کاهش سهم ترانزیت از اقتصاد کشور
یکی از موانع خروج از مرز در بحث ترانزیت جادهای مشکل سوخت است ، یعنی کامیونی که در حال عبور از کشور است ، مشکل سوخت دارد . پیشنهاد میکنیم برای رونق ترانزیت جادهای کشور این موانع به حداقل ممکن برسد . هیچکدام از سازمانهای دولتی و مقامات دولتی انگیزهای برای افزایش ترانزیت ندارند یعنی از دریچه استراتژیک به موضوع ترانزیت نگاه نمیکنند .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، بهرغم انتظارها ، در دولت تدبیر و امید سهم ترانزیت از اقتصاد کشور نسبت به دولتهای قبلی ، نهتنها افزایش نیافته بلکه با کاهش هم روبهرو بوده است .
محمد عیقرلو ، دبیرکل فدراسیون حملونقل و لجستیک ایران با اعلام این مطلب گفت : ایران در مسیر ترانزیت دنیا است و در برنامههای چشمانداز و احکام بالادستی اشاره شده که سهم ترانزیت باید هر سال به میزان ۱۰ درصد افزایش یابد .
وی که در حاشیه اولین جلسه هماندیشی برای تامین منابع مالی غیردولتی جهت توسعه زیرساختهای ریل و مراکز لجستیکی در حوزه معدن و محصولات فلزی سخن میگفت ، افزود : همه در کشور موافق افزایش سهم ترانزیت هستند ، اما میدانیم که دشمنان ایران مخالف توسعه ترانزیت هستند ، همانطور که خواهان حذف ایران از صادرات نفت هستند . این در حالی است که همه این فشارها به اندازه ناهماهنگی و جزیرهای عمل کردن ارگانهای داخلی و سازمانهای حاکمیتی کشور در این کاهش اثرگذار نبوده است .
وی افزود : یکی از مشکلات اساسی ترانزیت ، قانون عبور کالای ترانزیتی است در حالی که زمانی یکی از پیشرفتهترین قوانین بود . در بعضی از مفاد آن برای ترانزیت کالای خارجی از سازمانهای ذیربط مانند قرنطینه دامی ، قرنطینه گیاهی ، وزارت دفاع ، انرژی اتمی و غیره باید مجوز گرفته شود ؛ این در حالیست که برای صدور اجازه بسیار سختگیری میشود ، به عبارتی موضوع ترانزیت با واردات اشتباه گرفته شده و همان الزامات را درباره ترانزیت هم اعمال میکنند .
عیقرلو در ادامه گفت : سالهاست که ترانزیت مستقیم سوخت به افغانستان قطع شده و هیچ کالای سوختی و مشتقات نفتی نمیتواند از مبدا کشوری دیگر و از مقصد ایران به افغانستان وارد شود . بر این اساس، طبق برآوردها حداقل در سال حدود ۵/ ۱ تا ۲ میلیون تن ترانزیت را به این واسطه از دست میدهیم . از نظر حرفهای ، ترانزیت جادهای ما زمینگیر شده است . قیمت یک دستگاه کامیون نسبت به سال گذشته حدود ۴ برابر شده و قیمت کانتینر حدود ۳ برابر رشد داشته است . هزینههای تعمیرات و نگهداری وسائل نقلیه حدود ۳ تا ۵ برابر افزایش داشته است . هزینههای عبور و مرور مرزی هم افزایش پیدا کرده است . معطلی در مرزهای خروجی هر روز رو به افزایش است که در اثر این معطلیها سرمایه زیادی به حوزه ترانزیت داخلی تحمیل میشود .
وی افزود : یکی دیگر از موانع خروج از مرز در بحث ترانزیت جادهای مشکل سوخت است ، یعنی کامیونی که در حال عبور از کشور است ، مشکل سوخت دارد . پیشنهاد میکنیم برای رونق ترانزیت جادهای کشور این موانع به حداقل ممکن برسد . هیچکدام از سازمانهای دولتی و مقامات دولتی انگیزهای برای افزایش ترانزیت ندارند یعنی از دریچه استراتژیک به موضوع ترانزیت نگاه نمیکنند .
عیقرلو با اشاره به محاسن موضوع ترانزیت برای کشور گفت : یکی از محاسن ترانزیت ، ارتقای شاخص امنیتی کشور است ؛ ایران جزو امنترین کشورها بوده و ترانزیت منشأ درآمد ارزی با منابع خارجی است و ریالی از کشور خارج نمیشود و حتی سازمان راهداری از محل تردد ناوگان خارجی از کشور ، عوارض دریافت میکند . رونق ترانزیت ، اشتغال مستمر دائمی و پایدار برای کشور ایجاد کرده و دهها شغل بهطور غیرمستقیم از محل تردد کامیونهای ترانزیت از محل گذرگاههای ما شامل پنچرگیری ، تعویض روغن و مهمانسرا در کشور ایجاد میشود . ترانزیت همچنین باعث وابستگی کشورهای همسایه و جذب سرمایهگذاری آنها در کشور میشود .