استفاده از ظرفیت های ارتباطی و گردشگری در طرح جامع ایستگاه راه آهن اندیمشک
در نشست بعدی طرح جامع و راهبردی ایستگاه راهآهن سمنان و نمونههای خارجی (ایستگاه راه آهن باکو و استانبول) مورد بررسی قرار خواهد گرفت .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، هشتمین نشست از سلسله جلسات "هماندیشی ایستگاه ها" با بررسی طرح جامع ایستگاه راه آهن اندیمشک و محوریت استفاده از ظرفیت های ارتباطی و گردشگری برگزار شد .
در این نشست ویژگی های مختلف شهر اندیمشک از منظر اجتماعی ، فرهنگی ، جغرافیایی و تاریخی بررسی شد و با توجه به شاخص های توسعه حمل و نقل محور مورد بحث قرار گرفت .
همچنین اولویت بخشی به حرکت پیاده در دسترسی به ایستگاه و استفاده از ظرفیت های ایستگاه راه آهن برای اتصال بخش شرقی و غربی اندیمشک مورد توجه قرار گرفت و طرح احیای سوله تعمیراتی و کاربری آن به موزه راه آهن بررسی شد .
حاضران تاسیس موزه راه آهن در این شهر را موجب جذب گردشگر و توسعه گردشگری دانستند و تاکید کردند که ایجاد بندر خشک در این منطقه اثرات مطلوبی در رونق اقتصادی و اشتغالزایی به دنبال خواهد داشت .
همچنین در این جلسه ایستگاه راه آهن سنت پانکراس لندن به عنوان یک نمونه از بکارگیری مفهوم تی او دی (TOD) مطرح شد .
بر این اساس مجاورت ایستگاه سنت پانکراس با ۱۴ ایستگاه مهم و اصلی لندن ، دسترسی مستقیم از ۲۰۰ نقطه شهر از جمله ویژگی های منحصر به فرد این ایستگاه است .
در ادامه ارزیابی حاضران از توجه به فرهنگ و هنر در این ایستگاه حکایت از آن داشت که ایجاد فضاهای تفریحی ، تجاری و فرهنگی در داخل و محدوده این ایستگاه نشان دهنده توجه به مفهوم TOD در توسعه ایستگاه است .
همچنین تمرکز بر معماری زیبا و تاریخی در این ایستگاه ، حفظ و بازسازی ساختمان تاریخی آن از جمله مواردی بود که به عنوان عامل توسعه ریلی و تبدیل این ایستگاه به یک نقطه اصلی شهر مطرح شد .
در ادامه این جلسه آثار اجتماعی پس از بازآفرینی این ایستگاه مورد بررسی قرار گرفت و تاکید شد که این آثار مسبب تبدیل شدن یک منطقه جرم خیز به یک محیط فرهنگی و گردشگری است .
گفتنی است ، در نشست بعدی طرح جامع و راهبردی ایستگاه راهآهن سمنان و نمونههای خارجی (ایستگاه راه آهن باکو و استانبول) مورد بررسی قرار خواهد گرفت .