در حال بارگذاری ...
  • راهکار مالزی برای جلوگیری از سیل

    در حقیقت مالزی با پرداخت هزینه زیادی هم بر چالش سیل غلبه نمود و هم علم و تجربه ساخت چنین ساخت و سازهای عظیمی را تا حد زیادی فرا گرفت . به نظر می رسد با توجه به بروز چالش سیل در برخی از شهرهای کشورمان این تجربه مالزی می تواند در کشورمان بکار گرفته شود .

    پروژه Smart Tunnel کوالالامپور مالزی به لحاظ واقع شدن در منطقه استوایی همیشه با بارانهای شدید مواجه می باشد که به قول معروف ناگهان درب آسمان باز شده و  باران های سیل آسایی شروع به بارش می کند . برای مقابله با این چالش دولت مالزی در سال ۲۰۰۳ ساخت پروژه عظیمی با عنوان  Smart Tunnel را در کوالالامپور با کمک فنی و عملیاتی شرکتهایی از انگلستان و آلمان آغاز نمود و در سال ۲۰۰۷ به بهره برداری رساند .

    یکی از شاهکارهای مهندسی ساخت و ساز دنیا در شهر کوالالامپور قرار دارد که تونل زیر زمینی به طول ۱۰ کیلومتر و قطر ۱۳ متر با نام Smart Tunnel می باشد که در ۳ طبقه ساخته شده است . طبقه زیرین این تونل برای انتقال آبهای سطحی و ۲ طبقه دیگر جهت تردد خودروها بوده و در هنگام بارندگی شدید و احتمال سیل گرفتگی شهر ، به صورت خودکار طبقات زیرین آن به کانال آب تبدیل شده و سیلاب در آن مسیر هدایت می گردد . به محض قطع باران و رفع خطر سیلاب ، مجددا تردد خودروها به صورت خودکار در آن مسیرها امکان پذیر می گردد .

    در طول اجرای این پروژه عظیم که هزینه سنگینی معادل ۵۱۵ میلیون در بر داشت ، برخی انتقاداتی را به دولت جهت هزینه هنگفت این پروژه وارد نمودند ولی دولت پس از اتمام این پروژه اعلام نمود که حال مالزی تجربه ، علم ، مهارت و به طور کلی Know How ساخت چنین پروژه عظیمی (TMB ماشین حفاری تونل بر مبنای شیلد دوغاب) را تا حدود زیادی فرا گرفته و خود می تواند این گونه پروژه ها را در دیگر مناطق کشور اجرا نماید . در حقیقت مالزی با پرداخت هزینه زیادی هم بر چالش سیل غلبه نمود و هم علم و تجربه ساخت چنین ساخت و سازهای عظیمی را تا حد زیادی فرا گرفت . به نظر می رسد با توجه به بروز چالش سیل در برخی از شهرهای کشورمان این تجربه مالزی می تواند در کشورمان بکار گرفته شود .

     

    منبع : کتاب "مالزی و استراتژی رشد ، ایران وچشم انداز توسعه " – نویسنده : بهزاد الصفی

     

     

     

     

     




    نظرات کاربران