در حال بارگذاری ...

ترسیم نقشه راه برای پیشبرد پروژه هوشمندسازی بنادر کشور

در نقشه راه هوشمندسازی سازمان بنادر و دریانوری ، هوشمندسازی به صورت استفاده‌ مستمر و بهینه از تمامی منابع مشهود و نامشهود موجود و تحصیل و ایجاد منابع جدید برای تحقق اهداف سازمانی ارائه شده است .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان بنادر و دریانوردی گفت : برای پیشبرد پروژه هوشمندسازی بنادر مطابق با نقشه راه ترسیم شده و مصوب هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی بهره می برد .

محمد قائم تاجگردون در دومین جلسه هم اندیشی و تبادل نظر درباره نحوه ارائه خدمات دانشگاه شریف برای هوشمندسازی در سازمان بنادر و‌ دریانوردی ، با بیان اینکه تفاهم نامه هوشمند سازی بنادر با همکاری دانشگاه صنعتی شریف دی ماه سال جاری به امضا رسید ، افزود : بر اساس مفاد این تفاهم نامه ، این امکان برای سازمان بنادر و دریانوردی فراهم می شود که از تخصص و دانش دانشگاه معتبر و بین المللی صنعتی شریف ، برای پیشبرد پروژه هوشمندسازی بنادر مطابق با نقشه راه ترسیم شده و مصوب هیات عامل این سازمان بهره ببرد .

مدیرکل فاوای سازمان بنادر و دریانوردی در تشریح نقشه راه ترسیم هوشمندسازی بنادر گفت : بر اساس مطالعات انجام شده و به دستور مدیرعامل سازمان بنادر، نقشه راهی را برای هوشمندسازی این سازمان تدوین کردیم که در کمیته استقرار دولت الکترونیک سازمان مطرح و مقرر شد این نقشه راه در اختیار همه اعضای سازمان قرار گیرد و نظرات کارشناسان و متخصصان حوزه های مختلف دریایی و بندری دریافت شود . در نقشه راه هوشمندسازی سازمان بنادر و دریانوری ، هوشمندسازی به صورت " استفاده‌ مستمر و بهینه از تمامی منابع مشهود و نامشهود موجود و تحصیل و ایجاد منابع جدید برای تحقق اهداف سازمانی" ارائه شده است . بر همین اساس ، ۵ بعد برای هوشمندسازی سازمان بنادر و دریانوردی تبیین شده است .

تاجگردون با اشاره به نشست اول کمیته اجرایی سازی در دانشگاه شریف ، گفت : کمیته اجرایی سازی تفاهم نامه هوشمندسازی بنادر در گام اول ، حوزه های علاقه مندی سازمان بنادر در استفاده از خدمات دانشگاه شریف را تببین کرده است .

وی با بیان اینکه در نشست کمیته اجرایی سازی ۵ حوزه خدماتی توافق شده مورد بررسی کارشناسی قرار  می گیرد ، گفت : « برنامه ریزی ، مطالعه و باز طراحی معماری سازمانی فناوری اطلاعات سازمان بنادر» ؛ « بازنگری و باز تعریف خدمات الکترونیک سازمان» ؛ « طراحی زیرساخت فناوریدر وزه اینترنت اشیا  ( IOT)  » ؛ « برنامه ریزی و برگزاری برنامه های توانمند سازی نیروی انسانی سازمان و بنادر » و « خدمات تحقیق و مشاوره در خصوص فرایندها و خدمات فاوا در خصوص مدیریت و توسعه پروژه های نرم افزاری بر اساس مدل های مرجع » ، پنج محور خدماتی قابل ارائه توسط دانشگاه شریف در این تفاهم نامه قلمداد می شود .

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات با اشاره به اینکه در طرح هوشمندسازی دو پروژه محوری دیگر نیز  تعریف شده است ، ادامه داد : نخست «سامانه پنجره واحد تبادل اسناد و اطلاعات سازمان بنادر و دریانوردی» است که هدف از ایجاد این سامانه متمرکز سازی تبادل اسناد و اطلاعات سازمان با تمامی ذینفعان و اتصال به مرکز ملی تبادل اطلاعات است . این پروژه یکی از تکالیف سازمان های دولتی در نقشه راه توسعه دولتی الکترونیک است و هدف نهایی آن ارائه خدمات جی تو جی و جی تو بی از طریق ارائه سرویس های تبادل اطلاعات و به صورت کاملا مکانیزه است. پروژه دوم، «درگاه واحد خدمات الکترونیکی سازمان بنادر و دریانوردی» است که به هدف ارائه خدمات الکترونیکی به مشتریان حقیقی در دستور کار قرار گرفته است .

وی تاکید کرد : گذار از بنادر نسل اول و دوم و رسیدن به بنادر نسل سوم و چهارم تنها در گروی بهره مندی از فناوری اطلاعات نیست و اگرچه طرح هوشمندسازی سازمان در افق سه ساله خود زمینه ساز رسیدن به این مهم است ، اما نباید از این نکته غافل بود که دستیابی به استاندارها و تعاریف بین المللی از بنادر نسل سوم و چهارم نیازمند عزم ملی و تلاش همه جانبه برای تحقق حمل و نقل چند وجهی هوشمند و شهرهای هوشمند است که سازمان بنادر و دریانوردی یکی از سازمانهای تاثیر گذار در تحقق این آرمان است و حرکت این سازمان در مسیر هوشمندسازی بنادر کشور، بی تردید اقدامی پایه ای و تاثیرگذار خواهد بود .




مطالب مرتبط

هوشمندسازی فرآیندها و خدمات ارائه شده، کاهش مراجعات حضوری جامعه خدمت‌گیرندگان ، تبادل الکترونیکی اسناد و اطلاعات جامعه دریایی و بندری و پاسخگویی الکترونیکی به استعلام سایر دستگاه‌های اجرایی ، بخش مهمی از اقدامات صورت گرفته است . تولید سامانه‌های مورد نیاز واحدهای کسب و ...

|

بی تردید در جنگ مستقیم با آمریکا و اسرائیل قرار داریم ، بنابراین معاونت دریایی سازمان بنادر باید برای هرگونه شرایط سخت ، با برنامه و موضع‌گیری دقیق و درست ، مهیا باشد‌ .

|

همایش مذکور در تاریخ ۱۰ الی ۱۴ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ با شعار "توسعه حمل و نقل آبی برای آینده ؛ گشودن دروازه های آفریقا" و با هدف پرداختن به اقدامات ضروری برای ایجاد بخش دریایی پایدار برگزار خواهد شد .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان گفت : میزان تخلیه کالاهای اساسی در مجتمع بندری انزلی در سال ...

|

در طرح گردشگری دریایی بنادر این استان ۹ موتورلنج سنتی در بنادر بوشهر ، بوالخیر ، عامری و رستمی و ۶ شناور فلزی در بنادر بوشهر و گناوه فعالیت داشتند .

|

نظرات کاربران