در حال بارگذاری ...
  • جابجایی ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر در طرح نوروزی ۱۳۹۸

    بیشترین تعداد سفر با ناوگان عمومی برون‌شهری در سفرهای نوروزی امسال در تاریخ ۲۸ اسفند ۹۷ و ۱۷ فروردین ۹۸ حدود ۴۵۰ هزار سفر و کمترین آن در تاریخ ۱۳ فروردین ماه با حدود ۱۱ هزار سفر و جابجایی ۱۳۰ هزار مسافر بوده است .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرکل دفتر ارزیابی‌های اقتصادی و مدیریت بهره‌وری معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی از جابجایی ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر در طرح نوروزی ۱۳۹۸ خبر داد و گفت : طی این طرح بیش از ۷ میلیون مسافر از طریق ناوگان عمومی جاده‌ای ، نزدیک به ۲ میلیون نفر از طریق ناوگان ریلی و ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر با ناوگان هوایی جابجا شده است .

    محسن صادقی با اشاره به ارزیابی‌های انجام شده بر روی جابه‌جایی مسافران با ناوگان حمل‌ونقل عمومی برون شهری ، ریلی و هوایی در سفر‌های نوروزی ۱۳۹۸ حد فاصل ۲۵ اسنفد ۹۷ لغایت ۱۷ فروردین ۹۸ اظهار داشت : در طرح نوروزی ۹۸ بالغ بر ۱۰ میلیون و ۵۰۰  هزار نفر از طریق ناوگان عمومی در شقوق مختلف جابجا شده است که نسبت جابجایی ۱۱ میلیون و ۸۰۰  هزار مسافر جابجا شده در طرح نوروزی سال گذشته ۱۱ درصد کاهش داشته است .

    وی یکی از دلایل کاهش سفرها با ناوگان حمل‌ونقل عمومی را وضعیت اقتصادی حاکم بر جامعه عنوان کرد و افزود : افزایش هزینه اقامت و مواد غذایی بر کاهش سفر‌ها نیز تاثیرگذار بوده است .

    افزایش ۳ درصدی سهم حمل‌ونقل ریلی در سفرهای نوروزی

    مدیرکل دفتر ارزیابی‌های اقتصادی و مدیریت بهره‌وری یکی از اتفاقات جالب توجه در سفرهای نوروزی ۹۸ را افزایش سهم ۱۶ درصدی حمل‌ونقل ریلی به ۱۹ درصد ، کاهش سهم ۷۰ درصدی حمل‌ونقل جاده‌ای به ۶۶ درصد و افزایش سهم ۱۴ درصدی حمل‌ونقل هوایی به ۱۵ درصد عنوان کرد و گفت : یکی از سناریو‌های کاهش سفر با ناوگان عمومی جاده‌ای می‌تواند کاهش میزان جابجایی­ها به علت بارندگی­‌ها و یا انتقال مسافر از جاده‌ به ریل باشد .

    وی افزود : حوزه حمل‌ونقل هوایی بر اساس شاخص نشست و برخواست هواپیما ۵ درصد و بر اساس شاخص اعزام و پذیرش ۴ درصد ، همچنین حمل‌ونقل جاده‌ای در شاخص تعداد سفرها ۱۷ درصد و در شاخص تعداد مسافر نیز ۱۶ درصد نسبت به طرح سفرهای نوروزی ۹۷ کاهش را تجربه کرده است ؛ اگر چه این کاهش با توجه به افزایش قیمت بلیت ­ها معقول به نظر می‌رسد .

    صادقی با اشاره به عملکرد حمل‌ونقل ریلی نیز بیان داشت : این مد حمل‌ونقل نیز در سفرهای نوروزی ۹۸ به لحاظ تعداد سفر ۴ درصد کاهش را تجربه کرده و به لحاظ تعداد مسافر نیز افزایش ۲ درصدی داشته است .

     

     

     بهره‌وری حمل‌ونقل در ریل به مراتب بالاتر است  

    مدیرکل دفتر ارزیابی‌های اقتصادی و مدیریت بهره‌وری خاطرنشان کرد : آما‌رهای فوق حاکی از ارتقا بهره‌وری حمل‌ونقل هوایی و ریلی است که البته نمود آن در حمل‌ونقل ریلی به مراتب بیشتر است . به طور مثال اگر در سفرهای نوروزی ۹۷ به ازای سیر هر رام قطار ۴۰۴ مسافر اعزام می‌شد امسال این عدد به ۴۳۷ مسافر رسیده است .

    صادقی در رابطه با حمل­ ونقل دریایی نیز یادآور شد : تعداد مسافرین دریایی با شناورهای مسافری افزایش داشته و نزدیک به ۳۶۵ هزار نفر بر مسافرین دریایی افزوده شده است درحالی که تعداد سفرهای دریایی ثابت بوده است که نشان از افزایش ظرفیت و بهره­وری حمل­ونقل دریایی در نوروز امسال دارد .

    پیک سفرهای نوروزی ۹۸ با ناوگان حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای ، ریلی ، هوایی

    مدیرکل دفتر ارزیابی ‌های اقتصادی و مدیریت بهره‌وری وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت : بیشترین تعداد سفر با ناوگان عمومی برون‌شهری در سفرهای نوروزی امسال در تاریخ ۲۸ اسفند ۹۷ و ۱۷ فروردین ۹۸ حدود ۴۵۰ هزار سفر و کمترین آن در تاریخ  ۱۳ فروردین ماه با حدود ۱۱ هزار سفر و جابجایی ۱۳۰ هزار مسافر بوده است .

    وی افزود : همچنین بیشترین سفر ریلی در تاریخ  ۶ و ۱۰ فروردین ماه با انجام ۲۳۰ سفر و جابجایی ۱۰۰ هزار مسافر در روز و کمترین آن با انجام ۲۰۴ سفر و جابجایی ۹۰ هزار مسافر در تاریخ ۱۶ و ۱۷ فروردین بوده است . بیشترین تعداد نشست و برخواست هواپیما در روز نیز ۱۳۶۱ مرتبه در تاریخ ۲۸ اسفند ۹۷ بیشترین اعزام و پذیرش هم حدود ۱۷۲ هزار نفر در تاریخ  ۷ فروردین ۹۸ بوده است .

    کاهش ۱۵ درصدی تصادفات منجر به فوت ناوگان عمومی در نوروز ۹۸

    این مقام مسئول در معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به گزارش واصله از سوی پلیس راهور ناجا گفت: تعداد تصادفات منجر به فوت در طول ۲۲ روز سفرهای نوروزی ۱۳۹۸ نسبت به مدت مشابه سال گذشته از ۳۴۲ فقره به ۲۹۰ فقره ۱۵ درصد کاهش داشته است .

    وی با بیان اینکه « تعداد فوتی سر صحنه نیز با کاهش ۸ درصدی از ۴۴۳ فوتی در طرح نوروزی ۹۷ به ۴۰۸ فوتی در سفرهای نوروی ۹۸ کاهش پیدا کرده است» افزود : تعداد تصادفات جرحی نیز از ۳۹۷۳  فقره به ۳۸۰۸ فقره کاهش یافته است .

    مدیرکل دفتر ارزیابی‌های اقتصادی و مدیریت بهره‌وری وزارت راه و شهرسازی در پایان با اشاره به میزان تردد ورودی و خرجی استان‌ها در سفرهای نوروزی ۹۸ بیان کرد : میزان تردد ورودی و خروجی استان‌ها با ۶ درصد کاهش از ۴۸ میلیون تردد در نوروز سال ۹۷ به ۴۵ میلیون تردد در نوروز امسال رسیده است و به طور میانگین روزانه ۲ میلیون تردد ثبت شده است .




    مطالب مرتبط

    عمده مقاصد سفر به ترتیب استان‌های خراسان رضوی ، سیستان و بلوچستان و تهران بوده است .

    |

    این تعداد مسافر از طریق ۱۳هزار و ۶۷۵ سفر با ناوگان عمومی و از مبدا استان به مناطق مختلف جابه‌جا شده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹ درصد کاهش داشته است .

    |

    از ابتدای طرح‌ سفرهایی دریایی در استان هرمزگان تا روز جمعه ۱۰ فروردین‌ماه نیز ۲۲۸ هزار و ۴۰۲ مسافر از بندر شهید ذاکری قشم تردد کرده‌اند .

    |

    این تعداد مسافر از طریق ۹ هزار و ۲۱۸ سفر با ناوگان عمومی و از مبدا استان به مناطق مختلف جابجا شده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶ درصد کاهش داشته است .

    |

    رویکرد امسال جهش معنا‌دار کمی و کیفی صنعت بزرگ حمل و نقل کشور خواهد بود و این‌گونه جهش‌ها وقتی رخ خواهد داد که با اراده محکم و با استفاده از تمامی توانمندی ها و ابزارها به ویژه توجه جدی به حوزه فناوری اطلاعات و شرکت های دانش بنیان استفاده حداکثری داشته باشیم .

    |

    نظرات کاربران