در حال بارگذاری ...
  • استفاده از ظرفیت‌های عملی دانشگاه‌ها برای توسعه صنعت حمل و نقل ریلی

    علیرغم آموزش‌هایی که در بدو ورود نیروهای جوان به راه‌آهن به آن‌ها ارائه می‌شود ، آن‌ها از تجربه نیروهای باسابقه استفاده نمی‌کنند و حتی در برخی از موارد مقررات را جدی نمی‌گیرند . از طرفی نیروهای باسابقه در حوزه ریلی نیز اعتماد به نفس زیادی دارند و این امر در برخی از موارد موجب می‌شود که مقررات ایمنی را جدی نگیرند و تست‌ها و اندازه‌گیری‌ها لازم را در خطوط انجام ندهند .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، عضو کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن با بیان اینکه فرهنگ‌سازی پایه و اساس حفظ شاخصه‌های ایمنی در صنعت حمل و نقل ریلی است گفت : برای توسعه صنعت حمل و نقل ریلی باید از ظرفیت‌های عملی دانشگاه‌ها به نحو مناسبی استفاده شود .

    جهانبخش حمزه مرند افزود : پایه و اساس حفظ ایمنی در راه‌آهن فرهنگ‌سازی است چرا که تکنولوژی و ابزار روز به تنهایی قادر نیست تا این هدف را محقق سازد .

    وی با بیان اینکه برگزاری همایش ایمنی در راه‌آهن ، گام مؤثری در تقویت ایمنی در راه‌آهن است ، افزود : برگزاری این همایش نشان می‌دهد که ایمنی در راه‌آهن در کانون توجه جدی قرار گرفته است . ارائه اطلاعات لازم در مورد شاخص‌های ایمنی به همکاران یکی از راه‌های کاهش سوانح و حوادث در حوزه ریلی است ، اما استفاده عملی از این اطلاعات و ارائه سخت‌افزارها و نرم‌افزارها از دیگر روش‌هایی است که باید در این بخش عملیاتی شود .

    ضرورت همکاری عملی دانشگاه و راه‌آهن

    این کارشناس ریلی با بیان اینکه ورود برخی از تکنولوژی‌های روز دنیا به راه‌آهن نیازمند سرمایه‌گذاری بسیار زیادی است که به دلیل تحریم‌ها و ارجحیت برخی از برنامه‌ها نمی‌توان آن‌ها را به‌فوریت به کار گرفت ، افزود : می‌توان از همکاری دانشگاه‌ها برای این امر بهره گرفت و با استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی ، از تکنولوژی‌های روز دنیا برای توسعه راه‌آهن بهره‌برداری کرد . در حال حاضر همکاری دانشگاه با راه‌آهن به لحاظ علمی و تئوریک برقرار شده است ، اما باید دانشگاهیان مشخص کنند که چگونه می‌خواهند تئوری‌های خود را در راه‌آهن پیاده کنند .

    عضو کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن ، فرهنگ‌سازی در خانواده راه‌آهن را پایه ایمنی دانست و گفت : علیرغم آموزش‌هایی که در بدو ورود نیروهای جوان به راه‌آهن به آن‌ها ارائه می‌شود ، آن‌ها از تجربه نیروهای باسابقه استفاده نمی‌کنند و حتی در برخی از موارد مقررات را جدی نمی‌گیرند . از طرفی نیروهای باسابقه در حوزه ریلی نیز اعتماد به نفس زیادی دارند و این امر در برخی از موارد موجب می‌شود که مقررات ایمنی را جدی نگیرند و تست‌ها و اندازه‌گیری‌ها لازم را در خطوط انجام ندهند .

    این پیشکسوت حمل و نقل ریلی ، پویش ، پژوهش و به‌روزرسانی اطلاعات و آموزش کارکنان ریلی را از جمله عوامل متعادل‌کننده این شرایط دانست و اظهار داشت : اگر چه وجود تکنولوژی در این زمینه اهمیت زیادی دارد ، اما در برخی از موارد تنها استفاده از برخی از وسایل ساده می‌تواند در زمینهٔ ارتقای ایمنی بسیار مؤثر واقع شود .

    رسانه‌های جمعی ، پیشرو در اطلاع‌رسانی به مردم

    عضو کمیسیون عالی سوانح راه آهن با تأکید بر اینکه علاوه بر آموزش کارکنان راه‌آهن ، ارایه آموزش‌های عمومی به مردمی که در حاشیه خطوط زندگی و رفت‌وآمد می‌کنند از اهمیت خاصی برخوردار است ، گفت : استفاده از رسانه‌ها و سایر وسایل ارتباط‌ جمعی به ‌ویژه رادیو و تلویزیون که تعداد بیشتری از مردم و در همه سطوح مخاطب آن هستند می‌تواند درزمینهٔ توسعه این فرهنگ ، بسیار مؤثر واقع شود .

    وی افزود : بسیاری از مردم از چگونگی رعایت موارد ایمنی اطلاعی ندارند و حتی بسیاری از آن‌ها از محل احداث گذرگاه‌های ایمن بی‌خبرند و یا به‌ غلط تصور می‌کنند که در صورت مواجه‌ شدن با قطار ، لوکوموتیوران با گرفتن ترمز مانند اتومبیل می‌تواند قطار را متوقف کند ، این در حالی است که به خاطر ویژگی‌های خاص این وسیله و افزایش سرعت سیر در بسیاری از موارد حتی اگر قطار ترمز نیز بگیرد ، ممکن است برخورد اتفاق بیفتد .




    مطالب مرتبط

    بیشترین تعداد تماس‌های مسافرین درباره موجودی ، ساعت حرکت قطارهای بین‌شهری و ساعت حرکت قطارهای حومه‌ای بوده و تعداد ۷۹۱ تماس (حدود ۲ درصد از کل تماس‌های تلفنی) به درخواست‌های ثبت شده اختصاص پیدا کرده است .

    |

    شرکت بنا گستر کرانه به‌عنوان شرکت سرمایه‌گذار ، عملیات انتقال سوخت از مبدأ تا مقصد را عهده‌دار شده و به یاری مسئولین و مدیران ارشد راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، این مهم در اداره کل راه‌آهن قم به انجام رسید .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، سازمان ملل متحد در راستای تحقق توسعه پایدار جهانی در سال ۲۰۳۰ میلادی و با شعار ” تغییر جهان ما“ ، ۱۷ هدف کلان را تعیین ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران ، طی حکمی داود طالبی ، معاون تامین سرمایه و اقتصاد حمل و ...

    |

    مقایسه حمل بار در سال ۹۹ که به علت کرونا و کاهش شدید مسافر ، تقریبا کل ناوگان و خط به حمل بار اختصاص یافت با سال های دیگر که شرایط حمل مسافر عادی بوده و حتی ناوگان باری هم به حوزه مسافری اختصاص پیدا کرد ، منطقی نیست .

    |

    نظرات کاربران