در حال بارگذاری ...
  • حمل و نقل سریع ، روان و کارا از الزامات پیشرفت اقتصادی کشورها

    اجرای اقتصادی طرح‌های بهسازی و مقاوم سازی ، تهیه دستورالعمل‌ها ، استانداردها و راهنماهای فنی با در نظر گرفتن مسایل اقتصادی ، فنی و اجرایی ، امکان ایجاد بستر ورود تکنولوژی‌های جدید و صرفه جویی‌های اقتصادی ناشی از به‌کارگیری آنها و ‌ایجاد زمینه ورود شرکت‌های جدید داخلی و خارجی از الزامات قابل توجه رد این حوزه است .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، حمل و نقل نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشور دارد . باید محورهای پژوهشی در این حوزه بابت به‌روز‌سازی دانش‌ها‌ و انجام فعالیت‌‌های نوین در آن به طور ممتد دنبال شود .

    یکی از الزامات پیشرفت اقتصادی کشورها ، حمل و نقل سریع ، روان و کارا است ، در هر کشوری که زیرساخت‌های قوی حمل و نقلی وجود داشته باشد ، توسعه اقتصادی ‌حتماً حاصل خواهد شد .

    ‌بخش حمل و نقل ، نقش مهمی هم در توسعه اقتصادی و تعادل زیست محیطی جهان ایفا می‌کند ، در این راستا باید محورهای پژوهشی بابت به‌روز‌سازی دانش‌ها‌ و انجام فعالیت‌‌های نوین به طور ممتد دنبال شود .

    محور‌‌هایی پژوهشی در بخش حمل و نقل‌ شامل مواردی نظیر حوزه‌های اقتصاد حمل و نقل ، ایمنی حمل و نقل ، برنامه ریزی حمل و نقل ، مدل‌های حمل و نقل ، زیرساخت‌های حمل و نقل ،‌ طرح و اجرای روسازی ، مدیریت بحران و لجستیک ، مدیریت سیستمهای حمل و نقل و مقاوم سازی راه‌ها است .

    برنامه‌ریزی بلندمدت و راهبردی در حمل و نقل‌

    بنابراین گزارش در بخش برنامه‌ریزی حمل و نقل‌ تدوین و کاربرد روش‌های تحقیق متعارف در پروژه‌های جاری، تهیه و به‌کارگیری ابزارهای تحلیلی مناسب برای حل مشکلات سازمان‌های اجرایی‌ ، ارائه دستاوردهای پژوهشی در حوزه‌های برنامه‌‌ریزی و مدیریت عملیاتی حمل و نقل ، برآورد تقاضای حمل و نقل، حمل و نقل ترکیبی و برنامه‌ریزی بلند مدت و راهبردی ، از ضروریاتی است که‌ توسط وزارت راه و شهرسازی و ارگانی نظیر مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی دنبال می‌شود .

    لزوم سیاست‌گذاری مدون جهت توسعه صنعت هوایی

    ‌در بخش مدل‌های حمل و نقل و حوزه حمل و نقل هوایی انجام مطالعه و پژوهش درباره نحوه نوسازی و رفع اشکالات عدیده زیرساختی و مدیریتی صنعت حمل و نقل هوایی کشور از ضروریات است .

    ‌انجام پروژه‌های‌ کاربردی مورد نیاز صنعت هوانوردی در جهت سازگار کردن آن با شرایط دینامیک هواپیمایی در منطقه و به‌ ویژه کشورهای همسایه ایران و نظارت و اجرای آن، ‌مطالعه جهت گسترش سهم حمل و نقل هوایی در جابه‌جایی کالا و مسافر با توجه به وسعت کشور و مزیت‌های این شیوه حمل و نقل و گسترش تحقیقات به‌منظور برنامه‌ریزی اصولی و سیاست‌گذاری مدون جهت توسعه صنعت با توجه به محدودیت‌های اعمال شده علیه کشور در حوزه حمل و نقل هوایی در بخش پژوهش از ضروریات است .

    لزوم انتقال دانش فنی در زیر‌ساخت‌های حمل و نقل

    در حوزه در زیر‌ساخت‌های حمل و نقل ،‌ انتقال دانش فنی از طریق تدوین دستورالعمل‌ها ، آیین‌نامه ها و اتمام پروژه‌های تحقیقاتی و بومی کردن آنها ، بسترسازی پژوهش در راستای کمبودها و مشکلات مرتبط با حمل و نقل در کشور ، اجرایی کردن فعالیت‌های تحقیقاتی با تکیه بر توان فنی کشور ، کوشش بر یکپارچه کردن و تبیین روش‌ها و معیارهای طراحی در کارهای اجرایی ، از الزاماتی است که باید از سوی وزارت راه و شهرسازی به طور ممتد دنبال شود .

     

     

    الزام توجه به افزایش عمر مفید روسازی در ‌طرح و اجرای روسازی راه‌ها

    سالانه سرمایه هنگفتی در روسازی مدهای مختلف حمل و نقل هزینه می‌شود ، چنین سرمایه‌ای نیازمند نگهداری‌ ، مدیریت و هدایت مدبرانه در جهت بهره‌برداری بهینه از آن است ، بنابراین از‌ اهداف مهم پژوهشی در بخش حمل و نقل باید‌ افزایش عمر مفید روسازی و بهینه‌سازی هزینه‌های مرتبط با طراحی‌ ، اجرا‌ ، مدیریت و نگهداری روسازی باشد .

    به این منظور مهم ترین فعالیت‌ها در این‌باره را می‌توان انجام مطالعات کاربردی به ویژه تهیه و تدوین دستورالعمل و ضوابط فنی و اجرایی در جهت ارتقاء کیفی روسازی مدلهای مختلف حمل و نقل بر شمرد .

    ارائه فناوری‌های جدید در زمینه طراحی ، اجرا ، نگهداری و برآورد وضعیت روسازی راه‌ها ، راه‌آهن ، فرودگاه‌ها و بنادر از دیگر فعالیت‌های ضروری است‌ .

    ضرورت توجه مداوم به مقاوم‌سازی راه و کاهش آسیب‌ جانی و مالی‌

    ‌مقاوم‌سازی راه‌ها از عمده فعالیت‌های ضروری در بخش راهسازی است، ‌عمده طرح‌ها و برنامه‌ها‌ باید کاهش آسیب‌های جانی و مالی ناشی از حوادث و سوانح طبیعی و غیرطبیعی و کاهش خطرپذیری یا ریسک باشد .

    اجرای اقتصادی طرح‌های بهسازی و مقاوم سازی ، تهیه دستورالعمل‌ها ، استانداردها و راهنماهای فنی با در نظر گرفتن مسایل اقتصادی ، فنی و اجرایی ، امکان ایجاد بستر ورود تکنولوژی‌های جدید و صرفه جویی‌های اقتصادی ناشی از به‌کارگیری آنها و ‌ایجاد زمینه ورود شرکت‌های جدید داخلی و خارجی از الزامات قابل توجه رد این حوزه است .

    جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی در زمینه بهسازی و مقاوم‌سازی و بهبود در انعقاد قراردادهای جدید بهسازی و مقاوم‌سازی در بخش‌های اجرایی وزارت راه و شهرسازی‌ از دیگر الزامات در حوزه پژوهش‌های حمل و نقل در حوزه مقاوم‌سازی راه‌ها است .

    جایگاه مدیریت بحران و لجستیک در پژوهش‌های حمل و نقل

    ‌مطابق طرح جامع امداد و نجات کشور مصوب هیأت وزیران در تاریخ ۱۳۸۲/۰۱/۱۷ ، مسئولیت حاکمیتی مدیریت حمل و نقل کشور در شرایط بحرانی بر عهده کارگروه تخصصی حمل و نقل در وزارت راه و شهرسازی گذاشته شده است .

    وظایف این کارگروه به دو دسته قابل تقسیم است‌ ، نخست انجام اقدامات پیشگیرانه و ایجاد آمادگی جهت مقابله با هر گونه حادثه در بخش حمل و نقل و دیگر مدیریت حمل و نقل جاده‌ای ، ریلی ، هوائی و دریایی جهت ارائه خدمات سریع برای لجستیک مورد نیاز در مقابله با بحران‌های کشور ؛ بنابراین به‌منظور ساماندهی بخش حمل و نقل کشور برای انجام مطلوب وظایف محوله ، لازم است ، تا مطالعات مبسوط ، هدفمند و منسجمی صورت پذیرد که بخشی از آن‌ در حال انجام است .

    هدایت فرایند‌ها با کمک فناوری‌ جدید‌ جهت ارتقاء بهره‌وری حمل‌‌و‌نقل

    بنابراین گزارش مدیریت سیستم‌های حمل و نقل از دیگر محورهای پژوهشی در بخش حمل و نقل است . شناسایی و تهیه طرح سامانه‌های مختلف مدیریت نظیر بهره‌برداری و نگهداری زیرساخت‌های حمل و نقل ، ارزیابی کیفیت و کمیت امور حمل و نقل برنامه‌ریزی شده در بخش حمل و نقل و ارائه بازخوردهای مناسب جهت بهبود و بازنگری امور و نظارت بر امور حمل و نقل و طراحی ، از الزامات در مدیریت سیستم‌های حمل و نقل است .

    د‌ر این حوزه برنامه‌ریزی جهت برنامه‌های کوتاه ، میان و بلند مدت امور حمل و نقل در تدوین صحیح و هماهنگی عرضه و تقاضا در زیربخش‌های مختلف حمل و نقل و هدایت فرایند‌ها با کمک فناوری‌های جدید‌ جهت ارتقاء بهره‌وری و سطح خدمات ، ضرورت دارد .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ منطقه آزاد صلاله به عنوان یک هاب تجاری برای فعالیت های صنعتی و لجستیکی ، در سال ۲۰۲۳ بیش از ۷۲۸ میلیون ریال عمانی سرمایه ...

    |

    بی‌تردید توسعه آشکار در ترانزیت و نقش‌آفرینی در زنجیره تولید ارزش بین‌المللی ، بدون مواجهه هوشمندانه و اتخاذ تدابیری برای کاهش ریسک‌های مالی و تجاری در سطح منطقه در کنار توسعه زیرساخت‌های اتصال پایدار حمل‌ونقلی با کشورهای همسایه بر مبنای سیاست راهبردی اتصال و دیپلماسی ...

    |

             

    |

             

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، محمد تمنایی در نشست ترانزیت ریلی به درآمدهای ترانزیت اشاره کرد و افزود : با بررسی های به عمل آمده در طول ۲۰ سال گذشته درآمدهای ترانزیت در بخش ریل و جاده کمتر ...

    |

    نظرات کاربران