در حال بارگذاری ...

زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی در کشور نیاز به توسعه دارد

با حمایت از تولید داخلی و واحدهایی که صنعت حمل‌ونقل ریلی را تشکیل داده و تولیدکننده واگن هستند (چه مسافری چه باری) از ظرفیت توان داخلی استفاده کنیم و همراه با انتقال تکنولوژی به داخل کشور ، از ظرفیت تکنولوژی و دانش که در کشور وجود دارد استفاده و یک اشتغال پایدار را در این صنعت ایجاد کنیم .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت : عمر ناوگان ریلی در کشور بالای ۳۰ سال است و باید از هر ظرفیتی که امکان‌پذیر بوده واگن‌ها را نوسازی کنند .

مجید کیان‌پور افزود : همچنین باید روی ظرفیت حمل‌ونقل ریلی و هوایی کار شود و از ظرفیت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی استفاده کنیم . زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی در کشور نیاز به توسعه دارد تا بتوانیم بر اساس برنامه ششم به آن آماری که لحاظ شده برسیم . ضرورت دارد بخش حمل‌ونقل مسافر را افزایش دهیم ، همچنین بخش حمل‌ونقل بار نیز یک اولویت استراتژیک در کشور باشد و بار را از روی جاده جمع کنیم و از طریق ریل‌ها بارها جابه‌جا شوند .

این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تلاش کنیم از حمل‌ونقل ترکیبی (ریلی ، جاده‌ای ، هوایی) استفاده کنیم ، تصریح کرد : هنوز نتوانستیم سهم ایران را در بحث حمل‌ونقل در بازارهای منطقه و خاورمیانه داشته باشیم . خیلی توجه به بحث جابه‌جایی کالا در بخش بین‌المللی نداشتیم در حالی‌که ایران ظرفیت خوبی است و با توجه به اینکه بین ۱۵ کشور همسایه قرار دارد باید بتوانیم سهم خوبی در حمل‌ونقل داشته باشیم ، ایران می‌تواند شاهراه ترانزیت به اروپا ، آسیای میانه و به‌عنوان یک مفصل در بین کشورهای آسیای دور ، خاورمیانه ، اروپا و آسیای میانه عمل کند .

این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عمر ناوگان ریلی در کشور بالای ۳۰ سال است ، ادامه داد : با حمایت از تولید داخلی و واحدهایی که صنعت حمل‌ونقل ریلی را تشکیل داده و تولیدکننده واگن هستند (چه مسافری چه باری) از ظرفیت توان داخلی استفاده کنیم و همراه با انتقال تکنولوژی به داخل کشور ، از ظرفیت تکنولوژی و دانش که در کشور وجود دارد استفاده و یک اشتغال پایدار را در این صنعت ایجاد کنیم .

کیان‌پور با اشاره به نقش بخش خصوصی در این صنعت عنوان کرد : بخش خصوصی محور کار است و دولت باید سیاست‌گذاری و کمک کند تا بخش خصوصی فعالیت داشته و موانع پیش‌رو را بردارد و اجازه ندهند، وقتی‌که توان تولید در داخل وجود دارد محصول مشابه وارد ‌شود .

وی با بیان اینکه باید از هر ظرفیتی که امکان‌پذیر است واگن‌ها را نوسازی کنند ، عنوان کرد : گرایش مردم به حمل‌ونقل ریلی زیر ۵ درصد است درحالی‌که باید حداقل به ۱۰ درصد افزایش یابد .

این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت : ارزان بودن انرژی‌های حامل سبب عدم استفاده مردم از حمل‌ونقل ریلی شده است و تا زمانی که قیمت حامل‌های انرژی را واقعی نکنیم و به دنبال این نباشیم که از منابع کشور در جهت حفظ محیط‌زیست ، کاهش آلودگی هوا و تبدیل کردن آن به ارزش افزوده‌تر مناسب‌تری استفاده کنیم صنعت ریلی کشور به رونق خود نمی‌رسد .

کیان‌پور با اشاره به یارانه پنهانی که وجود دارد ، یادآور شد : دولت در تمام زمینه‌ها حدود ۹۰۰ هزار میلیارد تومان پرداخت می‌کند تا زمانی که قیمت‌های انرژی را واقعی نکنیم برای بخش خصوصی و عموم مردم توجیه اقتصادی مناسبی روی استفاده حمل‌ونقل ریلی  وجود ندارد . صنعت ریلی کشور یکی از ایمن‌ترین مسیرهای ترددی برای سفر است .




مطالب مرتبط

قطارهای فارس در مسیر تهران به‌صورت روزانه در ساعت ۱۸:۳۰ از مبدأ شیراز و ساعت ۲۰:۵۰ از مبدأ تهران و در مسیر مشهد ساعت ۱۴:۳۰ از مبدأ شیراز و ساعت ۰۶:۲۵ از مبدأ مشهد و ایستگاه‌های بین راهی به مسافران خدمات می‌دهد .

|

رشد ۲۳ درصدی تناژ بارگیری محمولات ، رشد ۱۵ درصدی تعداد واگن‌های بارگیری شده ، رشد ۹ درصدی تناژ تخلیه ، رشد ۷۴درصدی درآمدهای عملیاتی و خدمات ریلی ایمن و بدون وقفه به صاحبان بار از مهم‌ترین اقدامات حوزه حمل بار در سال گذشته بود .

|

در حال حاضر بیشتر ناوگان ریلی با تولید داخل و تعمیرات ناوگان موجود تأمین می‌شود . برخی فعالان این حوزه تأکید می‌کنند که برای جبران کمبود نیاز به واردات واگن و لکوموتیو داریم ، اما متولیان بخش می‌گویند در کشور توان تولید برای رفع تمام نیازها در بخش حمل بار و مسافر را داریم .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرعامل شرکت راه آهن گفت : در این مرحله مجموع ناوگان جدید توسعه یافته ۶۸۵ دستگاه ناوگان است که این تعداد شامل ۶۴۵ واگن باری ...

|

ارزش این کاربرگ‌ها مجموعا به ۶۵۸ میلیارد تومان می‌رسد .

|

نظرات کاربران