خدمترسانی بهتر به مسافران با تجربهاندوزی از وقایع نوروز ۹۸
بررسی و استفاده از تجارب دیگر کشورها در تعطیلات طولانی و بکارگیری روشهای نوین می تواند به بهبود نحوه خدمترسانی در ایام نوروزی منجر شود . در این ایام لازم است که با توجه به بالا بودن تقاضای سفر ، اقدامات متفاوتی انجام و خاطره خوشی در ذهن مسافران ایجاد کرد .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، قائممقام راهآهن با تأکید بر اینکه وجود تحریمها و کمبود منابع دلیل قابل قبولی برای کاهش خدمترسانی در راهآهن نیست ، گفت : تجربه نوروز سال ۹۸ ، بهترین نمونه برای تجربهاندوزی و انجام اصلاحاتی است که باید برای آمادگی در مقابل شرایط بحرانی و ارائه خدمترسانی بهتر مورد توجه قرار گیرد .
حسین عاشوری در پنجمین جلسه ستاد هماهنگی قطارهای نوروزی سال ۹۸ که با حضور اعضای ستاد برنامهریزی ، نظارت و هماهنگی قطارهای نوروزی ، مدیران مناطق (به شکل ویدئو کنفرانس) و برخی از مدیران شرکتهای حمل و نقلی خصوصی برگزار شد ، با اشاره به اینکه هرکس باید در حوزه خود بهترین عملکرد را داشته باشد ، افزود : جلسات ستاد نوروزی برای تحلیل عملکرد نوروز ۹۸ تا رفع مشکلات مربوطه ادامه خواهد داشت و در شرح وظایف واحدها برای آمادگی در ایام خاص و شرایط بحرانی بازنگری خواهد شد .
وی با یادآوری اینکه ثبت خاطرات خوش در ذهن هر یک از مسافران از جمله مسافران خردسال میتواند بر توسعه آینده راهآهن تأثیرگذار باشد ، اظهار داشت : بررسی و استفاده از تجارب دیگر کشورها در تعطیلات طولانی و بکارگیری روشهای نوین می تواند به بهبود نحوه خدمترسانی در ایام نوروزی منجر شود . در این ایام لازم است که با توجه به بالا بودن تقاضای سفر ، اقدامات متفاوتی انجام و خاطره خوشی در ذهن مسافران ایجاد کرد . انجام اقدامات مختلف فرهنگی از جمله برگزاری مسابقات داخل قطار ، دادن هدایا به کودکان ، آذینبندی ، گلآرایی ، راهاندازی غرفه بازی ، برپایی غرفه نقاشی و خاطرهنویسی و اجرای موسیقی سنتی در داخل ایستگاه ها و ... از جمله اقدامات راه آهن در سال جاری برای دوچندان کردن خاطره سفر برای خانوادهها بود .
جمعبندی اقدامات نوروزی
در این جلسه موضوعاتی چون عملکرد واحدها و جمعبندی اقدامات نوروزی ، اقدامات انجامشده در قطارها و ایستگاههای ریلی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و پیشنهادهایی برای اقدامات پیش رو در سال ۹۸ مطرح شد .
همچنین گزارشی پیرامون اقدامات انجام شده در ایام نوروز ارائه شد که انجام ۲۶۰۰ بازدید به صورت سرزده از قطارهای مسافری در مبادی حرکت و ۱۰۰ نوبت بازدید در حین سیر ، استقبال از مسافرین با گل و شیرینی در ۳۳ ایستگاه ، نورپردازی و اجرای موسیقی سنتی زنده در ۳۲ نوبت در ایستگاههای مختلف ، راهاندازی ۱۹ غرفه بازی کودکان و برپایی غرفه نقاشی و خاطره نویسی در ۱۹ ایستگاه ، ایجاد جایگاه و استند عکس در ۱۸ ایستگاه ، دعوت از ائمه جمعه برای پاسخ به سؤالات شرعی و ایجاد غرفه سلامت از جمله این اقدامات بوده است .
تشریح اقدامات انجامشده در مناطق سیلزده
از سوی دیگر در این جلسه اقدامات انجامشده در مناطق سیلزده تشریح شد . اقداماتی چون تشکیل کمیته بحران و آمادهباش در ستاد و مناطق راهآهن ، حضور مدیرعامل ، قائم مقام ، معاونین مدیرعامل و مدیران کل در مناطق سیلزده ، آمادهسازی تجهیزات ریلی و ماشین آلات و استقرار در این مناطق ، اعلام شرایط ویژه ، اعزام تیمهای فنی و تخصصی ، جابجایی رایگان مسافران از مناطق سیل زده ، هماهنگی با معاون وزیر کشور و ریاست سازمان مدیریت بحران کشور ، اسکان موقت آسیب دیدگان ، از جمله اقداماتی بود که در این جلسه به آن اشاره شد .
همچنین تشکیل قطار امداد ، انتقال کمک های راه آهن و کمک های مردمی به مناطق سیل زده و انتقال مسافرین و خودروهای آسیب دیده گردشگران نوروزی، استرداد ۱۰۰ درصد بهای بلیت مسافران قطارهای لغو شده از دیگر اقداماتی بود که در هنگام وقوع سیل از سوی راهآهن صورت گرفت .
همراهی با بخش خصوصی
در این جلسه همچنین قائممقام راهآهن از خدمات بخش خصوصی در این ایام قدردانی و گفت : همافزایی راهآهن و بخش خصوصی با یکدیگر ، افزایش و بهبود بیشتر خدمترسانی در جابجایی بار و مسافر را به همراه داشته و سطح آن را ارتقا میبخشد . بخش خصوصی و راهآهن مکمل یکدیگر و یک خانواده هستند .