تشریح برنامه های سال ۹۸ شرکت ساخت و توسعه در حوزه ساخت راه آهن
اتمام راهآهن میانه تا بستانآباد هدف ابتدایی ما در فاز اول این پروژه است که هم اکنون عملیات زیرسازی این محور ۱۰۰ درصد تکمیل شده و در بخش روسازی نیز ریل گذاری ، بالاست ریزی ، رلواژ اول و دوم به طول ۱۳۲ کیلومتر و حدود ۶۰ درصد جوشکاری درز ریل و فیبر نوری به اتمام رسیده و عملیات تکمیل خط و ایستگاه بستانآباد با پیشرفت حدود ۷۰ درصد در دست اقدام است .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون ساخت و توسعه راهآهن ، بنادر و فرودگاهها گفت : با تکمیل و بهرهبرداری از راهآهن خواف - هرات و میانه - بستانآباد تا شهریورماه سال جاری ۲۷۱ کیلومتر دیگر به طول شبکه ریلی کشور افزوده میشود .
عباس خطیبی با اعلام این خبر توضیح داد : اهداف سال ۱۳۹۸ مانند سال گذشته علاوه بر توسعه خطوط ریلی کشور به صورت ویژه در راستای تحقق هدف اتصال پنج مرکز استان به شبکه ریلی کشور برنامهریزی شده و سالجاری با هدف اتصال مرکز استان آذربایجان شرقی به شبکه ریلی از مسیری دیگر و اتمام راهآهن میانه - تبریز و اتصال ریلی ایران به کشور افغانستان آغاز شده است .
وی در خصوص عملیات اجرایی راهآهن میانه - تبریز گفت : اتمام راهآهن میانه تا بستانآباد هدف ابتدایی ما در فاز اول این پروژه است که هم اکنون عملیات زیرسازی این محور ۱۰۰ درصد تکمیل شده و در بخش روسازی نیز ریل گذاری ، بالاست ریزی ، رلواژ اول و دوم به طول ۱۳۲ کیلومتر و حدود ۶۰ درصد جوشکاری درز ریل و فیبر نوری به اتمام رسیده و عملیات تکمیل خط و ایستگاه بستانآباد با پیشرفت حدود ۷۰ درصد در دست اقدام است .
خطیبی با اشاره به شرایط جوی منطقه و سرمای هوا ادامه داد : ممکن است زمان پیشبینی شده برای افتتاح با در نظر گرفتن شرایط جوی در پروژه و بارش برف تا به امروز در منطقه کمی به تاخیر بیافتد اما در صورت تامین به موقع منابع و مساعد بودن شرایط جوی ، محدوده میانه تا بستانآباد تا تیرماه سال جاری به اتمام خواهد رسید .
معاون ساخت و توسعه راهآهن از تلاش برای اتمام عملیات اجرایی بستانآباد تا تبریز خبر داد و گفت : زیرسازی مسیر ۸۰ درصد تکمیل شده و بخش عمده باقیمانده عملیات مربوط به پیچیدگیهای طراحی و مهندسی در محدوده اتصال به ایستگاه راهآهن موجود در تبریز است . در حال حاضر تمرکز بر اجرای عملیات اجرایی عرشه چند دستگاه پل بزرگ است و خوشبختانه با تامین نقدینگی در اواخر سال گذشته بخشی از ورقهای مورد نیاز برای عرشه فلزی پلها خریداری شده و امیدواریم به زودی شاهد اتمام عملیات عرشه این پلها با دهانههای ۳۰ تا ۵۰ متری باشیم .
خطیبی تملک اراضی محدوده ایستگاه ائلگلی تبریز را بخش دیگری از مشکلات این پروژه برشمرد و اضافه کرد : برنامهریزی شده تا پایان سالجاری و اوایل سال ۱۳۹۹ راهآهن به ایستگاه ائل گلی برسد که برای این منظور رفع مشکلات معارضین منطقه و آزادسازی مسیر در رسیدن به این هدف به ویژه رفع معارض در محدوده ایستگاه ائل گلی نقش مهمی دارد .
وی تکمیل راهآهن خواف - هرات را منوط به رفع مشکلات کمبود منابع مالی این پروژه دانست و گفت : در صورت تامین اعتبار مورد نیاز این پروژه در شهریور ماه سالجاری به بهرهبرداری خواهد رسید .
معاون ساخت و توسعه راهآهن ، بنادر و فرودگاهها با اشاره به ریل گذاری ۱۸۰ کیلومتر راهآهن صرفا در سال گذشته اعلام کرد : برای رسیدن به هدفگذاری در سال ۱۳۹۷ ، ۱۹۴ کیلومتر زیرسازی مسیر و بیش از ۱۳ هزار متر مربع عملیات ساخت ایستگاهها انجام شده است .
خطیبی در خصوص برنامهریزی برای سال ۱۳۹۸ بیان داشت : زیرسازی ۲۴۸ کیلومتر مسیر ریلی جدید و تکمیل ریل گذاری ۲۴۰ کیلومتر مسیر جزو اهداف سال جاری در نظر گرفته شده است که در صورت تامین اعتبار به ویژه تخصیص اعتبارات نقدی تحقق مییابد .