در حال بارگذاری ...
  • فرودگاه یاسوج آماده برای نشست و برخاست هواپیماهای بدنه متوسط

    همانطور که می‎دانید مهمتر از استحکام باند ، طول باند است و با توجه به ارتفاع ۶۰۰۰ پایی فرودگاه یاسوج از سطح آب‎های آزاد افزایش طول باند برای پروازهای بدنه متوسط در فرودگاه یاسوج یک ضرورت بود و از نظر ایمنی پروازها و جنبه‎های اجرایی و اقتصادی بسیار کاربردی و توجیه‎پذیر است .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، در پی اقدامات انجام شده در توسعه طول باند و سطوح پروازی و کاهش موانع پروازی در فرودگاه یاسوج ، پس از قریب به ۲۰ سال ، محدودیت عملیاتی فرودگاه یاسوج در پذیرش پروازهای بدنه متوسط خاتمه یافت و شرکت هواپیمایی ماهان اقدام به برقراری پرواز با ناوگان هواپیماهای بدنه متوسط RJ100) BAE) در این فرودگاه کرده است .

    مدیر عملیات شرکت هواپیمایی ماهان درباره تصمیم این شرکت برای انجام عملیات هوانوردی در فرودگاه یاسوج گفت : فرودگاه یاسوج در ارتفاعات این استان در غرب کشور واقع شده و موقعیت آن باعث شده است که پیچیدگی‎هایی در انجام عملیات هوانوردی داشته باشد. به طور کلی معمولا ارتفاعات موجب پیچیدگی‎های عملیاتی می‎شوند که عمدتا این ارتفاعات در غرب کشور و در رشته کوه‎های زاگرس واقع شده‎اند برای نمونه فرودگاه ایلام ، سنندج و خرم آباد که همگی در غرب کشور هستند و فرودگاهی مثل فرودگاه بجنورد که در شمال شرق کشور و جیرفت که در جنوب کشور واقع شده‎اند هرکدام پیچیدگی‎های عملیاتی خود را دارند .

    خلبان میثم مختارآبادی با اشاره به اینکه در فرودگاه یاسوج وجود ارتفاعات در غرب و شمال آن از جمله دنا ، پیچیدگی‎های عملیاتی و محدودیت‎هایی را به وجود آورده است ، گفت : نظیر این پیچیدگی‎ها در فرودگاه‎های خارجی مانند کابل ، کاتماندو در کشور نپال و فرودگاه اینزبورگ در کشور اتریش وجود دارد که برای آمادگی خلبانان از طریق شبیه‎ساز پرواز ، زمینه آشنایی با مناطق کوهستانی و نحوه پرواز در آنها آموزش داده می‎شود .

    وی با بیان اینکه مناطق کوهستانی در فصل‎های گرم و سرد دارای مخاطرات خاص خود هستند و اینکه با توجه به بررسی‎های انجام شده بر روی تمامی جوانب شامل پیچیدگی‎های این مسیر ، موانع ، ارتفاعات ، شرایط اقلیمی ، شرایط آب و هوایی و تمامی ریسک‎ها شرکت ماهان به این نتیجه رسیده است که می‎تواند به فرودگاه یاسوج پروازهای برنامه‎ای داشته باشد ، گفت : با توجه به اینکه ریسک‎های این فرودگاه‎ها نسبت به فرودگاه‎های دیگر بیشتر است، ما یک سری از تقلیل‎سازی‎های ریسک یا همان Mitigationها را برای این فرودگاه‎ها تعیین می‎کنیم . این کاهش‎دهنده‎های ریسک مربوط به شرایط آب و هوایی ، شرایط چینش کروی پروازی، شرایط انتخاب Audit سیستم هواپیما و تایپ هواپیما ، انتخاب ساعت پروازی در طول روز و افزایش حداقل‎های عملیاتی فرودگاه است که توسط خود عملیات صورت می‎گیرد . برای مثال برای ما حداقل سقف قابل قبول ابر در فرودگاه یاسوج ۷۰۰۰ پا و حداقل دید افقی ۴۰۰۰ متر است و با توجه به این محدویت‎های تعیین شده از جانب ایرلاین، پرواز در صورتی تهران را به سمت یاسوج ترک خواهد کرد که هواشناسی یاسوج حداقل سقف ابر را ۸۰۰۰ پا و و دید افقی را ۵۰۰۰ متر گزارش کند .

    مختارآبادی با بیان اینکه شرکت ماهان برای فرودگاه‎هایی نظیر فرودگاه یاسوج از خلبان‎های رده A و ترجیحا استاد خلبان‎ها استفاده می‎کند و تحت هیچ شرایطی از خلبانان کم تجربه یا تحت آموزش برای چنین مسیرهایی که پیچیدگی متوسطی دارند استفاده نمی‎شود ، گفت : با این وجود یک سری از محدودیت‎های عملیاتی برای پرواز در مسیر فرودگاه یاسوج و سایر فرودگاه‎های کوهستانی تعیین شده، که طبق آن خلبان تحت هیچ شرایطی مجاز به انجام طرح تقرب دیداری یا Visual Approach نخواهند بود .

    وی با اشاره به محدودیت برد دستگاه‎های ارتباطی و کمک ناوبری ادامه داد : این فرودگاه به دلیل احاطه شدن در ارتفاعات به طور طبیعی با این مشکل مواجه است و ارتباط میان کنترلر برج مراقبت و خلبان دیرتر برقرار می شود .

     

     

    وی که یکی از باسابقه‎ترین معلم خلبانان هواپیماهای تایپ Avro RJ و BAE146  در شرکت ماهان محسوب می‎شود ، با اشاره به اینکه انتخاب تایپ و رجیستر مناسب هواپیما یکی دیگر از محدودیت‎هایی است که اعمال می‎شود ، گفت : شرکت ماهان تایپ‎های مختلفی از قبیل A310 ، A340 ، Boeing ۷۴۷ و BAE را در اختیار دارد که مناسب‎ترین هواپیما برای مسیرهای کوهستانی ناوگان BAE است . خود این ناوگان نیز به دو دسته Avro RJ و BAE146  تقسیم می‎شوند . با توجه به اینکه هواپیمایAvro RJ موتورهای خیلی قدرتمندتری دارد و هواپیمای پیشرفته‎تری به حساب می آیند توسط ایرلاین ماهان برای پروازهای مسیرهای پیچیده‎تر که یاسوج نیز شامل این مسیرها می‎شود اختصاص داده شده است .

    وی با اشاره به تجربه گذشته خود در انجام پرواز VIP در فرودگاه یاسوج به هواپیماهای BAE گفت : در واقع این پروازها مربوط به سفر ریاست جمهوری و قبل از توسعه اخیر این فرودگاه بود ؛ یعنی زمانی که هنوز توسعه باند ایجاد نشده بود ، موانع اطراف فرودگاه برداشته نشده بودند و سانحه هوایی اخیر نیز هنوز رخ نداده بود . ما با وجود پیچیدگی‎ای که فرودگاه داشت با توجه به تعداد کم سرنشین و بار ، پرواز را ایمن ارزیابی کردیم و تصمیم بر این شد که ریاست جمهوری با این هواپیما سفر خود را به یاسوج انجام دهد .

    مختارآبادی در مورد افزایش طول باند فرودگاه به ۳۲۰۰ متر و افزایش دو برابری مقاومت باند آن (PCN) ، رفع ۱۳ مانع پروازی در اطراف فرودگاه و آزادسازی میزان قابل توجهی از باند گفت : همانطور که می‎دانید مهمتر از استحکام باند ، طول باند است و با توجه به ارتفاع ۶۰۰۰ پایی فرودگاه یاسوج از سطح آب‎های آزاد افزایش طول باند برای پروازهای بدنه متوسط در فرودگاه یاسوج یک ضرورت بود و از نظر ایمنی پروازها و جنبه‎های اجرایی و اقتصادی بسیار کاربردی و توجیه‎پذیر است .

    مدیر عملیات شرکت هواپیمایی ماهان در مورد این توجیه‎پذیری برای جذب پروازها توضیح داد: برای هواپیمایی مانند BAE برای برخاستن از باند با طول کم نیازمند flap با زاویه بیشتری خواهیم بود و برای این کار باید وزن هواپیما به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند که یا تعداد مسافران و مقدار بار باید کاهش یابد و یا با سوخت کمتری پرواز کند . طبیعتاً هیچ ایرلاینی حاضر نیست ایمنی پرواز خود را با حمل سوخت کمتر به خطر بیندازد . بنابراین مجبور است تعداد مسافران را کاهش دهد که باعث می‎شود از لحاظ اقتصادی متضرر شود. طبیعتاً در حال حاضر هواپیماهای با وزن کم یعنی ACN پایین‎تر در این فرودگاه نشست و برخاست می‎کنند ولی در آینده نه چندان دور هواپیماهای با ACN بالاتر از این سطوح پروازی استفاده خواهند کرد که از لحاظ اقتصادی بسیار به صرفه‎تر خواهد بود و این نشان‎دهنده تغییرات خوبی است که از سوی مدیریت فرودگاه در آن رخ داده است .

    وی در مورد نقاط قوت فرودگاه یاسوج گفت : در مجموع نقطه قوت را نیروی متخصص ، آینده‎نگر و با سرعت عمل بالا در عملیات اجرایی و بهینه‎سازی فرودگاه و همچنین دید باز مدیریت این مجموعه می‎بینم که قبل از هشدار ما و خلبان‎های شرکت‎های مختلف در مورد موانع ، طول باند و محدودیت‎های اطراف فرودگاه ، موارد را شناسایی کرده و درصدد بر طرف کردن آنها بودند .

    خلبان میثم مختارآبادی در پایان در مورد سانحه رخ داده در مسیر این فرودگاه در زمستان ۹۶ گفت : در کل فکر می‎کنم زمانی که خلبان‎های ما از دستورالعمل‎های شرکت و دستورالعمل‎های تقرب خارج شوند حتی در ایمن‎ترین و ساده‎ترین فرودگاه‎ها نیز دچار سانحه خواهند شد . در این فرودگاه هم اگر خلبان‎ها روی دستورالعمل پرواز می‎کردند ، حتی با شرایط و کاستی‎های قبلی این فرودگاه ، بدون شک هیچ اتفاقی در مسیر آن نمی‎افتاد .




    مطالب مرتبط

    فرودگاه‌های زاهدان ، ایرانشهر و سراوان عملیاتی است و به‌صورت شبانه روزی آماده خدمت‌رسانی به پروازهای اورژانسی و امدادی هستند .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ باند و سطوح پروازی فرودگاه رشت عملیاتی است و هیچ مشکلی برای انجام پروازهای ورودی و خروجی وجود ندارد .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، ۵ پروژه عملیات هوانوردی به مناسبت بزرگداشت چهل و پنچمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در فرودگاه بین المللی مهرآباد ...

    |

    در حال حاضر با در نظر گرفتن وضعیت جاری و حجم ترافیک هوایی و نیز تعداد فرودگاه‌های کشور ، حداقل نیاز به ۲۴۸ کنترلر جدید و جهت اجرای قوانین ملی و بر اساس استانداردهای سازمان هواپیمایی کشوری (ATCO) و انجام آن نیاز به ۳۰۰ کنترلر جدید است که با توجه به میانگین سنی کنترلرهای ترافیک ...

    |

    فرآیند صدور مجوزهای سازمان هواپیمایی کشوری در حال انجام است و دفتر ایمنی شرکت فرودگاه‌ها در حال پیگیری است تا به‌محض صدور مجوز ، پروازهای فرودگاه سیرجان از سرگرفته شود .

    |

    نظرات کاربران