در حال بارگذاری ...
  • افزایش سهم ایران در بازار ترانزیت منطقه با افتتاح راه آهن قزوین – رشت

    راه آهن قزوین – رشت ، ۱۶۴ کیلومتر بوده و شهرهای قزوین ، لوشان ، منجیل ، رودبار ، رستم آباد ، امامزاده هاشم و رشت در این مسیر قرار دارد .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، با هدف افزایش سهم ایران در بازار ترانزیت منطقه ، راه آهن قزوین – رشت ، روز چهارشنبه با حضور رئیس جمهور افتتاح شد .

    در این مراسم که با حضور حسن روحانی رئیس جمهور و جمعی از وزرا از جمله وزیر راه و شهرسازی ، نمایندگان و استانداران قزوین و گیلان ، سرپرست راه‌آهن و سایر مسئولان برگزار شد ، رئیس جمهور با تاکید بر اهمیت این مسیر گفت : پروژه راه‌آهن قزوین - رشت ، اقدامی ملی است که اهمیت زیادی برای اقتصاد کشور و منطقه داشته و حرکتی در جهت تحقق مطالبات مردمی این منطقه است .

    گفتنی است هدف از راه اندازی این مسیر ، اتصال استان گیلان به شبکه ریلی، احداث کریدور ریلی شمال – جنوب در داخل کشور ، بهبود شبکه ترابری در استان گیلان و افزایش سفر ، رونق اقتصادی ، اجتماعی منطقه و کمک به صنعت گردشگری است .

    همچنین به دنبال این اهداف اتصال گیلان به شبکه راه آهن سراسری و خلیج فارس موجب برقراری ارتباط ریلی تهران – قزوین – رشت - بندر انزلی می شود و ادامه این خط تا آستارای ایران ، آستارای جمهوری آذربایجان و منطقه قفقاز قرار دارد .

    راه آهن قزوین – رشت ، ۱۶۴ کیلومتر بوده و شهرهای قزوین ، لوشان ، منجیل ، رودبار ، رستم آباد ، امامزاده هاشم و رشت در این مسیر قرار دارد .

    سرعت سیر قطارهای مسافری در این مسیر ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت و قطارهای باری ۸۰ کیلومتر بر ساعت بوده و ۹ ایستگاه در این مسیر تعریف شده که شامل ۵ ایستگاه درجه ۳ ، ۳ ایستگاه درجه ۲ و یک ایستگاه درجه یک است .

    همچنین ایستگاه رشت ، تشکیلاتی بوده و ایستگاه های امام زاده هاشم، رستم آباد ، منجیل ، لوشان در زمره ایستگاه های درجه دو این مسیر قرار دارند .

    به علاوه ایستگاه های رودبار به عنوان ایستگاه توقف گاه، شیرین سو و دستجرد به عنوان ایستگاه علائمی و کوهین به عنوان ایستگاه بازدید و تعمیر تعریف شده اند .

    در این مسیر ۶ پل طراحی شده و ساختمان ایستگاه ها نیز به نحوی طراحی شده اند که در زیبایی طبیعت منطقه مشارکت داشته باشند. در این مسیر ۵ تونل مهم نیز تعریف شده است .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، سازمان ملل متحد در راستای تحقق توسعه پایدار جهانی در سال ۲۰۳۰ میلادی و با شعار ” تغییر جهان ما“ ، ۱۷ هدف کلان را تعیین ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران ، طی حکمی داود طالبی ، معاون تامین سرمایه و اقتصاد حمل و ...

    |

    مقایسه حمل بار در سال ۹۹ که به علت کرونا و کاهش شدید مسافر ، تقریبا کل ناوگان و خط به حمل بار اختصاص یافت با سال های دیگر که شرایط حمل مسافر عادی بوده و حتی ناوگان باری هم به حوزه مسافری اختصاص پیدا کرد ، منطقی نیست .

    |

    مرز ریلی شمتیغ به‌منظور تبادلات تجاری ، صادرات ، واردات و ترانزیت بین ایران و افغانستان یکی از مراکز مهمی است که در سند آمایش سرزمینی مراکز لجستیکی کشور ثبت و مصوب شده است و زنجیره عرضه و تقاضا و تسهیل تجارت بین دو کشور را تسهیل می‌کند .

    |

    تعداد کشته های جاده ای در سال حدود ۲۰ هزار نفر و تعداد تصادفات جرحی و منجر به نقص عضو بیش از ۱۰ برابر این میزان بوده است . در حالی که صنعت ریلی ، به لحاظ ایمنی و عدم آسیب های جسمی و مالی ، حوزه ای کاملا متفاوت نسبت به جاده است .

    |

    نظرات کاربران