معرفی ویژگی های خاص فرودگاه بیرجند
یکی از توفیق های حاصل شده نصب سامانه کمک ناوبری VOR به جای NDBDME بود که سال ۹۴ تکمیل و نصب شد . نصب این سامانه در افزایش ایمنی پروازهای فرودگاه موثر بوده است .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرکل فرودگاه های استان خراسان جنوبی با اشاره به اجرای طرح های بزرگ در فرودگاه بیرجند طی سال های اخیر عنوان کرد که با توفیق الهی و تلاش بسیجی وار کارکنان هیچ پروژه مغفولی در این فرودگاه باقی نمانده است .
هادی سلامی در آستانه آغاز پروژه توسعه ترمینال فرودگاه بیرجند توسط وزیر راه و شهرسازی ، به معرفی ویژگی های خاص فرودگاه بیرجند و پروژه های اجرا شده در آن پرداخت .
سلامی که متولد سال ۱۳۵۱ و دانش آموخته کارشناسی مراقبت پرواز ، کارشناسی ارشد مدیریت و دکترای DBA است ، از سال ۹۳ با عنوان مدیرکل فرودگاه های خراسان جنوبی به اداره فرودگاه های طبس و بیرجند مشغول است .
وی با تاکید بر اینکه توفیق های حاصل شده در توسعه فرودگاه بیرجند نتیجه تلاش های بسیجی وار کارکنان خدوم فرودگاه است ، می گوید : فرودگاه بیرجند از نظر قدمت ، سومین فرودگاه کشور است که سال ۱۳۱۲ طراحی و سال ۱۳۱۵ افتتاح شد . در دهه ۲۰ از این فرودگاه برای پروازهای نظامی استفاده می شد تا اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی باند جدید فرودگاه ساخته شد . با توجه به بعد مسافت بیرجند تا مراکز اقتصادی و سیاسی کشور و موقعیت استراتژیک آن در قرارگرفتن در مرزهای شرقی کشور و ظرفیت های فرهنگی و اقتصادی شهر بیرجند در مواردی از جمله داشتن بالاترین ضریب سوادی ، جای گرفتن دومین مدرسه پس از دارالفنون در آن ، رتبه نخست در کشت محصولات کشاورزی زعفران و زرشک ، داشتن معادن غنی زغال سنگ ، مس و طلا می توان گفت بدون فرودگاه چرخه اقتصادی استان مختل می شود .
مدیرکل فرودگاه های خراسان جنوبی توضیح می دهد : در سال های اخیر به جهش ناگهانی در اختصاص بودجه و اعتبار به این فرودگاه دست یافتیم . در نتیجه توانستیم با کار تیمی پروژه های بزرگی را اجرا کنیم. از جمله ترمینال فرودگاه بازسازی شده و توسعه آن تا ۴۰۵۰ مترمربع یعنی سه برابر وضع موجود در شرف آغاز است . ترمینال سابق فرودگاه کوچک بود و گنجایش پروازهای همزمان داخلی و خارجی را نداشت و ناچار بودیم برای جداسازی از پارتیشن های متحرک استفاده کنیم .
وی می افزاید : یکی از اولین اقداماتی که در دوره مدیریت خود انجام دادم ، تلاش در راستای استانداردسازی فرودگاه با اجرای طرح هایی چون تصویب طرح جامع فرودگاه در سال ۹۴ بود . این طرح جامع به نوعی نقشه راه فرودگاه در افق های ۱۴۲۰ و ۱۴۵۰ است و چشم اندازی را درباره چگونگی اجرای طرح ها و اقدامات آتی ارائه می کند .
سلامی با اشاره به اجرای پروژه هایی از جمله بهسازی برج مراقبت ، احداث ساختمان یگان حفاظت و بهسازی ساختمان ایمنی زمینی ، می گوید : یکی از توفیق های حاصل شده نصب سامانه کمک ناوبری VOR به جای NDB/DME بود که سال ۹۴ تکمیل و نصب شد . نصب این سامانه در افزایش ایمنی پروازهای فرودگاه موثر بوده است .
وی با اشاره به اینکه علاوه بر سامانه های کمک ناوبری مستقر در کف فرودگاه ، تعدادی سامانه در ارتفاعات تقی قنبر موجود است ، می افزاید : سامانه های تقی قنبر هشت مسیر هوایی را پوشش می دهد و سال ۹۴ بهینه سازی شده است .
سلامی ضمن اشاره به تکمیل سیستم روشنایی چراغ های باند ، می گوید : طی سال های ۹۴ و ۹۵ کارشناسان و مهندسان فرودگاه بیرجند توانستند با مهندسی معکوس سیستم سوئیچینگ فرودگاه را نصب کنند که تمام امکانات سوئیچینگ خارجی را داراست .
وی همچنین به طرح هایی چون استریپ سازی و برطرف کردن موانع و تکمیل شیب استاندارد لبه های باند اشاره می کند و می افزاید : اکنون باند فرودگاه بیرجند دارای ضریب ایمنی کامل است و شرایط لازم را برای پذیرش همه نوع هواپیما دارد . احداث بلوار ورودی فرودگاه، نصب ۵۰ دوربین امنیتی ، احداث اتاق مانیتورینگ ، محوطه سازی ، تکمیل پارکینگ مسافران و حجاج و نیز ساخت نمازخانه محوطه فرودگاه از دیگر طرح های اجرایی بوده است .
مدیرکل فرودگاه های خراسان جنوبی به استفاده بهینه از امکانات فرودگاه قدیم بیرجند نیز اشاره می کند و می گوید: برای افزایش درآمدهای غیرهوانوردی فرودگاه، از ترمینال قدیم به عنوان سالن چند منظوره استفاده می شود. همچنین از ساختمان پلیس فرودگاه قدیم به عنوان هنرستان هوانوردی و از ساختمان ایمنی زمینی نیز به عنوان آموزشگاه خلبانی بهره برداری می شود .
وی مهمترین پروژه انجام شده در دوران مدیریت خود را دریافت سند کامل مالکیت ۷۶۰ هکتار از اراضی فرودگاه بیرجند و ۶۸۰ هکتار اراضی فرودگاه طبس عنوان می کند .
سلامی با اذعان بر کمبود نیروی انسانی موجود در فرودگاه بیرجند می گوید : این فرودگاه به دلیل قرار گرفتن در منطقه کم برخوردار فاقد مشوق های لازم برای ماندگاری نیروی انسانی است . فرودگاه بیرجند در اجرای طرح چند پیشگی پیشگام بوده و نیروی انسانی آن اغلب موظف به انجام مسوولیت های متعدد هستند .
وی همچنین با اشاره به کاهش ۷۰ درصدی پروازهای فرودگاه بیرجند در سال ۹۷ می افزاید : دلیل اصلی این مشکل کمبود ناوگان شرکت های هواپیمایی و رغبت کم شرکت ها به برقراری پرواز در مسیرهای کم تردد است . اکنون از فرودگاه بیرجند در مسیرهای مهرآباد و مشهد پرواز داریم و به زودی شاهد بازگشت پروازهای مسیرهای عتبات عالیات و زاهدان خواهیم بود .
سلامی همچنین با تاکید بر موقعیت استراتژیک فرودگاه طبس می گوید : از جمله اقدامات انجام شده در این فرودگاه می توان به بازسازی سایت های کمک ناوبری ، ایجاد راه دسترسی به سایت ها ، بهسازی ابنیه ، تکمیل فیبر نوری و طراحی برج مراقبت اشاره کرد .