در حال بارگذاری ...

تشریح برنامه‌ها و تمهیدات طرح نوروزی ۹۸ سازمان راهداری

با توجه به استقبال هموطنان از سفرهای بین‌المللی به ویژه در ایام نوروز ، آمادگی و آماده سازی پایانه های مرزی از هر حیث به منظور استقبال از مسافران متردد از پایانه‌های مرزی و ارائه خدمات مطلوب در دستور کار این بخش قرار دارد و بر همین اساس با شرکت‌های حمل و نقل بین المللی به منظور ارائه خدمات مطلوب به مسافرین و متقاضیان سفرهای بین المللی مکاتبات و هماهنگی‌ها انجام شده است .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامه‌ها و تمهیدات طرح نوروزی ۹۸ سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت : با آماده باش ۱۴۵۰۰دستگاه اتوبوس ، ۲۱۵۰۰دستگاه مینی بوس و ۲۶۳۰۰ دستگاه سواری کرایه به علاوه ۱۴۰۰۰ راهدار ، ۲۲۰۰ دستگاه گشت راهداری ، ۹۳۰۰ دستگاه ماشین آلات فعال ، ۶۴۹ باب راهدارخانه ثابت و سیار ، ۱۹۰ باب سوله شن و نمک ، ۲۵۸ باب آشیانه ماشین‌آلات به همراه تمامی ظرفیت سامانه‌های هوشمند جاده‌ای به استقبال سفرهای نوروزی ۹۸ می‌رویم .

عبدالهاشم حسن نیا به تشریح برنامه‌ها و تمهیدات طرح نوروزی ۹۸ سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در بخش‌های مختلف حوزه مسئولیت این سازمان پرداخت و در ابتدا اظهار داشت : طرح نوروزی ۹۸ از روز شنبه مورخ  ۲۵ اسفندماه ۹۷ لغایت روز شنبه مورخ  ۱۷ فروردین ماه ۹۸ به مدت ۲۲ روز اجرا می‌شود و اصلی‌ترین هدف سازمان دستیابی به رضایت‌مندی حداکثری کاربران و مسافرین جاده‌ای با بهبود ایمنی و ارتقای سطح خدمات سفرها است .

وی در ادامه با اشاره به نحوه خدمات رسانی مرکز مدیریت راه‌های کشور و سامانه‌های هوشمند حمل‌ونقل جاده‌ای در طول طرح نوروزی ۹۸ گفت : علاوه بر مرکز مدیریت راه‌های کشور ، سالن‌های عملیات ۳۲ شعبه این مرکز در ادارات کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای سراسر کشور به صورت ۲۴ ساعته فعال بوده و به هموطنان خدمت رسانی می‌کنند .

آماده باش کامل سامانه‌های هوشمند حمل‌ونقل جاده‌های در طرح نوروزی ۹۸

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای افزود : برای طرح نوروزی پیش رو ۱۸۲ تابلو پیام متغیر ، ۷۷۱ دوربین نظارت تصویری ، ۱۱۷۲ سامانه ثبت تخلف ، ۲۳۰۰ دستگاه تردد شمار برخط ، ۳۵ سامانه توزین در حال حرکت ، سامانه بلوتوث ثبت زمان سفر در ۳۸ محور ، ۵۳۳۳ دستگاه بیسیم و تجهیز بیش از ۷۳۰۰ خودرو راهداری به ردیاب برخط به صورت شبانه روزی محورهای سراسر کشر را رصد می‌کنند و اطلاعات لازم در لحظه از طریق سامانه ۱۴۱ به مردم اطلاع رسانی می‌شود .

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به عملکرد سامانه‌های جامع اطلاع رسانی ۱۴۱ در نوروز ۹۷ یادآور شد: در مدت مشابه سال گذشته ۱.۹ میلیون تماس تلفنی با سامانه تلفنی ۱۴۱ و بیش از ۲۰۰ هزار تماس‌ با بخش پاسخگویی برقرار شد . از طرفی وب سایت ۱۴۱ بیش از ۸ میلیون و اپلیکیشن همراه ۱۴۱ بیش از ۴۸۰ هزار بازدید کننده داشته است . همچنین بیش از ۲۶۰ هزار پیامک به سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۴۱ ارسال شد .

پیش‌بینی رشد ۸ تا ۱۰ درصدی تردد در نوروز ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال قبل

حسن نیا از پیش‌بینی رشد ۸ تا ۱۰ درصدی تردد در نوروز ۹۸ نسبت به تعطیلات نوروز سال گذشته خبر داد و گفت : پیش‌بینی می‌شود ، ترددها در هفته دوم نسبت به هفته اول تعطیلات ، همزمان با موج بازگشتی سفرها و تمرکز سفرها بازگشتی در روزهای یک شنبه و دوشنبه ۱۱ و ۱۲ فروردین و بخش عمده آن‌ها در روزهای چهارشنبه ، پنجشنبه و جمعه ۱۴ ، ۱۵­و ۱۶ فروردین بیشتر باشد و ادامه موج بازگشتی سفرها تا روز شنبه ۱۷ فروردین ادامه یابد .

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای افزود : پیش‌بینی می‌شود ساعت ۱۸ الی ۱۹­ ، ۱۷ الی ۱۸ و  ۱۹ الی ۲۰ به ترتیب پرتردد ترین ساعات در سطح کشور و موج خروج وسایل نقلیه از استان تهران و البرز در روزهای سه شنبه و  چهارشنبه ۲۸ و  ۲۹ اسفند باشند .

 

 

پیش بینی وضعیت تردد محورهای پراهمیت در تعطیلات نوروز ۹۸

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه بیان داشت: بر اساس اطلاعات تردد سال‌های گذشته و مدل‌های پیش‌بینی ترافیک گزارشی از وضعیت ترافیک مورد انتظار  نورزو ۹۸ و به نهادهای درگیر سفرهای نوروزی ارسال گردیده است . بر این اساس روند پیش بینی شده پیشنهاد شده است :

محور رودهن - آمل (­هراز) : روز سه‌شنبه ۲۸ اسفند از ساعت ۱۶ و  روز چهارشنبه ۲۹ اسفند از ساعت ۱۲ از سمت رودهن به آب اسک به‌صورت یک‌طرفه گردد .

محور رودهن - آمل (­هراز) : روزهای ۱۵ و ۱۶ فروردین از ساعت ۱۶ محور آمل-رودهن از آب اسک به رودهن به‌صورت یک‌طرفه گردد .

محور کرج - چالوس : در روزهای ۲۸ اسفند و ۷ و ۸ فروردین از ساعت ۱۷ و چهارشنبه ۲۹ فروردین نیز از ساعت ۱۳ محور کرج - چالوس به‌صورت یک‌طرفه گردد .

محور چالوس-کرج : برای پیشگیری از قفل شدن جریان ترافیک در روزهای ۴ ، ۱۲ و ۱۴ فروردین از ساعت ۱۷ و در روزهای ۱۵و ۱۶ فروردین از ساعت ۱۳ محور مرزن‌آباد به کرج به‌صورت یک‌طرفه گردد .  

بهره‌گیری از پهپاد برای نظارت برخط  گلوگاه های ترافیکی نوروزی

حسن نیا از اقدامات جدید سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در طرح نوروزی ۹۸ خبر داد و گفت : یکی از این اقدامات مدیریت یکپارچه تابلوهای پیام متغیر و ترافیک نما مبنی بر نظارت و مدیریت یکپارچه بیش از ۱۸۰ تابلوی VMS و ۱۶ تابلو ترافیک‌نمادر سطح کشور و قابلیت مشاهده تابلوها بر روی نقشه و اخذ انواع گزارش‌های مالی و سوابق عملکردی تابلوها است . همچنین بهره‌گیری از پهپاد جهت نظارت  برخط  گلوگاه های ترافیکی نوروزی اقدام جدید دیگری در راستای بهبود مدیریت ترافیک در سفرهای نوروزی محسوب می‌شود .

تمهیدات بخش راهداری در طرح نوروزی ۹۸

 وی در ادامه به تشریح تمهیدات بخش راهداری در طرح نوروزی ۹۸ پرداخته و بیان داشت : ۱۴۰۰۰ راهدار ، ۲۲۰۰ دستگاه گشت راهداری ، ۹۳۰۰ دستگاه ماشین آلات فعال ، ۶۴۹ باب راهدارخانه ثابت و سیار،۱۹۰ باب سوله شن و نمک، ۲۵۸ باب آشیانه ماشین‌آلات در آماده باش کامل به سر می‌برند .

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از ابلاغ عدم فعالیت عملیات عمرانی تأثیرگذار در جریان ترافیک در سطح و حریم راه‌ها از تاریخ ۲۵/۱۲/۹۷ لغایت ۲۰/۱/۹۸ خبرداد و افزود : احیای خط کشی راه‌ها، پاکسازی سطح راه‌ها و آبروی پل‌ها از مصالح باقی مانده از عملیات زمستانی ، لکه‌گیری و درزگیری و روکش‌های موضعی، ساماندهی علائم عمودی و افقی و تجهیزات ایمنی راه‌ها ، دپوی آسفالت سرد و مصالح (شن و نمک) لازم جهت استفاده در مواقع ضروری، استقرار و چیدمان مناسب تجهیزات و ماشین آلات و همچنین عوامل راهداری در سطح راه‌های حوزه استحفاظی بالاخص مسیر‌های پر تردد و کوهستانی، تجهیز و آماده سازی راهدارخانه‌های ثابت و سیار و راه‌اندازی کمپ‌های نوروزی با هدف ارتقا کیفیت جاده‌ها در سفرهای نوروزی در دستور کار قرار گرفت .

تمهیدات بخش حمل‌ونقل مسافر در طرح نوروزی ۹۸

معاون وزیر راه و شهرسازی در تشریح تمهیدات بخش حمل‌ونقل مسافر در طرح نوروزی ۹۸ با توجه به پیش‌فروش بلیت از روز یکشنبه مورخ ۹۷/۱۲/۱۲ بصورت هم‌زمان( حضوری و غیر حضوری ) ، بر نظارت مستمر بر نحوه عملکرد شرکت های مسافری تاکید کرد و از آمادگی ۱۶۸۰ شرکت اتوبوسرانی در قالب ۳۵ شرکت سراسری سرشبکه و ۷۹۵ شرکت مینی‌بوسرانی و سواری کرایه در سراسر کشور خبر داد . در طرح سفرهای نوروزی پیش‌رو ۱۴۵۰۰ دستگاه اتوبوس ، ۲۱۵۰۰دستگاه مینی بوس و ۲۶۳۰۰دستگاه سواری کرایه به کارگرفته می‌شود و  بیش از ۱۱۸هزار راننده و کمک راننده برای خدمت‌رسانی به مسافرین آماده باش هستند .

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به تمهیدات بخش حمل‌ونقل بین‌المللی در طرح سفرهای نوروزی ۹۸ گفت : با توجه به استقبال هموطنان از سفرهای بین‌المللی به ویژه در ایام نوروز ، آمادگی و آماده سازی پایانه های مرزی از هر حیث به منظور استقبال از مسافران متردد از پایانه‌های مرزی و ارائه خدمات مطلوب در دستور کار این بخش قرار دارد و بر همین اساس  با شرکت‌های حمل و نقل بین المللی به منظور ارائه خدمات مطلوب به مسافرین و متقاضیان سفرهای بین المللی مکاتبات و هماهنگی‌ها انجام شده است .

 

 

تاکید بر پرهیز از توقف در مراکز خدماتی منفرد حاشیه راه

رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای خاطرنشان کرد : در طرح سفرهای نوروزی ۹۸ بر توقف ناوگان عمومی مسافر در مجتمع های خدماتی رفاهی جهت دریافت خدمات و پرهیز از توقف در مراکز خدماتی منفرد حاشیه راه فاقد مجوز تاکید شده است .

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تمهیدات نظارتی مربوط به مجتمع‌های خدماتی-رفاهی در طرح سفرهای نوروزی ۹۸ گفت : یکی از اتفاقات قابل توجه در طرح نوروزی فعال نمودن کمیته ویژه نظارت بر امر بهره‌برداری از سرویس‌های بهداشتی نمازخانه‌های واقع در رستوران‌ها ، جایگاه‌های سوخت ، واحدهای پذیرایی ، اقامتی و مجتمع‌های خدماتی رفاهی بین‌راهی با حضور کلیه نمایندگان دستگاههای ذیربط عضو و انجام بازدیدهای مستمر و متوالی درسطح استان‌ها و شهرستان‌ها، قبل و حین اجرای طرح نوروزی از سوی آن‌ها است . همچنین برابر اعلام ستاد اقامه نماز بنرهایی در مکان مناسب و در معرض دید همگان به مضمون "هنگام نماز توقف کنید ، نماز بخوانید تا سفرتان مبارک باشد" نصب شده است .

حسن نیا از جانمایی بازارچه های موقتی با هدف ارائه محصولات و تولیدات محلی و معرفی جاذبه‌های گردشگری منطقه در مجتمع‌های خدماتی رفاهی بین‌راهی خبر داد و گفت : این اقدام تاثیر مستقیم بر افزایش ایمنی تردد در زمان سفر و کاهش خستگی در هنگام رانندگی طولانی مدت دارد و از طرفی این اماکن به دلیل برخورداری از زیرساختهای لازم از قبیل راههای دسترسی ایمن و استاندارد ، پارکینگ ، سرویسهای بهداشتی و انشعابات برق وآب و ... مناسب ترین مکان برای برپایی بازارچه‌های موقتی محسوب می‌شوند .

تمهیدات بخش ایمنی حمل‌ونقل

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به تمهیدات بخش ایمنی حمل‌ونقل نیز بیان داشت : علاوه بر اقدامات ارتقای فرهنگ ترافیکی و رفتار سازی و راهنمایی مسافران ، کلیه اتوبوس‌های اسکانیا فعال در بخش حمل‌و‌نقل عمومی جاده‌ای قبل از شروع طرح نوروز ملزم به نصب سامانه FMS برروی خودروهای خود هستند تا گزارش آنلاین اطلاعات تمامی سنسورها و کدهای خطای ایجاد شده در سیستم ناوگان (لنت ، موقعیت محور ، وزن وارد بر محور ، کنترلگر ریتاردر و...) به مرکز مدیریت راه‌های کشور ارسال شود .

حسن نیا افزود : با ۱۴۶مرکز معاینه فنی سراسر کشور برای افزایش زمان ارائه خدمات و آماده به کار بودن آنها به منظور خدمات رسانی به ناوگان عمومی برنامه‌ریزی و هماهنگی انجام شده است.  همچنین نظارت بر مراکز معاینه فنی به صورت سیستمی و بازدیدهای میدانی و کنترل نحوه انجام و صدور گواهی معاینه فنی ، اجرای طرح کنترل و نظارت بر تردد (کنترل ناوگان حمل و نقل عمومی  جاده ای ) با همکاری پلیس راه در تمامی استان ها انجام می‌شود .

رصد تصادفات در راه‌ها در مدت زمان اجرای طرح نوروزی

وی از رصد تصادفات در راه‌ها در مدت زمان اجرای طرح نوروزی خبر داد و گفت : بررسی علل وقوع تصادف از طریق حضور تیم کارشناسی ستاد در محل وقوع حادثه و بررسی سیستمی از طریق سامانه سپهتن انجام و سپس گزارش به مقامات ذیربط داده می‌شود .

معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان یادآور شد : تمامی برنامه‌ها و تمهیدات با هماهنگی و همکاری نزدیک و تنگاتنگ با ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر ، هماهنگی ستادی و استانی با  شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ، معاونت عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور ، شبکه بهداشت ، شبکه بانکی (بانک ملی) ، وزارت صنعت ، معدن و تجارت ، معاونت‌های انسانی نیروهای مسلح ، پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا ، مراکز مخابراتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ، تهیه و تدوین شده است . از طرفی با کاروان‌های راهیان نور و همکاری و مساعدت شده است تا نظارت لازم به منظور به کارگیری ناوگان دارای استاندارد فنی و ایمنی فراهم شود .




مطالب مرتبط

پیش‌بینی‌های مرکز مدیریت راه‌های کشور از افزایش پنج درصدی سفرهای نوروزی در ایام تعطیلات پیش‌رو حکایت دارد و بر این اساس ضرورت آمادگی ۱۰۰ درصدی برای خدمات‌رسانی بهینه در سایه تلاش مضاعف همه نیروهای سازمان راهداری اهمیت دارد .

|

گشت های راهداری با آمادگی کامل در محورهای مواصلاتی کشور حضور دارند و به طور مداوم گشت‌زنی های لازم را انجام می‌دهند . طی دو روز گذشته بالغ بر ۳۰ هزار کیلومتر از راه‌های اصلی و فرعی در سطح کشور برف‌روبی شد .

|

این یک فرصت استثنایی است که در اختیار بخش حمل‌ونقل عمومی برون شهری قرار گرفته که برای بهره‌مندی این بخش از فرصت پیش رو موانع از سوی وزیر راه و شهرسازی برطرف شده است و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نهایت همکاری را به عمل می‌آورد .

|

سال گذشته برای رفع نقاط پرحادثه ، بهسازی ، روشنایی ، نصب نیوجرسی ، خط کشی و روکش آسفالت در مسیرهای منتهی به مرزهای اربعین حسینی ، ۲۵۰۰ میلیارد تومان پروژه تعریف شد که امسال نیز همین اقدام در دست انجام است .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شهرستان نمین گفت : حدود یک هزار و ۵۰۰ نفر مسافر در یک‌ ماهه گذشته از شهرستان نمین ...

|

نظرات کاربران