در حال بارگذاری ...
  • تشریح سامانه اخذ عوارض الکترونیکی یکپارچه آزادراه‌ها

    سیستم اخذ عوارض الکترونیکی یا همان ETC جهت پرداخت الکترونیکی در آزادراه‌های دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد و از طرفی بسیاری از کشورهای جهان مدت‌هاست از این فناوری نوین استفاده می‌کنند .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه «تا پایان سال جاری ۴ آزادراه کشور تجهیز و به صورت آزمایشی تحت پوشش سیستم اخذ عوارض الکترونیکی یکپارچه قرار می‌گیرند» گفت : تا تیرماه سال ۹۸ نیز تمامی دروازه‌های عوارضی آزادراه‌های کشور تحت پوشش این سامانه قرار خواهند گرفت .

    خداداد مقبلی به تشریح سامانه اخذ عوارض الکترونیکی یکپارچه آزادراه‌ها پرداخت و اظهار داشت : ۴ آزادراه‌ «تهران-ساوه ، تهران-قم ، قزوین-رشت ، و قزوین- زنجان» تا پایان سال جاری به این سامانه مجهز می‌شوند و باقی آزادراه‌ها تا تیرماه ۹۸ تحت پوشش این سامانه قرار خواهند گرفت . همچنین نحوه شناسایی خودرو‌ها با نصب دوربین‌های پلاک خوان و اتصال‌ آن به بانک اطلاعاتی پلیس راهور انجام می‌شود . بر اساس قانون احداث پروژه‌های عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانک‌ها یا سایر منابع پولی کشور و آیین‌نامه اجرایی مربوطه به صورت مشارکتی با حفظ مالکیت وزارت راه و شهرسازی پروژه آزادراهی طی قرارداد مشارکت با دوران ساخت و دوران بهره‌برداری مصوب و معینی احداث می‌شود .

    معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای افزود : به طور طبیعی باید از قبل دریافت عوارض تردد و هزینه‌های دوران بهره‌برداری که ۱۰ درصد درآمد حاصله و همچنین ۱۵ درصد از هزینه‌های دریافتی از عوارض تردد صرف اقدامات نگهداری آزادراه‌ها شود . همچنین ۷۵ درصد از کل عوارض دریافتی نیز باید صرف استهلاک اصل و سود سرمایه‌گذاری طرف مشارکت در دوران مشارکت تعیین شده و سرمایه گذار از عوارض دریافتی به حساب خود واریز کند .

    مقبلی با بیان اینکه «در حار حاضر طریقه پرداخت عوارض  آزادراه‌ها عمدتا به روش نقدی و دستی است» گفت : وزارت راه و شهرسازی در سنوات گذشته با همکاری بانک مسکن به صورت پایلوت سامانه‌ای را مطالعه کرده که در دو مسیر آزادراهی به صورت پایلوت اقدامات آن فراهم شده است و دریافت عوارض از کاربران به صورت الکترونیکی است؛ از جمله به صورت محدود در  آزادراه تهران-قم و همچنین آزادراه‌ تهران-پردیس و آزادراه‌ اهواز-بندر امام در حد یک الی دو گیت ، عوارض به صورت الکترونیکی دریافت می‌شود .

    وی یادآور شد : سیستم اخذ عوارض الکترونیکی یا همان ETC جهت پرداخت الکترونیکی در آزادراه‌های دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد و از طرفی بسیاری از کشورهای جهان مدت‌هاست از این فناوری نوین استفاده می‌کنند .

    معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به سامانه اخذ عوارض الکترونیک بیان داشت : سیستم اخذ عوارض الکترونیک یا همان ETC در حقیقت پرداخت عوارض بدون توقف نامیده می‌شود که در این حالت پس از خریداری برچسب و نصب بر روی شیشه خودرو در حین تردد و بدون توقف در محل دروازه‌های عوارضی با استفاده از تجهیزات مربوطه ، عوارض از حساب شخصی مالک خودرو کسر می‌شود که استفاده از این فناوری نوین در مقایسه با پرداخت به روش دستی و سنتی دارای فواید و مزایای قابل توجهی است .

    مقبلی با اشاره به فواید استفاده از سامانه‌های اخذ عوارض الکترونیک گفت: کاهش زمان سفر ، کاهش مصرف سوخت ، صرفه جویی در استهلاک خودرو ، پرداخت آسان عوارض ، کاهش خرابی‌های روسازی آسفالتی در محل توقف دروازه‌های عوارض ناشی از ترمز در زمان توقف و شروع به حرکت وسیله نقلیه از جمله فواید این سامانه تلقی می‌شود و خوشبختانه برای استقرار سیستم ETC در کلیه آزادراه‌های جاده‌ای کشور شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور قراردادی را در مرداد ماه سال جاری با سرمایه‌گذاری به نام شرکت «سپندار» ﴿سامانه پرداخت نوین آزادراه‌های کشور﴾ منعقد کرده است .

    وی افزود : از زمان امضای قرارداد جلسات متعددی جهت بررسی این سامانه با شرکت «سپندار»، کارشناسان ذی‌ربط در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل  و مشاور انتخابی طرح جهت سنجش توانمندی‌ این سامانه تشکیل شده و تعداد خطوط عبوری مجهز به سامانه ETC بیش از ۴۷۰ لاین عبوری طراحی و تعداد آزادراه‌های در دست اقدام جهت استقرار لاین سامانه ۲۸ آزادراه مشخص شده است .

    مقبلی در خصوص نحوه ارتباطات با کاربران سامانه نیز بیان داشت : نحوه ارتباط با کاربران از طریق تعریف حساب کاربری با استفاده از اپلیکیشن و باجه‌های نقدی برای خرید تگ جریمه عدم پرداخت عوارض ، اطلاع رسانی از طریق پیامک به کاربر انجام می‌شود و کاربر ظرف مهلت مقرر باید حساب‌ کاربری خود را شارژ کند و در غیر این صورت مراتب تخلف در سوابق خودرو تثبت می‌شود و در مراجعات بعدی با دیرکرد مبلغ  پرداختی از حساب کاربر اخذ خواهد شد .

    این مقام مسئول در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای افزود : در حال حاضر بیش از ۲۰ درصد از ترافیک عبوری از پرداخت عوارض خودداری می‌کنند که با اجرای این طرح موضوع ۱۰۰درصد قابل رفع خواهد بود . به علاوه حرکت بدون توقف خودروها ، تسریع در زمان سفر ، یکنواختی ترافیک و افزایش ظرفیت عبوری آزادراه‌‌ها ،‌ کاهش هزینه‌های سوخت و جلوگیری از آلودگی هوا ، مدیریت بهینه حمل‌ونقل در ایستگاه‌ها ، اخذ عوارض عادلانه بر اساس مبلغ مصوبه توسط سیستم نیز مزایای سیستم اخذ عوارض الکترونیک یکپارچه محسوب می‌شود .




    مطالب مرتبط

    توزیع لاستیک های سنگین وارد شده به کشور با مبنای دلار ۴۲۰۰ تومانی

    توزیع لاستیک های سنگین وارد شده به کشور با مبنای دلار ۴۲۰۰ تومانی

    اگر قبلاً رانندگان از فعالیت سامانه توزیع لاستیک استقبال می‌کردند ، به دلیل تفاوت فاحش قیمت لاستیک‌ها موجود در آن با نرخ لاستیک‌های موجود در بازار بوده است ؛ اما در حال حاضر تفاوت چندانی میان قیمت لاستیک‌های حواله‌ای با بازار آزاد وجود ندارد .

    |

    بازدید رییس سازمان راهداری از محور سنندج - مریوان و دیدار صمیمانه با رانندگان در پایانه مرزی باشماق

    بازدید رییس سازمان راهداری از محور سنندج - مریوان و دیدار صمیمانه با رانندگان در پایانه مرزی باشماق

    ۱۰ درصد تـرانــزیـت ورودی و هشت درصد صــادرات کشــورمان از طــریق مــرز باشماق انجام می شود و مــســیـر ترانــزیـت بــنــدر شــهیــد رجــایــی (بــنــدرعــبــاس) به مــرز باشماق دومــیــن مسیر پــر تــردد کشور است .

    |

    ممیزی عملکرد اعضای کمیسیون ایمنی راه‌ها برای دادن اعتبارات در بودجه سال ۱۴۰۰

    ممیزی عملکرد اعضای کمیسیون ایمنی راه‌ها برای دادن اعتبارات در بودجه سال ۱۴۰۰

    یکی از اقدامات وزارت راه و شهرسازی در بحث افزایش ایمنی راه‌ها ، کمربندی جنوبی تهران است که سازمان راهداری با همه محدودیت‌های مالی در این مسیر یک کار جهادی انجام داده تا گره از کار این مسیر پرترافیک باز کند و به زودی افتتاح خواهد شد .

    |

    برگزاری اولین جشنواره انتخاب برترین پروژه های راهداری و ساخت راه‌های فرعی و روستایی

    برگزاری اولین جشنواره انتخاب برترین پروژه های راهداری و ساخت راه‌های فرعی و روستایی

    با توجه به تنوع پروژه‌ها چهار کمیته ارزیابی شامل کمیته ایمنی ، روسازی ، ابنیه فنی و ساخت راه‌های فرعی و روستایی و از متخصصان و کارشناسان دانشگاهی و اجرایی مرتبط با موضوع توسط مرکز و با هماهنگی سازمان جهت بررسی و انتخاب پروژه ها انتخاب شدند و پروژه های ارسالی را مورد بررسی و ...

    |

    نظرات کاربران