بندر خرمشهر و پتانسیل های که برای آن ایجاد شده است
بندر خرمشهر با بهرهگیری از امکانات ویژه و نیز تعرفههای ارزان قیمت ، مناسبترین بندر کشور در زمینه واردات و صادرات مجدد کالا محسوب میشود . با توجه به توسعه و افزایش اسکله ها و زیرساخت های این مجتمع بندری ، در حال حاضر در صورت لایروبی اروند روند و جمع آوری مغروقه ها و امکان پذیری ورود شناورهای با تماس بالا ، بندر خرمشهر ظرفیت تخلیه و بارگیری ۱۰ میلیون تن در سال را داراست .
بندر خرمشهر به عنوان یکی از قدیمیترین و بزرگترین بنادر ایران ، در شمال غربی خلیجفارس و در جنوب غربی ایران و در همسایگی جنوب شرقی عراق در محل تلاقی رودخانههای اروندرود و کارون قرار دارد . این بندر با کشور عراق دارای مرز مشترک بوده و حلقه طلایی ارتباط تجاری کشور با کشورهای حاشیه خلیجفارس است .
این بندر سابقه طولانی در تجارت دریایی داشته است به گونه ای که ساخت و بهرهبرداری از اسکلههای ویژه پذیرش کشتیهای اقیانوسپیما در بندر خرمشهر از ابتدای سال ۱۳۰۰ شمسی شروع شده و این فعالیتها در زمان جنگ جهانی دوم و پس از آن به اوج خود رسید . در سالهای قبل از انقلاب اسلامی بندر خرمشهر با داشتن ۲۰ اسکله یکی از بزرگترین بنادر کشور بهحساب میآمد ؛ به طوری که در سال ۱۳۵۶ چهار میلیون تن کالا از طریق این بندر به کشور وارد میشد .
اما پس از وقوع جنگ تحمیلی ، بخش زیادی از زیرساختها و تاسیسات این بندر خسارت دید ؛ اما پس از جنگ تحمیلی علاوه بر اینکه زیرساختهای قبل از جنگ اعم از اسکلهها ، انبارها و محوطهها با هدف ارتقاء و بهبود خدمات بندری و دریایی بازسازی شد ، این بندر در حوزه های مختلف شاهد توسعه و افزایش ظرفیت اسمی تخلیه و بارگیری کالا و همچنین سرمایه گذاری در بخش های مختلف بوده است . در خصوص مقایسه ظرفیت ها و زیر ساخت های بندر خرمشهر با قبل از انقلاب به طور کلی می توان گفت تمام زیرساخت های بندر خرمشهر که قبل از جنگ تحمیلی و انقلاب وجود داشته است کاملا بازسازی شده و علاوه بر آن امکانات و ظرفیت های جدیدی افزوده شده است .
یکی از شاخص ترین این امکانات ، ایجاد اسکله های کانتینری و تجهیز آن به تجهیزات مدرن و احداث محوطه های نگهداری کانتینر و تجهیز آن به نحوی که به صراحت می توان ادعا کرد بندر خرمشهر قبل از انقلاب فاقد کارکرد کانتینری بوده و درحال حاضر با داشتن ترمینال کانتینر استاندارد دارای ظرفیت تخلیه وبارگیری حداقل دویست و پنجاه هزار TEU در سال است . یکی دیگر از مهمترین اقدامات صورت گرفته برای توسعه بندر خرمشهر ، احداث پایانه مدرن مسافری دریایی که ظرفیت جابجایی ۲ هزار مسافر در روز را دارد .
این پایانه مجهز ، با داشتن دو پست اسکله، ظرفیت پهلو دهی همزمان دو کشتی کاتاماران را داراست . پایانه مسافری دریایی خلیجفارس به عنوان یکی از بزرگترین و مدرنترین ترمینالهای دریایی کشور و منطقه نقش عمدهای در توسعه مناسبات تجاری بندر با سایر بنادر منطقه دارد . اگر چه ظرفیت اسمی این پایانه جابهجایی روزانه دو هزار نفر است ، اما در حال حاضر تنها یک مقصد خرمشهر - کویت و بالعکس در این بندر فعال است . از سوی دیگر امکان مسافرت دریایی به مقصد عتبات عالیات از طریق پایانه خلیجفارس بندر خرمشهر فراهم شده است . برای ایجاد مسیرهای دریایی در خرمشهر به تامین زیرساختهای لازم در کشور مقصد نیاز است .
بندر خرمشهر همچنین با بهرهگیری از امکانات ویژه و نیز تعرفههای ارزان قیمت ، مناسبترین بندر کشور در زمینه واردات و صادرات مجدد کالا محسوب میشود . با توجه به توسعه و افزایش اسکله ها و زیرساخت های این مجتمع بندری ، در حال حاضر در صورت لایروبی اروند روند و جمع آوری مغروقه ها و امکان پذیری ورود شناورهای با تماس بالا ، بندر خرمشهر ظرفیت تخلیه و بارگیری ۱۰ میلیون تن در سال را داراست .
نوراله اسعدی - مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر