توسعه و ترویج روکشهای حفاظتی و پیشگیرانه رویکرد اصلی سازمان راهداری
میکروسرفیسینگ ترکیبی از ماسه صددرصد شکسته و خوب دانه بندی شده متراکم و قیر امولسیونی پلیمری اصلاح شده با آب و فیلر و در صورت لزوم افزودنیهای کنترل کننده زمان شکست امولسیون است که این مواد با استفاده از تجهیزات مخصوص با یکدیگر مخلوط شده و کیفیت یکسانی را بخود می گیرند و بعد از این اقدامات با دستگاه مخصوص میکروسرفیسینگ روی سطح راه به صورت یکنواخت پخش میشود .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیر کل دفتر نگهداری راههای سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با اشاره به رویکرد این سازمان در توسعه و ترویج روکشهای حفاظتی و پیشگیرانه ، از روکش آسفالت حفاظتی در ۶۰۰ کیلومتر از جادههای کشور خبر داد .
رضا اکبری در تشریح عملکرد سه ساله برای جایگزین کردن روکش آسفالت حفاظتی میکروسرفیسینگ در راه های کشور تصریح کرد : بر اساس برنامه ریزی دفتر نگهداری راههای سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور ، طی سه سال گذشته تاکنون حدود ۶۰۰ کیلومتر روکش آسفالت حفاظتی میکروسرفیسینگدر راههای کشور (عمدتا راههای شریانی و اصلی) اجرا شده است.
وی با اشاره به سابقه استفاده از این فناوری در راهها اظهار کرد : برای اولین بار ار فنآوری میکروسرفیسینگ در راهها استفاده شده است که براساس آن در این روش آسفالت به صورت لایهای نازک و محافظ روی سطح راه اجرا میشود .
اکبری میکروسرفیسینگ را یک روش برای حفاظت رویههای آسفالتی و اقدامی پیشگیرانه برای جلوگیری از خرابی راه دانست و افزود : در این فناوری یک لایه ترمیمی حفاظتی که توان باربری ندارد و شامل مخلوطی از مصالح ریز دانه شکسته ، قیر امولسیونی پلیمری ، فیلر و مواد دیگر میشود جهت پرکردن شیارها و رد چرخ، پرکردن ترکها و اصلاح سطوح اکسید شده راه و ایجاد سطحی یکنواخت و افزایش عمر مفید بر روی راه ها اجرا می شود .
مدیر کل دفتر نگهداری از راه های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با اشاره به اینکه این روش موجب آب بند شدن رویه جاده شده و اصطکاک مناسبی را برای آن فراهم میکند ادامه داد : استفاده از این روش نتایج موفقیتآمیزی به همراه داشته و در پروژههای ترمیم و نگهداری روسازی استفاده از آن هر روز گسترش می یابد زیرا استفاده از قیرهای امولسیونی مشکلات زیست محیطی ندارد و همچنین این نوع روکش میتواند برای افزایش اصطکاک سطح رویه راه در سطح راه هایی که دچار مشکل صیقلی شدن هستند نیز به کار گرفته شود .
اکبری استفاده از میکروسرفیسینگ را باعث افزایش کیفیت و دوام بالا نسبت به عمر مفید دیگر روکش های حفاظتی دانست و اظهار کرد : سرعت بالای اجرای این نوع روکش سبب میشود خطرات و مشکلات ناشی از عبور ترافیک و به خطر افتادن ایمنی استفاده کنندگان از راه به حداقل میزان خود کاهش یابد و به دلیل ضخامت کم آن پس از اجرا نیاز به ترمیم شانه ها نیست و پس از حدود یک ساعت بعد از اجرا قابلیت عبور ترافیک از روی آن وجود دارد .
وی در خصوص ترکیب مواد این روکش حفاظتی نیز گفت : میکروسرفیسینگ ترکیبی از ماسه صددرصد شکسته و خوب دانه بندی شده متراکم و قیر امولسیونی پلیمری اصلاح شده با آب و فیلر و در صورت لزوم افزودنیهای کنترل کننده زمان شکست امولسیون است که این مواد با استفاده از تجهیزات مخصوص با یکدیگر مخلوط شده و کیفیت یکسانی را بخود می گیرند و بعد از این اقدامات با دستگاه مخصوص میکروسرفیسینگ روی سطح راه به صورت یکنواخت پخش میشود .
اکبری افزود : این عمل به صورت ادامهدار و در یک زمان انجام میشود به طوری که ساخت و پخش مخلوط با یک دستگاه و به طور همزمان صورت گرفته و قیر امولسیونی موجود در مخلوط پس از پخش بر روی سطح راه شکسته می شود و آب موجود در آن تبخیر و یا از سطح راه خارج میشود و مخلوط سفت و جامدی از خود به جای میگذارد . با توجه به رویکرد دفتر نگهداری راههای سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در توسعه و ترویج روکشهای حفاظتی و پیشگیرانه، هر سال بخشی از برنامههای اجرایی حوزه راهداری کشور به انواع روکشهای حفاظتی منجمله میکروسرفیسینگ اختصاص داده شده است .