شفاف سازی و بهبود فضای کسب و کار با تشکیل کمیته راهبری حمل و نقل جادهای
در ماده ۳ دستورالعمل یاد شده وظایف و اختیارات کمیته به عنوان یک نهاد تصمیمسازی در سازمان شامل ۱۳ مورد میباشد که حسب اولویت ها و موارد ارجاعی و منعکس شده به کمیته در دستور کار قرار گرفته و در قالب پیشنهادهای مناسب برای تایید و طی مراحل تصویب از طرق قانونی ارائه میگردد .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، با هدف افزایش بهره وری ، شفاف سازی و بهبود فضای کسب و کار ، کمیته راهبری حمل و نقل جادهای تشکیل شد .
مهندس عبدالهاشم حسننیا معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس این سازمان طی ابلاغی دکتر مهران قربانی عضو هیأت عامل و معاون حمل و نقل این سازمان را به سمت رئیس این کمیته منصوب و در متن این حکم ، اظهار داشت : با توجه به اهمیت همفکری ، تشریک مساعی بین نقشآفرینان و ذینفعان حوزه حمل و نقل جادهای کالا و ضرورت اتخاذ تصمیمات تخصصی و عملیاتی به منظور تحقق اهداف مندرج در اسناد بالادستی مبنی بر دستیابی به حمل و نقل ایمن ، سریع و اقتصادی و همچنین بروزرسانی سیاستها ، برنامههای عملیاتی و اصلاح فرآیندهای اجرایی با تأکید بر اصل شفافسازی ، بهبود فضای کسب و کار و افزایش بهرهوری در این حوزه، کمیته راهبری حمل و نقل جادهای در سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با ترکیب و وظایف مندرج در این دستورالعمل تشکیل میگردد .
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با اشاره به ضرورت ارائه گزارش عملکرد از سوی این کمیته تصریح کرد : لازم است این کمیته با پیشنهادات مدون و مطالعه شده ، تصمیمات متخذه را برای ابلاغ یا قرارگیری در سیر مراحل تصویب مراحل قانونی ارایه و عملکرد کمیته یادشده به صورت فصلی به اینجانب گزارش دهد .
این گزارش حاکی است ، براساس ماده ۲ این دستورالعمل ، اعضای کمیته حسب موضوعات مندرج در دستور کار جلسات با تفکیک حمل و نقل جادهای کالا یا مسافر در حوزههای حمل و نقل داخلی یا بینالمللی از بین اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط زیر تشکیل میگردند :
معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای (عضو ثابت و رییس کمیته)
مدیرکل دفتر حمل و نقل کالا ، مسافر یا ترانزیت و حمل و نقل بینالمللی
رؤسای ۱۳ گانه تشکل های حمل و نقل جاده ای کالا ،مسافر داخلی سراسر کشور و بین المللی
بر اساس تبصره ماده ۲ ، رییس کمیته میتواند علاوه بر اعضای فوقالذکر ، حسب موضوعات جلسه از نماینده معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی ، مدیران کل دفاتر ستادی سازمان و مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان ، رییس یا مسئول تشکل ، انجمن یا کانون استان یا شهرستان ذیربط موضوع جلسه و یا نمایندگان دستگاههای اجرایی دیگر نظیر پلیس راه راهور ناجا ، سازمان بنادر و دریانوردی ، راهآهن جمهوری اسلامی ایران ، گمرک جمهوری اسلامی ایران ، بیمه مرکزی ایران ، سازمان امور مالیاتی کشور ، اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی ایران ، شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران ، بانک ها و شرکت سهامی چاپخانه دولتی ایران نیز در جلسات حسب موضوع دعوت به عمل آورد .
در ماده ۳ دستورالعمل یاد شده وظایف و اختیارات کمیته به عنوان یک نهاد تصمیمسازی در سازمان شامل ۱۳ مورد میباشد که حسب اولویت ها و موارد ارجاعی و منعکس شده به کمیته در دستور کار قرار گرفته و در قالب پیشنهادهای مناسب برای تایید و طی مراحل تصویب از طرق قانونی ارائه میگردد .
براساس ماده ۴ این دستورالعمل ، جلسات کمیته به صورت ماهانه در حوزه معاونت حمل و نقل برگزار میگردند و دستور کار جلسات به انضمام مستندات لازم یک هفته قبل از برگزاری جلسه از طریق دفتر تخصصی مربوط به اعضای مورد نظر ارسال میشود .
براساس تبصره ۱ این ماده ، جلسات با حضور حداقل ۷ نفر از اعضای کمیته با احتساب نمایندگان دعوت شده حسب ارتباط موضوع ، تشکیل میشود و مصوبات کمیته نیز از طریق دفتر تخصصی مربوط به اعضای ذیربط اعلام و یا از سوی رییس کمیته برای سیر مراحل تصویب به مراجع اداری و قانونی ، ارسال میگردد .
همچنین بر اساس تبصره ۲ ماده ۴ ، در مواردی که در اتخاذ تصمیمات یا راهکارهای مورد بحث ، اتفاق نظر تمامی اعضای حاضر وجود نداشته باشد ، تصمیمات با رأی موافق نصف به علاوه یک نفر از اعضای حاضر در جلسه به عنوان جمعبندی نهایی کمیته تلقی میگردد .