در حال بارگذاری ...
  • تاکید بر گسترش خطوط ترانزیتی ریلی و جاده‌ای میان دو کشور ایران و آذربایجان

    امیدواریم پروژه اتصال ریلی رشت به آستارا به زودی نهایی شود و با تاکیداتی که الهام علی‌یف رئیس جمهوری آذربایجان داشته که سریع‌تر پیمانکاری قوی برای احداث این خط انتخاب شود و ایران نیز با قرارگاه خاتم‌الانبیا به عنوان بزرگترین پیمانکار داخلی کشور صحبت کرده ، تلاش داریم تا سریع‌تر اقدامات احداث این خط صورت بگیرد .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، وزیر راه و شهرسازی در دیدار با وزیر حمل و نقل و تکنولوژی آذربایجان با تاکید بر اینکه مشکل گمرک بار همراه اتباع آذربایجانی مسافر نخجوان حل می‌شود ، گفت : به دنبال آن هستیم تا خطوط ترانزیت ریل و جاده بین دو کشور با جدیت گسترش یابد .

    محمد اسلامی امروز در آستانه افتتاح ایستگاه راه آهن رشت و اتصال استان گیلان به شبکه ریلی سراسری با شاهد مصطفی‌یف وزیر اقتصاد ، رامین گلوزاده وزیر حمل و نقل و فناوری اطلاعات و همچنین جاوید گورباخف مدیرعامل راه‌آهن آذربایجان دیدار و گفتگو کرد .

    وی با بیان اینکه برنامه های توسعه‌ای و گسترش زیرساخت‌ها کمک می‌کند که میزان تبادلات و تعاملات دو کشور گسترش یابد ، گفت : در دیدارهای قبلی مطالبی مطرح شده بود که توسط هیات ایرانی دیدارکننده پیگیری شده و برای حل آنها برنامه‌ریزی صورت گرفته است .

    اسلامی یکی از این مسائل و مشکلات بین دو کشور را مسائل گمرکی برای اتباع آذربایجانی مسافر نخجوان عنوان کرد و افزود : در همین راستا و برای حل این مشکل با گمرک جمهوری اسلامی ایران تفاهم شده است و به زودی با امضای تفاهم نامه ای در کمیسیون مشترک بین دو دولت این مساله به طور کامل حل خواهد شد .

    وزیر راه و شهرسازی بر اراده کاملا جدی طرف ایرانی برای گسترش خطوط ترانزیتی ریل و جاده بین دو کشور تاکید کرد و افزود : امیدواریم پروژه اتصال ریلی رشت به آستارا به زودی نهایی شود و با تاکیداتی که الهام علی‌یف رئیس جمهوری آذربایجان داشته که سریع‌تر پیمانکاری قوی برای احداث این خط انتخاب شود و ایران نیز با قرارگاه خاتم‌الانبیا به عنوان بزرگترین پیمانکار داخلی کشور صحبت کرده ، تلاش داریم تا سریع‌تر اقدامات احداث این خط صورت بگیرد . بعد از تفاهمات لازم با پیمانکار ، باید انتقال سرمایه و پرداخت سهم آذربایجان برای توسعه این خط مشخص شود و تیم جمهوری اسلامی با مسئولیت دکتر خادمی مدیرعامل شرکت توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل به این امر رسیدگی خواهد کرد تا هرچه زودتر به نتیجه رسیده و تفاهمات صورت گیرد .

    همچنین همتای آذربایجانی وزیر راه و شهرسازی با تبریک اتصال ریلی رشت به شبکه سراسری راه آهن ایران به مهندس اسلامی گفت : امیدواریم کریدور شمال-جنوب هرچه سریعتر به اتمام برسد و مسیر ریلی به آذربایجان از طریق آستار متصل شود .

    وی با تاکید بر اینکه ایران کارهای بزرگی در حوزه ترانزیت انجام داده است ، افزود : سالیان سال است که امپراطوری های مختلف تلاش کرده‌اند تا خلیج فارس به روسیه متصل شود ولی تاریخ گواه آن است که امروزه روحانی رئیس جمهوری ایران و الهام علی‌یف با تکمیل کریدورهای شمال - جنوب در تلاش هستند تا این امر محقق شود . بعد از اتصال ریلی گیلان به شبکه سراسری حجم بار بین دو کشور  ۴ یا ۵ برابر خواهد شد و زمینه های گسترش حجم تبادلات بین دو کشور فراهم شده است .

    وزیر حمل و نقل و فناوری اطلاعات آذربایجان افزود : کشور آذربایجان در تلاش است تا کارخانه واگن سازی در باکو را راه‌اندازی کند تا به وسیله آن دین خود را به کریدور شمال-جنوب ادا کرده باشد .




    مطالب مرتبط

    تسهیل تردد جاده‌ای و توسعه زیرساخت‌ها در دو طرف مورد بحث قرار گرفت و مطرح شد که هم توسعه پارکینگ‌ها و هم مناسب‌سازی معابر تردد باید مورد توجه قرار گیرد . مشکلات برخی رانندگان ایرانی در خصوص لزوم اخذ ویزا و اجازه ورود تنها تا ۵۰ کیلومتر به کشور پاکستان از جمله دغدغه‌هایی بود ...

    |

    توسعه پایانه‌های مرزی میان دو کشور از لحاظ ساختاری و حمل مستقیم بار ، از موضوعاتی بود که میان مقامات دو کشور مطرح شد . برقراری پرواز مستقیم میان تهران و اسلام آباد و افزایش پروازها میان تهران - لاهور یا مشهد - لاهور از دیگر موضوعات همکاری ایران و پاکستان بود .

    |

    پیگیری توسعه ناوگان ، کنترل سرعت و رفتارهای شبکه حمل‌ونقل عمومی کشور با استفاده از سامانه‌های هوشمند مثل سامانه سپهتن که باید در آینده توسعه بیشتری یابد ، به صورت توامان می‌تواند به سفر ایمن در جاده‌ها منجر شود .

    |

    طرح جامع ترانزیتی حدود دو دهه بین دو کشور در حال بحث و بررسی است و مقرر شد این موضوع نیز در دستور کار قرار گیرد و در سفر رئیس‌جمهور به عراق به مراحل نهایی برسد .

    |

    با وجود اینکه این کاهش خوشایند است اما کافی نیست و حتی یک کشته در تصادفات نیز زیاد است .

    |

    نظرات کاربران