در حال بارگذاری ...

تدوین برنامه های جدی برای توسعه و افزایش سهم ریلی بار و مسافر توسط شرکت راه آهن

راه‌آهن با هدف توسعه گردشگری و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق حاشیه‌ ریلی و روستاها، مبادرت به برقراری قطار گردشگری با همکاری بخش خصوصی کرده است و خوشبختانه تعداد قطارهای گردشگری نیز افزایش پیدا می‌کند .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، شرکت راه‌آهن برنامه‌های بسیار جدی برای توسعه و افزایش سهم ریلی بار و مسافر در کشور تدوین کرده است .

سعید رسولی سرپرست راه آهن در نشستی خبری با موضوع خدمات مسافری نوروز ۹۸ که در ایستگاه راه‌آهن مشهد برگزار شد ، با اعلام این مطلب گفت : برنامه های تدوین شده ، به ‌تناسب منابعی که محقق می‌شود به اجرا گذاشته خواهد شد .

وی با اشاره به ظرفیت های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ، افزود : توسعه پایدار حمل و نقل ریلی با اتکای صرف به بودجه دولتی میسر نیست .

رسولی با تاکید بر اینکه بایدبه گونه ای عمل کنیم که سرمایه گذاران و کار آفرینان توجه بیشتری به حوزه حمل و نقل ریلی و سرمایه گذاری در این بخش داشته باشند ادامه داد : باید ورود به این بخش در مقایسه با سایر بخش ها جذاب تر شود .

وی با بیان اینکه آینده خوبی را از مشارکت سرمایه گذاران بخش غیر دولتی متصور هستیم ، گفت : از سال ۱۳۹۳ تا کنون، توجه جدی تری از سوی مجلس و دولت به توسعه حمل و نقل ریلی صورت گرفته و قوانین محکم و منابع ارزشمندی در این حوزه به تصویب رسیده است . بخشی از این منابع صرف حمایت از سرمایه گذاری بخش غیردولتی و بخش دیگر به دنبال تامین منابع برای اجرای پروژه های ریلی است .

وی با تاکید بر اینکه در ستاد راه آهن با استفاده از ظرفیت های به وجودآمده ، بسته های حمایتی و مشوق برای بخشهای مختلف حوزه ریلی تعریف کرده ایم گفت : خوشبختانه طی یک تا دو سال گذشته ، چهارمین استان نیز به شبکه ریلی کشور متصل شد و با افتتاح راه آهن قزوین – رشت بلیت قطار مسافری تهران - رشت نیز فروخته شد .

۲۲ روز خدمت رسانی نوروزی

سرپرست راه آهن مدت پیک سفرهای نوروزی را ۲۲ روز اعلام و اظهار کرد : طی این مدت، برای ارائه خدمات مناسب و شرایط مطلوب تر سفرهای نوروزی ، همچنین ایمنی و کیفیت سفرها تلاش می شود .

رسولی درباره ویژگی‌های بارز خدماتی که امسال ارائه می‌شود ، بیان کرد : ظرفیت صندلی در شبکه ناوگان ریلی ۱۵ درصد افزایش‌یافته و قیمت بلیت قطار امسال نسبت به نوروز سال قبل تغییری ندارد . علی رغم افزایش شدید هزینه‌ها و مشکلات اقتصادی ، شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی تصمیم گرفتند نرخ بلیت‌ها را ثابت نگه‌دارند .

وی بابیان اینکه حدود ۵ هزار و ۱۷۰ قطار طی ۲۲ روز در سطح کشور خدمت‌رسانی خواهند کرد که این تعداد ۲ میلیون و ۱۰ هزار صندلی ایجاد کرده ، گفت : علاوه بر این ، منسوجات قطارها تعویض شده، همچنین با افزایش دو رام قطار ۵ ستاره ، تعداد قطارهای ۵ ستاره به ۱۰ رام افزایش‌یافته است .

رسولی با یادآوری اجرای طرح رتبه بندی قطارهای مسافری برای اولین بار در سال جاری ، تصریح کرد : رتبه هر قطار با درج ستاره روی بلیت مشخص شده است و شهروندان هنگام تهیه بلیت، می توانند از رتبه قطار آگاه شوند .

 

 

وی طرح رتبه بندی قطارهای مسافری را اقدامی مناسب در راستای احیای حقوق شهروندی دانست .

سرپرست راه آهن با یادآوری اینکه سعی بر این بوده که در اکثر ایستگاه‌های پرتردد با استفاده از رمپ ، تردد افراد سالخورده را سهولت بخشیم ، افزود : موضوع تجهیز امکانات مسافری دارای اهمیت است به عنوان مثال در ایستگاه های محور تهران- مشهد به جهت حجم بالای سفر زائرین امام رضا (ع) ، نمازخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی بازسازی و نوسازی شده و پله برقی و آسانسور نیز نصب شده است .

رسولی از بازسازی تعدادی واگن‌ مسافری در سال جاری خبر داد و گفت : به دنبال این اقدام ۲۷ واگن بازسازی‌شده به شبکه حمل‌ونقل ریلی اضافه می‌شوند .

وی در خصوص قطارهای مربوط به معلولین ، تصریح کرد : در ایستگاه‌های پرتردد با توجه به منابع و اولویت‌های موجود از بالابرها و پله‌برقی استفاده می کنیم تا مسیرتردد افراد معلول و سالخورده فراهم شود .

خدمت گذاری با کیفیت تر سامانه ۵۱۴۹

رسولی با اشاره به اینکه امسال سامانه ۵۱۴۹ باکیفیت بیشتری به‌طور شبانه‌روزی ارائه خدمت می‌کند ، گفت : شهروندان علاوه بر کسب اطلاعات سفر ، می‌توانند موضوعات خود را ثبت کنند که بازخورد آن برایشان پیامک می‌شود .

وی یادآور شد : اگر مسافری داخل قطار در حال سیر مشکلی داشته باشد ، می‌تواند با تماس با این سامانه موضوع را به رئیس قطار اطلاع دهد تا بلافاصله مشکل برطرف شود .

رد پای اصحاب رسانه در موفقیت های ریلی

سرپرست راه آهن ضمن تشکر از حُسن همکاری رسانه ها در انعکاس خبرهای ریلی و توجه آنان به این بخش اظهار داشت : رد پای اصحاب رسانه در همه موفقیت های کشور مشهود و قابل مشاهده است و فعالان این بخش ، نقش بسیار موثری در توسعه کشور ، بهبود شرایط و اصلاح مسائل و تصمیمات مدیریتی دارند .

رسولی تعامل با رسانه ها را تبلور تماس نزدیک با مردم دانست و گفت : با دقت و توجه بیش از پیش به مسائل راه آهن بپردازید و امور مربوط به حوزه حمل و نقل ریلی را دنبال کنید .

وی با اشاره به این که همه خدمات در راه آهن باید در راستای خدمت رسانی به مردم و رعایت حقوق شهروندی باشد افزود : تعامل با رسانه ها می تواند موفقیت برنامه های پیش روی راه آهن را تضمین کند و مطالبی که از سوی رسانه ها درباره راه آهن منعکس می شود ، انعکاس نقطه نظرات مردم و جامعه است که راه را برای بهبود بیشتر در راه آهن باز می کند .

سامانه فروش بلیت قطار کانکتی

سرپرست راه آهن با بیان اینکه بعضی از مسیرها همچون ارومیه - مشهد ، در سامانه فروش بلیت قطار کانکتی تعریف شده است ، تصریح کرد : بر این اساس مسافری که از ارومیه قصد سفر به مشهد را دارد به علت تعریف نشدن مسیر ریلی ارومیه به مشهد در ارومیه می‌تواند بلیت ارومیه به تهران و تهران به مشهد را خریداری و به صورت ترانزیت در راه‌آهن تهران سوار قطار مشهد شده و سفری پیوسته را با یک توقف در ایستگاه تهران انجام دهد .

رسولی درباره موضوع عدم افزایش قیمت بلیت بیان کرد : سطح خدمات سفر در چند سال گذشته ثابت نگهداشته شده، که این خود یک دستاورد به شمار می‌رود .

 

 

توسعه گردشگری و ایجاد اشتغال پایدار

رسولی در خصوص قطارهای گردشگری بیان کرد : راه‌آهن با هدف توسعه گردشگری و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق حاشیه‌ ریلی و روستاها، مبادرت به برقراری قطار گردشگری با همکاری بخش خصوصی کرده است و خوشبختانه تعداد قطارهای گردشگری نیز افزایش پیدا می‌کند .

وی اضافه کرد : امسال برای اولین بار قطار گردشگری لرستان از اراک با همت بخش خصوصی و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برقرار شده که مردم می توانند در ایام نوروز از زیبایی‌های این منطقه لذت ببرند .

اتصال سبزوار و اسفراین به شبکه ریلی

سرپرست راه‌آهن در خصوص اتصال محور زاهدان به مشهد ، تصریح کرد : اتصال زاهدان به مشهد در حال انجام است ، همچنین از اتصال محور گرگان به مشهد که مطالبه مردم گرگان و خراسان شمالی است حمایت می‌کنیم و در شرکت ساخت و توسعه زیربنای حمل‌ونقل کشور نیز به آن رسیدگی می‌شود .

وی ادامه داد : اتصال اسفراین و سبزوار نیز در دستور کار راه‌آهن است و سبزوار با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد و اسفراین با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی ، سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید .

جابه‌جایی ۲۶.۸ میلیون مسافر

رسولی در ادامه از جابجایی حدود ۲۶.۸ میلیون مسافر در سال ۹۷ خبر داد و گفت : این تعداد نسبت به سال گذشته ۱۳.۸ درصد افزایش داشته است .

وی با اشاره به اینکه در محور تهران - مشهد به دلیل تعداد زیاد مسافر قطارهایی که امکان افزایش سرعت نداشتند از ریل خارج شدند خاطر نشان کرد : مدت زمان سفر دو ساعت کاهش یافته است و در تلاش هستیم که در مسیرهای مختلف نیز با بهبود ناوگان ، شرایط را بهبود دهیم .

وی همچنین با یادآوری اینکه از ابتدای سال ۱۳۹۷ تاکنون حدود ۴۸.۷ میلیون تن حمل بار داشته ایم گفت : این میزان نسبت به سال قبل ۹ درصد افزایش داشته است .

سرپرست راه‌آهن رویکرد مهم در حوزه حمل بار را در سال ۱۳۹۸ ،اتصال مراکز عمده بار به شبکه ریلی خواند و گفت : در سال آینده حدود ۳۵ مرکز بار را جزو اولویت خود قرار داده و حدود ۲۱۵ کیلومتر نیز خط فرعی پیش‌بینی کرده‌ایم .

عملیاتی شدن مسیر ریلی شلمچه - بصره

سرپرست راه‌آهن از عملیاتی شدن مسیر ریلی شلمچه- بصره در سال ۹۸ خبر داد و گفت : این مسیر حدود ۳۳ کیلومتر است به همراه یک پل که در سفر اخیر رئیس جمهوری امضا شده است .

وی افزود : همچنین در مسیر رشت با اتصال رشت به آستارا مسیر ترانزیتی جدید ایجاد خواهد شد .

۸۰۰ کیلومتر خط ریلی جدید در سال ۹۷

سرپرست راه آهن در خصوص میزان توسعه خطوط ریلی نسبت به سال گذشته ، افزود : در سال ۱۳۹۷ حدود ۸۰۰ کیلومتر خط جدید ایجاد شده است که یک رکورد بوده و امروز مجبور هستیم در نقاطی که ترافیک بالا است مسیرها را دو خطه کنیم و در حال حاضر ۱۰۰۰ کیلومتر دوخطه شده است .




مطالب مرتبط

پس از اجرای آزمایشی موفق ریل طویل ، در حال حاضر در تمام مناقصات احداث خطوط جدید ، استفاده از روش نصب ریل طویل الزامی شده و یک مناقصه در مسیر پر ترافیک تهران - مشهد به‌صورت ریل طویل در مرحله فراخوان است .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ مدیرکل خط و سازه‌های فنی شرکت راه‌آهن گفت : شرکت راه‌آهن از سرمایه گذارانی که تمایل به سرمایه‌گذاری در حوزه خط و ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، پیش فروش بلیت قطارهای مسافری برای بازه زمانی ۱۸ تا ۳۱ فروردین از روز پنج شنبه ۹ فروردین آغاز می شود .

|

با توجه به عبور مسیر ریلی درود - خرم آباد از مناطق کوهستانی شدید عمده فعالیت اجرایی در بخش زیرزمینی انجام شد به نحوی که علاوه بر ثبت رکوردهای قابل توجهی در حفاری به روش دستی ، پیشرفت فیزیکی زیرسازی پروژه در مدت یک سال و نیم از ۳۹ درصد به ۵۱ درصد رسید .

|

شکستن رکورد تاریخی حمل مسافر ریلی در هر دو سال گذشته اتفاق افتاد که امیدواریم این روند ادامه پیدا کرده و سال ۱۴۰۳ نیز رکورد جدید در این زمینه به ثبت برسد . البته همانطور که شاخص های حمل و نقل برای ما مهم است ، در سال ۱۴۰۳ باید علاوه بر افزایش کمیت واگن‌های مسافری به افزایش کیفیت ...

|

نظرات کاربران