ایجاد تسهیلات برای بخش خصوصی داخلی و خارجی در کریدورهای ترانزیتی
در کریدور شمال به جنوب ، هدف اتصال هند به روسیه از طریق ایران است ، که هند از طریق ایران به روسیه ، قفقاز و آسیای مرکزی متصل میشود .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیر کریدورهای بینالمللی معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی گفت : کشور ایران به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی ظرفیتهای بالایی دارد که کریدورهای رقیب از نظر رقابت این ظرفیتها را ندارند و ایران از نظر رقابت قابل دور زدن نیست .
امیر ترفع امروز در نشست هفتمین اجلاس شورای هماهنگی کریدورهای ترانزیتی شمال به جنوب اظهار داشت : به مجموعه زیرساختهای حمل و نقلی که دو نقطه را به یکدیگر متصل میکنند و حمل و کالا و مسافر در آن انجام شود ، کریدور حمل و نقل گویند . کریدور حمل و نقل بینالمللی شمال - جنوب سه مؤسس شامل ایران ، هند و روسیه دارد که توافقنامه آن سال ۲۰۰۰ میلادی امضا شد و تا امروز ۶ شورای هماهنگی ، ۷ اجلاس کارشناسی و یک نشست وزرا برگزار کرده است .
مدیر کریدورهای بینالمللی معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به برگزاری هفتمین اجلاس شورای هماهنگی کریدورهای ترانزیتی شمال - جنوب در روزهای آینده گفت : ضمانت حضور بخش خصوصی در کریدورها تسهیل امور است ، مکانیزم کریدور شمال - جنوب دو کارگروه فرایندی و حمل و نقل و کارگروه گمرکی دارد و قرار است تسهیلات برای بخش خصوصی داخلی و بینالمللی در این کریدورها ایجاد شود .
ترفع ادامه داد : از نظر من متولی ترانزیت ، شرکت حمل و نقلی و کامیوندار است که در زمان صحیح باید در کنار هم با همراهی دولت تصمیم بگیرند و همه مسئولیت کار خود را بپذیرند . در کریدور شمال به جنوب مکانیزیمهای الکترونیکی گمرکی و فراینده داریم که پیشرفتههای قابل ملاحظهای داشتهاند . در کریدور شمال به جنوب ، هدف اتصال هند به روسیه از طریق ایران است ، که هند از طریق ایران به روسیه ، قفقاز و آسیای مرکزی متصل میشود .
وی با بیان اینکه همه بنادر ما در شرق و غرب خزر و همچنین بنادر جنوبی در کریدور شمال - جنوب حضور دارند ، گفت : مذاکرات متعددی در حوزه استاندارد شدن و مقرون به صرفه شدن تعرفهها برای بخش خصوصی در کریدور شمال - جنوب انجام شده است ، تلاش میکنیم تعرفههای این کریدور استاندارد باشد تا برای بخش خصوصی جذاب شود .
مدیر کریدورهای بینالمللی معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی تأکید کرد : هر چه اتصالات ریلی کاملتر شود و پیوستگی افزایش یابد ، بار روانتر و کمهزینهتر عبور میکند ؛ اتصالات ریلی با کشورهای شمالی را هر سال افزایش میدهیم و افزایش ظرفیتها در این مسیر ایجاد میشود . به عنوان مثال با تکمیل خط آهن قزوین - رشت که هفته جاری به بهرهبرداری میرسد، بسیاری از مشکلات ما در کریدور ریلی شمال - جنوب رفع خواهد شد و از آن طرف دسترسی ما به بنادر شمالی کشور و کشورهای شرق و غرب دریای خزر تسهیل میشود .
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر رقابت کریدورهای دیگر با کریدور شمال - جنوب گفت : این طببیعی است که کشورهای دیگر بخواند از فرصتهای ترانزیتی خود بهره مند شوند ودر حوزههای تعرفهای از نظر زمان و هزینه، شرایط رقابتی فراهم کنند ، اما به واسطه موقعیت خاص ایران ، کشور ما قابل دور زدن از نظر ترانزیت نیست . مدیریت زمانی و هزینهای خاص در کریدور شمال به جنوب ایجاد شده است و جذابیتهای تعرفیهای در حوزه جاده ، ریل و تسهیلات گمرکی ایجاد کردهایم . راهکارهای تبادل اطلاعات به صورت فرایند پیشاظهاری در گمرکها را مدنظر قرار دادهایم تا بار با حداقل ماندگاری در گمرکات ترخیص شود و به کاهش زمان سیر و هزینه بینجامد .
وی افزود : در همایش پیشرو ، کشورهای ایران ، هند ، روسیه ، ارمنستان ، بلغارستان ، عمان ، ترکیه ، تاجیکستان ، اوکراین ، بلاروس ، آذربایجان ، قرقیزستان ، قزاقستان و روسیه حضور دارند . سال گذشته ۱۱ میلیون تن ترانزیت از کشور ما عبور کرد که امسال این رقم افزایش مییابد .