بررسی روزانه پروازها ، خدمات و تأخیرات پروازی شرکتها در ایام نوروز
تلاش میکنیم در ایام نوروز پروازها ، خدمات و تأخیرات پروازی شرکتها را روزانه بررسی و رصد کنیم . به شرکتهای هواپیمایی تأکید شده است آییننامهها و دستورالعملهای سازمان هواپیمایی کشوری خصوصاً آییننامه حقوق مسافر را به دقت رعایت کنند .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون وزیر راه با بیان اینکه در نوروز پروازها ، خدمات و تأخیرات پروازی شرکتها ، روزانه بررسی میشود ، گفت : آییننامه حقوق مسافر مدام بهروز میشود و تلاش میکنیم شرکتها سازوکارهای لازم برای رسیدگی به این موضوع را داشته باشند .
علی عابدزاده با بیان اینکه سازمان هواپیمایی کشوری از سالهای گذشته آییننامه حقوق مسافر را تدوین و به شرکتها ابلاغ کرد ، افزود : در راستای رعایت حقوق مسافر در پروازها، این آییننامه تدوین شد . طبق قوانین سازمان جهانی هواپیمایی (ایکائو) ، سازمان هواپیمایی کشورها ملزم هستند ، ضوابط و دستورالعملهای لازم را برای عملکرد ایمن و بهرهوری صنعت هوایی تدوین و اجرا کنند . حقوق مسافر مجموعهای از سیاستها ، دستورالعملها ، استانداردها ، ضوابط و مقرراتی است که الگوی رفتاری شرکت هواپیمایی و دستاندرکاران امور پروازی را تدوین میکند و هدف آن تضمین حقوق مادی و معنوی و رعایت شأن و منزلت مسافران در مسافرتهای هوایی است ؛ با این آییننامه مردم با حقوق خود در مقابله با تأخیرهای پروازی آگاه میشوند .
به گفته عابدزاده مسافران در صورت بروز تأخیرات و همچنین ضایع شدن حق آنها از سوی شرکتهای هواپیمایی میتوانند با درج شکایت خود در واحد رسیدگی به شکایات سازمان هواپیمایی کشوری و یا شرکتهای هواپیمایی نسبت به طرح انتقادات و شکایات خود اقدام کنند . آییننامه حقوق مسافر بهروز شده است و این امر ادامه دارد و تلاش میکنیم شرکتهای هواپیمایی سازوکار لازم برای رسیدگی به این موضوع را داشته باشند . این آییننامه یکی از خطوط قرمز سازمان هواپیمایی کشوری است و شرکتهای هواپیمایی اجازه ندارند در این حوزه کمکاری کنند .
عابدزاده اظهار داشت : سازمان هواپیمایی کشوری بر اجرای دقیق آییننامه حقوق مسافر تأکید دارد و اگر شرکتی در این حوزه کمکاری کند ، شبکه پروازی آن محدود میشود . در راستای رسیدگی به مشکلات مسافران سازمان هواپیمایی در پروازهای داخلی ، «سامانه ثبت شکایات مربوط به پروازهای داخلی» را راهاندازی کرد تا علاوه بر تکریم ارباب رجوع ، از حضور مستقیم آنها جلوگیری به عمل آمده و بر روند فعالیت ارگانهای زیر نظر خود نظارت کاملتری داشته باشد .
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت : این بخش از سامانه جهت دریافت شکایات و رسیدگی به مشکلات پروازی مسافران در بخشهای «شرکت هواپیمایی» ، «آژانس هواپیمایی» و «فرودگاه» است . پس از دریافت هر گزارش ، صحت آن توسط کارشناس سامانه مورد بررسی قرار میگیرد و در صورت نیاز به اطلاعات تکمیلی با گزارش دهنده تماس گرفته میشود ؛ پس از بررسی نتیجه حاصل از بررسی گزارش، به متقاضی اطلاع رسانی خواهد شد .
رصد خدمات شرکتهای هواپیمایی در ایام نوروز
عابدزاده با اشاره به افزایش تقاضای سفر در ایام نوروز، بیان کرد : بیشترین تقاضای سفرهای حمل و نقل هوایی خصوصاً در پروازهای داخلی ، مربوط به ایام نوروز است .
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به صدور مجوز پرواز فوقالعاده برای سفرهای هوایی نوروز افزود : زمانی که تقاضای سفر افزایش مییابد ، شرکتهای هواپیمایی هم از سازمان درخواست صدور مجوز برای پروازهای فوقالعاده میکنند .
وی با تأکید بر اینکه سازمان هواپیمایی نظارت بر عملکرد ایرلاینها و پروازهای آنها را در دستور کار دارد و اجازه تخطی به هیچ ایرلاینی داده نمیشود ، افزود : پروازها و خدمات شرکتهای هواپیمایی به ویژه در ایام نوروز روزانه رصد میشود .
عابدزاده با بیان اینکه در ایمنی پرواز کوچکترین کمکاری قابل چشمپوشی نیست ، اظهار داشت : تلاش میکنیم در ایام نوروز پروازها ، خدمات و تأخیرات پروازی شرکتها را روزانه بررسی و رصد کنیم . به شرکتهای هواپیمایی تأکید شده است آییننامهها و دستورالعملهای سازمان هواپیمایی کشوری خصوصاً آییننامه حقوق مسافر را به دقت رعایت کنند . دفتر نظارت بر فرودگاهها، شرکتها و مؤسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی در برخورد با شرکتهای متخلف جدی عمل میکند و در صورت کمکاری احتمالی توسط شرکتها ، صدور مجوز پروازهای جدید و فوقالعاده این شرکت هواپیمایی را به حالت تعلیق در میآورد .
کمیته تدوین مقررات ملی هوانوردی
عابدزاده اضافه کرد : با توجه به اینکه سازمان هواپیمایی کشوری وظیفه نظارت بر شرکتهای هواپیمایی از نظر تأیید صلاحیت و رعایت نکات و استانداردهای ایمنی ، تدوین استاندارد پرواز ، صدور گواهینامهها و تدوین و تنظیم مقررات مربوط به آن ، تهیه و تدوین دستورالعملهای امنیتی و حفاظتی با رعایت مقررات و استانداردهای بینالمللی و داخلی مربوطه و نظارت بر اعمال آنها و بررسی و ارائه طرحهای فرودگاهی و نظارت بر رعایت استانداردهای بینالمللی مربوطه را برعهده دارد ، به منظور استانداردسازی و ساماندهی صنعت هواپیمایی در کشور ، اقدام به تشکیل کمیته تدوین مقررات ملی هوانوردی کرده است .
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اظهار داشت : در تدوین هر بخش از مقررات ملی هوانوردی به ترتیب چهار کمیته شامل کمیتههای مقدماتی ، تخصصی ، بازنگری و عالی ، تشکیل تصویب و به تأیید رئیس سازمان رسیده و ابلاغ شده است .