در حال بارگذاری ...
  • تاکید بر توسعه همکاری های همه جانبه ایران و چین در بستر پروژه (یک پهنه ، یک راه)

    ابتکار یک پهنه ، یک راه در سال ۲۰۱۳ توسط رئیس جمهور چین ، برای بهبود بهره برداری همگانی و پوشش همکاری های سه قاره آسیا ، اروپا و آفریقا مطرح شد و مهمترین هدف آن توسعه همکاری ها در زمینه هماهنگی سیاست ها ، تسهیل تجارت ، همکاری های مالی و تبادلات مردمی است .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، وزیر امور اقتصادی و دارایی در سمینار "یک پهنه ، یک راه" که با حضور سفیر چین در تهران و با مشارکت نمایندگان وزارتخانه ها و دستگاههای اجرایی کشورمان برگزار شد ، بر توسعه همکاری های همه جانبه ایران و چین در بستر پروژه یک پهنه ، یک راه تاکید کرد .

    دکتر فرهاد دژپسند طی سخنانی اظهار داشت : پروژه "یک پهنه ، یک راه" صرفا محدود به جاده و زیرساخت حمل و نقل نیست ، بلکه مجموعه کاملی در حوزه های سخت افزاری و نرم افزاری مانند راه ها ، نفت و گاز، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ، ارتباطات و فناوری ، تامین نیرو ، انرژی ، گردشگری ، پولی و مالی است .

    وی ضمن تاکید بر عمق و استراتژیک بودن روابط دو کشور ، بر عزم جدی رییس جمهور و دولت جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط تاکید کرد .

    وزیر اقتصاد کشورمان با بیان اینکه در چین و ایران قابلیت های منحصر بفردی برای همکاری وجود دارد ، تاکید کرد : این قابلیت ها می تواند هم در مسیر "یک پهنه ، یک راه" و هم در ارتباطات دو جانبه مورد استفاده قرار گیرد .

    دژپسند دلیل اقدام برای برگزاری این نشست از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی را ، رسیدن به یک برداشت واحد نسبت به ابتکار "یک پهنه ، یک راه" توسط  کلیه دستگاه اجرایی و سیستم بانکی کشور عنوان کرد و افزود : البته این نشست همه راه نیست ، بلکه شروع یک مسیر طولانی همکاری های دو جانبه در همه حوزه ها با کشور چین است .

    وی با اشاره به سفر اخیر رییس مجلس جمهوری اسلامی ایران و تعدادی از اعضای هیات دولت ایران به چین ، اظهار داشت : من در این سفر ، پیشنهاد تشکیل یک مرکز مطالعات مشترک برنامه ریزی اقتصادی ایران و چین را ارائه دادم که خوشبختانه مورد استقبال قرار گرفت . قصد نداریم سطح ارتباطات دو کشور را محدود به چند پروژه کنیم چون نگاه ما در روابط مان با کشور چین ، در همه زمینه ها ، نگاهی بلند مدت است .

    دژپسند با بیان اینکه همکاری طرف چینی در برگزاری کمیسیون مشترک دو کشور که قرار است هفته آینده در پکن برگزار شود، نشان از عزم و اراده جدی دو کشورایران و چین دارد ، تصریح کرد : قرار است در کمیسیون مشترک برنامه جامعی برای تعمیق پیوند دو کشور ارائه دهیم.

    بنا بر این گزارش ، در ادامه این کنفرانس ، تعدادی از مسئولین ذیربط حاضر در جلسه نیز ، طی سخنانی ، به طرح موضوعات و زمینه های همکاری بین دو کشور پرداختند .

    این گزارش حاکی است ، سفیر چین نیز در سخنانی ، ضمن قدر دانی از این اقدام با اشاره به برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی بین دو کشور طی هفته آتی ، آشنایی بیشتر و تفاهم بر روی موضوعات در دستور کار در شرایط موجود را از دستاوردهای مهم این اقدام بر شمرده و بر ارائه همکاری در این مسیر تاکید کرد .

    گفتنی است ، ابتکار "یک پهنه ، یک راه" در سال ۲۰۱۳ توسط رئیس جمهور چین ، برای بهبود بهره برداری همگانی و پوشش همکاری های سه قاره آسیا ، اروپا و آفریقا مطرح شد و مهمترین هدف آن توسعه همکاری ها در زمینه هماهنگی سیاست ها ، تسهیل تجارت ، همکاری های مالی و تبادلات مردمی است .




    مطالب مرتبط

    با راه اندازی ۲ دستگاه آشکارساز کامیونی در گمرک لطف آباد و چابهار ، تعداد دستگاه های آشکارساز که در دولت سیزدهم به بهره برداری رسیده است ، به ۱۱ دستگاه رسیده است .

    |

    توسعه همکاری‌های حمل‌ونقل جاده‌ای با جمهوری ارمنستان برای دولت جمهوری اسلامی ایران و به‌ویژه وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان بستر توسعه اقتصادی طرفین از اهمیت بالایی برخوردار باشد که در این راستا طرح جامع پایانه مرزی نوردوز را با رویکرد افزایش ظرفیت تردد روزانه تا ١٠٠٠ ...

    |

    نظرات کاربران