در حال بارگذاری ...

ضرورت تغییر نگاه به پروژه‌های راهسازی و توسعه‌ای در کشور

در حال حاضر پیشرفت‌های بسیاری در حوزه مهندسی در سطح جهان اتفاق افتاده که ما نیز باید در کشور این امر و دستاوردهای آن را گسترش دهیم . توسعه فناوری‌های نوین در حوزه مهندسی مسئله‌ای ضروری در کشور است که قطعا برای تحقق ، مستلزم غربال‌گری پروژه‌ها خواهد بود .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قطعا سبک و روش فعلی در حوزه اجرای پروژه‌های عمرانی باید هرچه سریعتر تغییر کند و مدل‌های گوناگون جایگزین آن‌ها شود گفت : بدون شک در صورت عدم تحقق این امر فرصت‌های امروز نیز از دست خواهد رفت ، پس خلق مدل‌های جدید و عبور از این مقطع امری ضروری به شمار می‌رود .

جلسه اعضای انجمن شرکت‌های راهسازی با محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی ، شهرام آدم نژاد معاون حمل‌ونقل در وزارت راه و شهرسازی ، سعید محمد‌زاده مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران ، خیراله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه ، ترفع مدیرکل تجاری‌سازی و امور تشکل‌ها و سایر مدیران مربوطه برگزار شد .

اسلامی در این دیدار با تأکید براینکه وزارت راه و شهرسازی و انجمن راهسازی در حال حاضر به یک بازمهندسی نیاز دارند گفت : ما همچنان تصور می‌کنیم که سهم بودجه عمرانی در سبد بودجه کشور همانند دهه‌های ۵۰ و ۶۰ همچنان ۴۰ درصد بوده و تخصیص آن‌‌ها نیز به موقع و به اندازه پرداخت می‌شود ، درحالی که با وجود آنکه اقدامات بسیار بزرگی پس از انقلاب تا کنون انجام گرفته ولی امروز شرایط به شدت تغییر یافته و ساختار بودجه عمرانی به دلایل گوناگون تحریم ، اختصاص یارانه و ... دگرگون شده است .

اسلامی در ادامه سخنان خود فریز پروژه‌های آغاز نشده و بررسی قابلیت اجرای آن‌ها و همچنین مدل فعلی اجرایی در آزادراه‌ها را به عنوان روش‌های پیشنهادی در رویکرد جدید برای تمامی طرح‌های عمرانی ضروری دانست و افزود : عدم هماهنگی در محورهای در حال احداث خود مشکل بزرگی است که وقت بسیاری برای رفع مسائل می‌گیرد و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد .

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با تأکید مجدد بر اینکه نگاه پیش‌رو به پروژه‌های راهسازی و توسعه‌ای باید تغییر یابد گفت : در این راه می‌توانیم از روش‌های گوناگون در حوزه تهاتر اراضی ، تسهیلات و مجوزها استفاده کنیم تا هم پروژه‌های باقی‌مانده تکمیل شود و همچنین پروژه توسط یک شرکت به بهره‌برداری برسد . ما به جد بحث اخذ اسناد خزانه و اوراق مشارکت شرکت‌های راهسازی را از سازمان برنامه و بودجه پیگیری کرده و این مسئله نیز در اولویت اقداماتمان خواهد بود .

 

 

این مقام مسئول در ادامه تحول تکنولوژیک در امر راهسازی را امری ضروری در این بخش دانست و افزود : در حال حاضر پیشرفت‌های بسیاری در حوزه مهندسی در سطح جهان اتفاق افتاده که ما نیز باید در کشور این امر و دستاوردهای آن را گسترش دهیم . توسعه فناوری‌های نوین در حوزه مهندسی مسئله‌ای ضروری در کشور است که قطعا برای تحقق ، مستلزم غربال‌گری پروژه‌ها خواهد بود . متأسفانه در حال حاضر بسیاری از پروژه‌ها به دلیل عدم رعایت فناوری مناسب در زمان اندکی پس از بهره‌برداری از بین می‌روند که خود ضربه بزرگی به بخش مهندسی کشور وارد می‌کند .

اسلامی با اعلام این خبر که ما می‌توانیم برای توسعه فناوری در حوزه مهندسی از صندوق توسعه ملی تسهیلات دریافت کنیم گفت : با این کار توان اجرایی در سطح کشور بالا رفته و شرایط تطابق حوزه مهندسی با نرم جهانی و کشورهای پیشرفته فراهم می‌شود . متأسفانه با وضعیت فعلی زمان اجرای پروژه‌ها بالا ، کیفیت امور پایین و هزینه‌های هنگفتی مصرف می‌شود که در صورت توسعه تکنولوژی و استفاده از فناوری‌های نوین می‌توان تمامی این ضعف‌ها را برطرف کرد .

عضو کابینه دولت دوازدهم درخصوص اهمیت بحث صدور خدمات فنی و مهندسی نیز بیان کرد: درحال حاضر نیاز داریم تا فرصت کار را برای این حرفه گسترش دهیم ، گفتنی است که فرصت ساخت و ساز در عراق و سوریه هم‌اکنون برای ما فراهم است و ما باید در جهت گسترش مسیرهای ترانزیتی در بخش جاده و ریل از آن بهره‌مند شویم .

این مقام مسئول انعقاد قرارداد برای پروژه‌های عمرانی سوریه و عراق را فرصت خوبی برای گردش منابع و توان‌افزایی حوزه مهندسی دانست و گفت : ما باید در شتاب بخشیدن به فعالیت‌هایی که در نهایت به توسعه راه‌های ترانزیتی منجر می‌شوند اهتمام ورزیم .

وی پیرامون بحث ظرفیت تهاتر در تبصره ۵ قانون بودجه نیز بیان کرد : به عقیده من پروژه‌هایی که در مرحله اتمام بوده و تنها به تکانی جزئی برای بهره‌برداری نیاز دارند باید با استفاده از ظرفیت تهاتر ، کار را پیش ببرند ، مسئله‌ای که من قطعا در دولت پیگیری خواهم کرد تا بدهی‌های بیمه ، مالیات و بانک از طریق تهاتر رفع و پروژه‌ها فعال شوند .

وزیر راه و شهرسازی نوسازی تجهیزات راهسازی را نیز امری ضروری اعلام کرد و گفت : باید نشان دهیم که ملتی زنده هستیم و رو به رشد حرکت می‌کنیم ، نکته کلیدی ما استفاده از فرصت‌ها برای ارائه خدمات است که در این مسیر نیز استفاده از بخش خصوصی را محوریت کار خود قرار داده‌ایم .




مطالب مرتبط

آزادراه قزوین - رشت بخشی از کریدور بین المللی شمال - جنوب کشور است که سواحل غربی دریای خزر را به شبکه آزادراهی متصل می کند و تکمیل آزادراه منجیل - رودبار به عنوان بخش پایانی این آزادراه موجب بهره مندی از مزایای این مسیر آزادراهی می شود .

|

آزادراه منجیل - رودبار بخشی از آزادراه قزوین - رشت است و بهره‌برداری از آخرین بخش این آزادراه ، موجب رفع گلوگاه ترافیکی بین پایتخت و استان گیلان است و با افتتاح آن هموطنان در ایام نوروز می‌توانند به راحتی از این مسیر عبور کنند .

|

در این مرحله مجموع ناوگان جدید توسعه یافته ۶۸۵ دستگاه ناوگان است که این تعداد شامل ۶۴۵ واگن باری نو ، ۱۰ دستگاه لکوموتیو نو ، ۵ دستگاه لکوموتیو بازسازی شده ، ۲ واگن مسافری نو و ۲۳ واگن مسافری بازسازی شده است .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، وزیر راه و شهرسازی در احکام جداگانه ای سیدکمال هادیانفر به عنوان معاون حمل‌ونقل و شهریار افندی زاده را به عنوان مشاور ارشد ...

|

آزادراه شیراز - ایزدخواست به طول ۲۱۲ کیلومتر به عنوان بخشی از آزادراه شیراز - اصفهان در ۴ خط عبوری شامل دو خط رفت و دو خط برگشت توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با مشارکت سرمایه گذاران تکمیل شده و امروز با حضور رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی افتتاح شد .

|

نظرات کاربران