس مبادلات تجاری در منطقه تاثیر بسزایی خواهد داشت .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون وزیر راه و شهرسازی در سفر به استان خراسانی جنوبی خبر داد : با حضور وزیر راه و شهرسازی ۱۲۴ کیلومتر از گلوگاههای ترافیکی کریدور جنوب - شمال در شرق کشور به بهرهبرداری رسید و عملیات اجرایی راهآهن جزین - فردوس به طول ۷۱ کیلومتر آغاز شد .
خیراله خادمی با تاکید بر اهمیت کریدور جنوب به شمال شرق کشور گفت : این کریدور از بندر شهید رجایی چابهار به سمت ایرانشهر - زاهدان - بیرجند - مشهد ادامه مییابد که به عنوان مسیر ترانزیت کالا به کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه و افغانستان از اهمیت خاصی برخوردار است . تکمیل این کریدور همچنین نقش اساسی در افزایش ایمنی و سهولت تردد زوار بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) ایفا میکند .
وی طول این کریدور را ۱۵۶۷ کیلومتر اعلام کرد و افزود : از این میزان تاکنون ۵۲۸ کیلومتر به بزرگراه تبدیل شده است و امروز شاهد بهرهبرداری از ۱۲۴ کیلومتر دیگر از شریانهای مهم این محور با اعتباری معادل ۲ هزار و ۴۴۰ میلیارد ریال هستیم .
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه اظهار داشت : باند دوم مسیر میدان فرودگاه - بیرجند - زاهدان به طول ۲۵۱ کیلومتر یکی از این پروژهها است که ۷۰ کیلومتر آن در گذشته زیرعبور ترافیک قرار گرفته و امروز ۱۷ کیلومتر دیگر آن با اعتبار ۳۴۰ میلیارد ریال به بهرهبرداری رسید . باند دوم بیرجند - قائن و دیهوک - خوشاب به طول ۴۲ کیلومتر با اعتبار ۸۶۰ میلیارد ریال ، باند دوم سه راهی روم - آبریز - سرایان - فردوس به طول ۱۲ کیلومتر با اعتبار ۲۴۰ میلیارد ریال ، باند دوم اسدیه - بیرجند به طول ۱۶ کیلومتر با اعتبار ۳۰۰ میلیارد ریال و باند دوم طبس - یزد به طول ۶ کیلومتر و اعتبار ۱۰۰ میلیارد ریال بخشهای دیگری از این کریدور هستند که امروز زیر عبور ترافیک قرار گرفتند .
آغاز عملیات اجرایی راهآهن جزین - فردوس
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از آغاز عملیات اجرایی راهآهن جزین - فردوس به طول ۷۱ کیلومتر با حضور وزیر راه و شهرسازی خبر داد و گفت : در راستای توسعه شبکه ریلی کشور و بهرهمندی مناطق محروم از مزایای راهآهن ، طرح اتصال شهرستان فردوس به شبکه سراسری خطآهن کشور در برنامههای شرکت ساخت و توسعه قرار گرفت . راهآهن جزین - فردوس علاوه بر توسعه و پیشرفت منطقه ، در آینده نزدیک با اتصال به منطقه ویژه اقتصادی فردوس در گسترس مبادلات تجاری در منطقه تاثیر بسزایی خواهد داشت .
وی تاکید کرد : این مسیر ریلی از ایستگاه جزین در محور مشهد - بافق منشعب شده و در منطقهای نسبتا کم عارضه و هموار به طرف شهر فردوس پیش میرود . این خطآهن از جادههای روستایی و مزارع به صورت روگذر عبور میکند و دو ایستگاه فرعی برای آن در نظر گرفته شده است .
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه اعتبار مورد نیاز برای این خطآهن را ۱۰۱۰ میلیارد ریال عنوان و اضافه کرد : به منظور احداث این مسیر ریلی حدود ۳ میلیون و ۶۵۷ هزار متر مکعب خاکبرداری ، ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار مترکعب خاکریزی صورت میگیرد و ۷۵۰ هزار و ۲۷۴ کیلوگرم آرماتور بندی ، ۳۴ هزار و ۳۸۵ متر مکعب بتن درجا و پیش ساخته و ۱۵۸ هزار و ۴۰۰ متر مربع آسفالت در آن به کار میرود . پیشبینی میشود این مسیر ریلی قابلیت جابهجایی سالانه ۱۳۸ هزار نفر مسافر و ۵۱۵ هزار تن بار را دارا باشد .