برخورداری از جادههای ایمن مستلزم حمایتهای قانونی و مالی
با وجود محدودیتهای مالی و جابجایی اعتبارات بخش های مختلف در دستگاه متولی در واقع کار فداری کار میشود . در حالی که عملیات راهداری در جادهها و نگهداری ابنیه فنی باید هر دو از اعتبار کافی برای انجام عملیات جاداگانه برخوردار باشند .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، برخورداری از جادههای ایمن مستلزم حمایتهای قانونی و مالی است و بر همین اساس و به ترتیب مجلس شورای اسلامی سپس سازمان برنامه و بودجه اصلیترین وظیفه را بر دوش دارند تا دستگاه متولی بتواند برای انجام وظایف خود توانمند ظاهر شود .
محمد بخارایی در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی استفاده از فرصت احداث مجدد برخی از جادههای تخریب شده در شبکه راههای کشور در دوره بازسازی اظهار کرد : ابتدا باید توجه داشت درصورتی که جادهها بر اساس مشخصات فنی ساخته نشود ، هزینه ایمنسازی در دوره نگهداری افزایش مییابد . البته انجام عملیات نگهداری مانند پاکسازی حریم ، تنقیه پلها ، احداث درواسیون ، ترمیم رادیه و برید پلها برای آمادهسازی ابنیه فنی در برابر سیل و بارندگی شدید مستلزم اعتبار و هزینه مکفی است که طی سالهای اخیر سازمان راهداری و حملونقل جادهای با محدودیتهای مالی مواجه بوده است .
رئیس شورای سیاستگذاری جمعیت طرفداران ایمنی راهها با اشاره به بودجه راهداری کشور طی یکسال گذشته بیان داشت : با مقایسه اعتبار بخش راهداری کشور در بودجه سال ۹۷ و ۹۸ شاهد کاهش ۱۷ درصدی در سال جاری خواهیم بود و البته باید احتساب کاهش ۴۰ درصدی ارزش پول کشور نسبت به سال گذشته را نیز در نظر گرفت .
بخارایی با بیان اینکه مجلس باید توجه بیشتری به حوزه راهداری داشته باشد ، گفت : با وجود محدودیتهای مالی و جابجایی اعتبارات بخش های مختلف در دستگاه متولی در واقع کار فداری کار میشود . در حالی که عملیات راهداری در جادهها و نگهداری ابنیه فنی باید هر دو از اعتبار کافی برای انجام عملیات جاداگانه برخوردار باشند .
رئیس شورای سیاستگذاری جمعیت طرفداران ایمنی راهها با بیان اینکه «در سال ۹۷ باز هم شاهد قربانی گرفتن پدیده شوم سوانح رانندگی بودیم.» افزود : آمار کاهش سوانح رانندگی، در سال قبل متوقف شد و تصادفات رو به افزایش است ، سال گذشته تعداد مجروحان سوانح رانندگی ۹ درصد و تعداد جان باختگان سوانح رانندگی ۱.۷ درصد نسبت به سال ۹۶ اضافه شد .
وی با اشاره به وقوع سالانه ۷۰۰ هزار فقره سوانح رانندگی درون و برونشهری گفت : در این سوانح حدود ۴۰۰ هزار نفر معلول و مصدوم و حدود ۱۶ هزار و ۲۰۰ نفر کشته میشوند . که ۲ هزار نفر از متوفیان را دانشآموزان تشکیل میدهند .
بخارایی با اشاره به بروز ۶۰ درصد سوانح رانندگی در ۳۰ کیلومتری شهرها ، بیان کرد : در کنار خستگی که عامل بروز اینگونه حوادث است ، یکی دیگر از دلایل بروز اینگونه سوانح ، تصرف بیرویه حریم جادهها از سوی شهرها و شهرداریها است .
رئیس شورای سیاستگذاری جمعیت طرفداران ایمنی راهها با بیان اینکه بودجه راهداری و نگهداری راهها مناسب با نیاز این بخش نیست ، گفت : ضرورت دارد در این حوزه مجلس حمایت های مالی و قانونی داشته باشد .