در حال بارگذاری ...
  • فرهنگ سازی و استفاده از ابزارهای مشوق لازمه اجرای هوشمندسازی در راه آهن

    یکی از مهمترین مسائل در حوزه دولت الکترونیک ، آگاهی از معماری سازمانی در راه آهن است . فرهنگ سازی و استفاده از ابزارهای مشوق ، لازمه اجرای دولت الکترونیک و هوشمند سازی در راه اهن است .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، ماندگاری هوشمند سازی و دولت الکترونیک در هر سازمانی نیاز به فرهنگ سازی و ایجاد جذابیت دارد .

    حسین عاشوری قائم مقام راه آهن ، در نشست دولت الکترونیک و هوشمندسازی ، با اعلام این مطلب گفت : هوشمند سازی و اجرای برنامه های دولت الکترونیک، تکلیفی قانونی است و باید اقداماتی که در این راستا انجام می شود به گونه ای باشد که شرح وظایف و ماموریت های تعریف شده را عملیاتی کند .

    وی با اشاره به اینکه برای توسعه منابع انسانی و افزایش بهره وری از امکانات به تمامی سازمان های دولتی تکلیف شده که ۶ کمیته کاری در حوزه سرمایه انسانی ، ساختار مدیریتی ، توسعه دولت الکترونیک و هوشمندسازی ، سلامت اداری وصیانت از حقوق مردم ، مدیریت عملکرد و فرهنگ سازمانی تشکیل گردد که تشکیل کمیته توسعه دولت الکترونیک و هوشمندسازی یکی از این کمیته می باشد که شروع به فعالیت کرده است .

    عاشوری با یادآوری اینکه در هریک از ۶کمیته یک نفر از مدیران مناطق به نمایندگی از مدیران مناطق حضور دارند ، اضافه کرد : مکانیزه کردن همه حوزه های فعالیت راه آهن از بخش های فنی وزیربنایی گرفته تا ناوگان و بهره برداری و حوزه معاونت توسعه مدیریت و منابع ، چه در بخش اداری و چه در بخش مالی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و لازم است که همه در این موضوع، مشارکت فعال داشته باشند .

    وی با بیان اینکه هوشمند سازی و اجرای برنامه های دولت الکترونیک کار آسانی نیست و نیاز به فرهنگ سازی دارد ، افزود : زمانی که از دولت الکترونیک صحبت می کنیم به معنای آن نیست که نرم افزاری را تولید و از کاربران بخواهیم که تنها از آن استفاده کنند .

    عاشوری با یاد آوری ضرورت فرهنگ سازی از سوی روابط عمومی ، خاطر نشان کرد : در بسیاری از موارد در تغییر فرایندها از سیستم دستی به مکانیزه ، شاهد مقاومت از سوی مدیران و کارکنان هستیم که از دلایل این امر، عدم شناخت درست ضرورت های اجرای پروژه ها ، بالا بودن سن و کاهش توان یادگیری آن است .

    وی با تاکید بر اینکه بایستی جذابیت های لازم برای مدیران فراهم شود تا نسبت به بکارگیری این ابزارها علاقه مند شوند ، گفت : جدا از اینکه برقراری دولت الکترونیک یک تکلیف قانونی است و سازمان ها همه ساله در این باره ، مورد ارزیابی قرار می گیرند ، بیش از هر چیز فرهنگ سازی و اجرای درست پروژه ها ، حائز اهمیت است .

    قائم مقام راه اهن با بیان اینکه برخی از پروژه ها کارایی لازم را نداشته و یا اثر بخش نبوده است ، افزود : یکی از مهمترین مسائل در حوزه دولت الکترونیک ، آگاهی از معماری سازمانی در راه آهن است . فرهنگ سازی و استفاده از ابزارهای مشوق ، لازمه اجرای دولت الکترونیک و هوشمندسازی در راه آهن است .

    وی از آمادگی هیات مدیره برای کمک به پیشبرد اهداف و برنامه های کمیته دولت الکترونیک در راه آهن خبر داد و گفت : به دنبال جایگاه برتر و برند سازی در حوزه دولت الکترونیک هستیم .

     

     

    معماری سازمانی فراتر از دولت الکترونیک

    از سوی دیگر نورالله بیرانوند معاون تأمین سرمایه و اقتصاد حمل و نقل شرکت راه آهن نیز در این جلسه با تشریح مفاهیم دولت الکترونیک ، الزامات و اقدامات آتی در مورد آن گفت : بدون استفاده از دانش IT نمی توان در محیط پرتلاطم امروز فعالیت کرد و فارغ از الزامات قانونی ، حرکت به این سمت ضروری است .

    وی با اشاره به اینکه راه آهن در سالهای قبل به این سمت حرکت کرده است ، افزود : به منظور بلوغ سازمان در این زمینه ، باید مفهوم IT را از شکل اتوماسیونی به سمت هوشمند سازی و بهره برداری از اطلاعات تغییر دهیم .

    بیرانوند با یادآوری اینکه برای انجام این طرح مفهوم معماری سازمانی مطرح شده است ، اظهار داشت : معماری سازمانی فراتر از دولت الکترونیک است و دولت الکترونیک تنها یک پروژه است که درون آن جای گرفته است .

    معاون تأمین سرمایه و اقتصاد حمل و نقل شرکت راه آهن ، اجرای پروژه معماری سازمانی را در خدمت کسب و کار راه آهن دانست و گفت : در اجرای این پروژه و در حوزه آی تی و الکترونیک ، بهترین متخصصان دانشگاه شهید بهشتی به عنوان مشاورین طرح به کار گرفته شده اند .




    مطالب مرتبط

    مقرر شد کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان که از سوی سفیر محترم معرفی شده است نسبت به انجام اصلاحات مورد نیاز و بهره‌برداری محور مذکور با نظارت عالیه وزارت راه و شهرسازی (راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران) مبادرت ورزد که در این راستا طی یک سال گذشته با مساعدت راه آهن ج.ا.ا.، ۱۶ قطار ...

    |

    راه آهن جمهوری اسلامی ایران ظرف سال‌های اخیر از هرگونه سرمایه گذاری در بخش توسعه ناوگان از جمله لکوموتیو استقبال کرده است ، به طوری که ظرف ۲ سال اخیر تعداد ۴۴ دستگاه لکوموتیو نو توسط شرکت‌های سرمایه‌گذار بخش خصوصی به چرخه حمل بار راه آهن افزوده شده است که نسبت به مدت مشابه ...

    |

    هموطنان برای کسب اطلاعات بیش‌تر می‌توانند به صورت شبانه‌روزی با سامانه اطلاع‌رسانی راه‌آهن به شماره ۰۲۱۵۱۴۹ تماس بگیرند یا به پایگاه اینترنتی rai.ir مراجعه نمایند .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، پیش فروش بلیت قطارهای مسافری برای بازه زمانی ۱۸ تا ۳۱ فروردین از روز پنج شنبه ۹ فروردین آغاز می شود .

    |

    شکستن رکورد تاریخی حمل مسافر ریلی در هر دو سال گذشته اتفاق افتاد که امیدواریم این روند ادامه پیدا کرده و سال ۱۴۰۳ نیز رکورد جدید در این زمینه به ثبت برسد . البته همانطور که شاخص های حمل و نقل برای ما مهم است ، در سال ۱۴۰۳ باید علاوه بر افزایش کمیت واگن‌های مسافری به افزایش کیفیت ...

    |

    نظرات کاربران