در حال بارگذاری ...
  • بررسی گزینه‌های خط ریلی چابهار برای توسعه آینده شهر

    بر اساس مطالعات طرح ویژه توسعه و عمران منطقه ساحلی مکران ، حدود ۴۰۰ هزار نفر جمعیت ساکن برای شهر چابهار در افق طرح پیش بینی شده است . این در حالی است که احداث خط راه آهن در واریانت منتخب مذکور ، موجب ایجاد گسستگی کالبدی در شرق شهر چابهار و از طرفی تداخل با اراضی توسعه آتی شهر در امتداد جنوب چابهار و انسداد و گسست کالبدی در خط ساحلی می شود و عملا شهر جابهار را با محدودیت اراضی مواجه خواهد کرد .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، فرزانه صادق‌مالواجرد ضمن اعلام بررسی گزینه‌های خط ریلی شهر چابهار برای توسعه آتی آن شهر ، اعلام کرد : مشاور طرح جامع چابهار که پیش‌بینی‌های توسعه پیرامون و توسعه‌های آتی را با نظر کمیته فنی شورا در دست بررسی دارد ، گزینه پیشنهادی خط ریلی شهر چابهار را در جلساتی مشترک با راه آهن ، زیرساخت و بنادر جمع بندی کرده و به معاونت معماری و شهرسازی ارایه می‌کند و اقدامات بعدی بر آن اساس انجام خواهد شد .

    گزینه‌های خط ریلی شهر چابهار برای توسعه آتی چابهار به دستور وزیر راه و شهرسازی با محوریت شورای‌عالی شهرسازی و معماری با حضور نمایندگانی از شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ، شرکت بازآفرینی شهری ایران ، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل و سازمان بنادر و دریانوردی ، استاندار سیستان و بلوچستان و مدیرعامل منطقه آزاد چابهار در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد .

    فرزانه صادق‌مالواجرد در خصوص جمع‌بندی نشست فوق و مواردی که در این نشست بررسی شد ، گفت : مکانیابی ایستگاه‌ها و مسیر ریلی برای رسیدن به شهر چابهار و بندر شهیدکلانتری و شهید بهشتی با سفری که وزیر راه و شهرسازی به چابهار داشتند امروز در نشست مشترک مورد بازنگری قرار گرفت .  

    دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با اعلام اینکه ایجاد این خط ریلی در مسیر پیشنهادی ، نگرانی هایی را از سوی استان و مسئولان استانی چابهار و همچنین معاونت معماری و شهرسازی وزارتخانه راه و شهرسازی داشت ، افزود : نشست با هدف بررسی همه‌جانبه با حضور نمایندگانی از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ، شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران ، سازمان بنادر ، منطقه آزاد ، استانداری ، شرکت بازافرینی شهری به ریاست مهندس پژمان به جهت ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی آن منطقه انجام شد تا بهترین گزینه و واریانت برای مسیر ریلی چابهار انتخاب شود .

    وی در خصوص نگرانی‌هایی که در مورد مسیر منتخب فعلی (واریانت موسوم به واریانت مبنای تعدیل شده) وجود دارد ، اعلام کرد : گزینه پیشنهادی قبلی اشکالاتی داشت از جمله قطع شدن ارتباط شهر با دریا ، ایجاد گسست شهری و اجتماعی و اینکه ریل فقط برای انتقال بار نیست بلکه ریل می‌خواهد به ساکنان و شهر چابهار و منطقه آزاد که در آنها گردشگر آمد و شد دارد، خدمات ارایه دهد .

    معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین به بخشی از نظرات معاونت معماری و شهرسازی در خصوص بخش عمده‌ای از مسیر منتخب فعلی که از روستای کمپ در امتداد سواحل دریای عمان آغاز و در نزدیکی دروازه شرقی بندر شهیدبهشتی خاتمه می‌یابد ، اشاره کرد و افزود : در پهنه موسوم به پهنه خطر ، مطالعات مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی کشور ICZM واقع شده است که شامل خطر زیاد زلزله ، خطر زیاد طوفان و خطرات دیگری است که باید موردتوجه قرار بگیرد . احداث ایستگاه های مسافری چندوجهی ، ایستگاه باری ، توسعه‌های مبتنی بر TOD و نظایر آن در منطقه خطر با محدودیت های اساسی مواجه است که ضرورت دارد مورد توجه قرار بگیرد .

     

     

    وی همچنین به بخش دیگری از ملاحظاتی که باید مدنظر قرار گیرد اشاره کرد و گفت : بر اساس مطالعات طرح ویژه توسعه و عمران منطقه ساحلی مکران ، حدود ۴۰۰ هزار نفر جمعیت ساکن برای شهر چابهار در افق طرح پیش بینی شده است . این در حالی است که احداث خط راه آهن در واریانت منتخب مذکور ، موجب ایجاد گسستگی کالبدی در شرق شهر چابهار و از طرفی تداخل با اراضی توسعه آتی شهر در امتداد جنوب چابهار و انسداد و گسست کالبدی در خط ساحلی می شود و عملا شهر جابهار را با محدودیت اراضی مواجه خواهد کرد .  

    وی تصریح کرد : در نشستی که برگزار شد و با صحبت هایی که انجام شد نتیجه این شد تا مشاور طرح جامع شهر چابهار که اتفاقا پیش‌بینی‌های توسعه پیرامون و توسعه‌های آتی را در شهر چابهار پیش‌بینی کرده است و هم اکنون طرح فوق در کمیته فنی شورای‌عالی در دست بررسی است ، پیشنهادهای راه آهن ، زیرساخت و بنادر را جمع بندی کند و ارایه دهد تا ما اقدامات بعدی را بر اساس آن انجام دهیم .

    بر اساس این گزارش ، مشخصا پیشنهاد راه آهن این بود که مسیرش از کناره شهر و ساحل یعنی مسیر ساحلی که به بندر منتج می‌شود احداث و تکمیل شود .   

    دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در انتهای این جلسه از شرکت کنندگان در نشست خواست در یک ماه آتی طی جلساتی ، نظرات خود را به صورت جمع بندی شده و با محوریت مشاور طرح جامع شهر چابهار به معاونت معماری و شهرسازی ارایه دهند تا بر اساس آن تصمیم نهایی اخذ شود .

    گفتنی است این نشست به دستور مهندس اسلامی وزیر راه و شهرسازی به ریاست فرزانه صادق‌مالواجرد دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران برگزار شد . در این نشست از سیدمحمد پژمان معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ، سعید رسولی مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ، خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل و محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی برای حضور در جلسه و بررسی موضوع ، دعوت بعمل آمد . در این نشست پژمان معاون وزیر راه و شهرسازی حاضر شد و سایر شرکت‌ها و سازمان‌های دعوت شده نمایندگان خود را به جلسه آوردند .




    مطالب مرتبط

    اهمیت موضوع هیدروگرافی در کنترل عملیات لایروبی در کشور

    اهمیت موضوع هیدروگرافی در کنترل عملیات لایروبی در کشور

    بسیاری از سازمان های بزرگ جهانی فعال در حوزه بندری و دریایی از هیدروگرافی به عنوان فاکتوری کلیدی و پیش نیازی اساسی برای عملیات لایروبی یاد می کنند . هیدروگرافی لازمه تامین امنیت دریانوردی و اطمینان از کارکرد صحیح عملیات لایروبی در آبراه ها است .

    |

    سفر وزیر راه و شهرسازی به خراسان رضوی برای بازدید از پروژه های ریلی

    سفر وزیر راه و شهرسازی به خراسان رضوی برای بازدید از پروژه های ریلی

    راه آهن خواف - هرات ، اتصال سبزوار به شبکه ریلی ، راه آهن گرگان - بجنورد - مشهد ، اتصال دوغارون به شبکه ریلی ، راه آهن جوین - اسفراین - بجنورد و راه آهن خلیل آباد – کاشمر از جمله پروژه های ریلی در دست احداث در استان به شمار می روند .

    |

    نظرات کاربران