در حال بارگذاری ...
  • ترسیم نقشه راه برای پیشبرد پروژه هوشمندسازی بنادر کشور

    در نقشه راه هوشمندسازی سازمان بنادر و دریانوری ، هوشمندسازی به صورت استفاده‌ مستمر و بهینه از تمامی منابع مشهود و نامشهود موجود و تحصیل و ایجاد منابع جدید برای تحقق اهداف سازمانی ارائه شده است .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان بنادر و دریانوردی گفت : برای پیشبرد پروژه هوشمندسازی بنادر مطابق با نقشه راه ترسیم شده و مصوب هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی بهره می برد .

    محمد قائم تاجگردون در دومین جلسه هم اندیشی و تبادل نظر درباره نحوه ارائه خدمات دانشگاه شریف برای هوشمندسازی در سازمان بنادر و‌ دریانوردی ، با بیان اینکه تفاهم نامه هوشمند سازی بنادر با همکاری دانشگاه صنعتی شریف دی ماه سال جاری به امضا رسید ، افزود : بر اساس مفاد این تفاهم نامه ، این امکان برای سازمان بنادر و دریانوردی فراهم می شود که از تخصص و دانش دانشگاه معتبر و بین المللی صنعتی شریف ، برای پیشبرد پروژه هوشمندسازی بنادر مطابق با نقشه راه ترسیم شده و مصوب هیات عامل این سازمان بهره ببرد .

    مدیرکل فاوای سازمان بنادر و دریانوردی در تشریح نقشه راه ترسیم هوشمندسازی بنادر گفت : بر اساس مطالعات انجام شده و به دستور مدیرعامل سازمان بنادر، نقشه راهی را برای هوشمندسازی این سازمان تدوین کردیم که در کمیته استقرار دولت الکترونیک سازمان مطرح و مقرر شد این نقشه راه در اختیار همه اعضای سازمان قرار گیرد و نظرات کارشناسان و متخصصان حوزه های مختلف دریایی و بندری دریافت شود . در نقشه راه هوشمندسازی سازمان بنادر و دریانوری ، هوشمندسازی به صورت " استفاده‌ مستمر و بهینه از تمامی منابع مشهود و نامشهود موجود و تحصیل و ایجاد منابع جدید برای تحقق اهداف سازمانی" ارائه شده است . بر همین اساس ، ۵ بعد برای هوشمندسازی سازمان بنادر و دریانوردی تبیین شده است .

    تاجگردون با اشاره به نشست اول کمیته اجرایی سازی در دانشگاه شریف ، گفت : کمیته اجرایی سازی تفاهم نامه هوشمندسازی بنادر در گام اول ، حوزه های علاقه مندی سازمان بنادر در استفاده از خدمات دانشگاه شریف را تببین کرده است .

    وی با بیان اینکه در نشست کمیته اجرایی سازی ۵ حوزه خدماتی توافق شده مورد بررسی کارشناسی قرار  می گیرد ، گفت : « برنامه ریزی ، مطالعه و باز طراحی معماری سازمانی فناوری اطلاعات سازمان بنادر» ؛ « بازنگری و باز تعریف خدمات الکترونیک سازمان» ؛ « طراحی زیرساخت فناوریدر وزه اینترنت اشیا  ( IOT)  » ؛ « برنامه ریزی و برگزاری برنامه های توانمند سازی نیروی انسانی سازمان و بنادر » و « خدمات تحقیق و مشاوره در خصوص فرایندها و خدمات فاوا در خصوص مدیریت و توسعه پروژه های نرم افزاری بر اساس مدل های مرجع » ، پنج محور خدماتی قابل ارائه توسط دانشگاه شریف در این تفاهم نامه قلمداد می شود .

    مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات با اشاره به اینکه در طرح هوشمندسازی دو پروژه محوری دیگر نیز  تعریف شده است ، ادامه داد : نخست «سامانه پنجره واحد تبادل اسناد و اطلاعات سازمان بنادر و دریانوردی» است که هدف از ایجاد این سامانه متمرکز سازی تبادل اسناد و اطلاعات سازمان با تمامی ذینفعان و اتصال به مرکز ملی تبادل اطلاعات است . این پروژه یکی از تکالیف سازمان های دولتی در نقشه راه توسعه دولتی الکترونیک است و هدف نهایی آن ارائه خدمات جی تو جی و جی تو بی از طریق ارائه سرویس های تبادل اطلاعات و به صورت کاملا مکانیزه است. پروژه دوم، «درگاه واحد خدمات الکترونیکی سازمان بنادر و دریانوردی» است که به هدف ارائه خدمات الکترونیکی به مشتریان حقیقی در دستور کار قرار گرفته است .

    وی تاکید کرد : گذار از بنادر نسل اول و دوم و رسیدن به بنادر نسل سوم و چهارم تنها در گروی بهره مندی از فناوری اطلاعات نیست و اگرچه طرح هوشمندسازی سازمان در افق سه ساله خود زمینه ساز رسیدن به این مهم است ، اما نباید از این نکته غافل بود که دستیابی به استاندارها و تعاریف بین المللی از بنادر نسل سوم و چهارم نیازمند عزم ملی و تلاش همه جانبه برای تحقق حمل و نقل چند وجهی هوشمند و شهرهای هوشمند است که سازمان بنادر و دریانوردی یکی از سازمانهای تاثیر گذار در تحقق این آرمان است و حرکت این سازمان در مسیر هوشمندسازی بنادر کشور، بی تردید اقدامی پایه ای و تاثیرگذار خواهد بود .




    مطالب مرتبط

    پایان مطالعات مرحله اول احداث راهگذر سرپوشیده در بندر شهید حقانی

    پایان مطالعات مرحله اول احداث راهگذر سرپوشیده در بندر شهید حقانی

    بندر شهید حقانی بندرعباس بزرگ‌ترین پایانه مسافری دریایی ایران محسوب می‌شود که با بهره مندی از ۴۰ فروند شناور استاندارد و پیشرفته ، از ظرفیت ترابری دریایی افزون بر چهار هزار نفر مسافر و گردشگر در هر بار سفر در شبانه روز برخوردار است .

    |

    انتشار سند چشم انداز ۲۰ ساله سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه مدیریت سواحل

    انتشار سند چشم انداز ۲۰ ساله سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه مدیریت سواحل

    چشم انداز سازمان بنادر و دریانوردی در افق ۲۰ ساله به گونه‌ای است که در حوزه مدیریت سواحل "توسعه پایدار و متوازن مناطق ساحلی با استقرار مدیریت یکپارچه برای ایفای نقش در اقتصاد ملی" تعریف شده است و راهبرد این بخش در حوزه اقتصادی "ارتقاء زیرساخت و تسهیلات گردشگری در مناطق ساحلی ...

    |

    تخلیه نخستین محموله ترانزیتی ریلی آسیای میانه در پایانه های نفتی بندر امام خمینی (ره)

    تخلیه نخستین محموله ترانزیتی ریلی آسیای میانه در پایانه های نفتی بندر امام خمینی (ره)

    بنادر کشورمان می توانند با گسترش فعالیت ها در شبکه حمل و نقل ریلی از این فرصت‌‌ها و مزیت های صدور فرآورده های نفتی آسیای میانه به بازارهای مصرف جهانی و نیاز آنان به عبور محمولات خود از نزدیکترین و مقرون به صرفه ترین شبکه حمل و نقل بین المللی بهره ببرد .

    |

    افزایش انگیزه صادرات از طریق بندر شهید رجایی

    افزایش انگیزه صادرات از طریق بندر شهید رجایی

    کماکان سیاست سازمان بنادر بر پایه ایجاد ظرفیت و ساخت زیر بناهای بندری توسط دولت و ساخت و توسعه روبناها و خرید تجهیزات توسط بخش خصوصی است . اولویت سازمان بنادر ، سرمایه گذاری از سوی بخش خصوصی است و برای حفظ فعالیت و اشتغال در این بخش می‌تواند برای سهم خود تعدیل هم داشته باشد .

    |

    افزایش سهم ایران از تجارت نفتی با توسعه بندر خلیج فارس

    افزایش سهم ایران از تجارت نفتی با توسعه بندر خلیج فارس

    عملیات مهندسی ایررایزینگ (Air Raising) روشی نوین برای نصب سقف های فوق سنگین اتمسفریک و بزرگ (با سطح مقطع بالا) است . اجرای این عملیات با روش کلاسیک و استفاده از جرثقیل ها باعث هدر رفت وقت واحتمال بروز سانحه می شود .

    |

    نظرات کاربران