در حال بارگذاری ...

جایگاه ویژه‎ فرودگاه مهرآباد در رونق اقتصادی و صنعت گردشگری کشور

فرودگاه مهرآباد در زمینی به مساحت ۵۱۷ هکتار قرار داد و دارای دو باند ۲۹ راست و باند ۲۹ چپ با طول‎های بیش از ۴۰۰۰ متر و دو اپرون شرقی (با ابعاد ۵۴۶ در ۲۱۹ متر) و اپرون غربی (با ابعاد ۶۵۰ در ۳۲۱ متر) است که ظرفیت پارک بیش از ۵۴ هواپیما را داراست .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، فرودگاه مهرآباد به دلیل واقع شدن در پایتخت کشور به عنوان پرترافیک‎ترین فرودگاه کشور در رونق اقتصادی و صنعت توریسم و گردشگری و فعالیت سیاسی ، اجتماعی و امنیتی از جایگاه ویژه‎ای برخوردار است ؛ به طوری که در ۱۲ بهمن سال ۱۳۵۷ به قدمگاه رهبر بزرگ انقلاب اسلامی تبدیل شد و طلوع فجر انقلاب را نوید داد .

به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی و به منظور بیان دستاوردهای ایران در این سال‎ها ، روابط‎عمومی شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران اقدام به تهیه و انتشار گزارشی از روند توسعه و فعالیت فرودگاه‎های کشور کرده است .

در تهران در یکی از روزهای سال ۱۲۹۶ شمسی در اواخر جنگ جهانی اول مردم تهران برای اولین بار شاهد پرواز بر فراز آسمان تهران شدند این هواپیما توسط روس‎ها از طریق بندر انزلی به وسیله اتومبیل به تهران حمل شده بود و پس از سوار کردن قطعات توسط خلبان روسی بر فراز تهران در ارتفاع پایین پرواز کرد و چون فرودگاهی وجود نداشت در میدان مشق (محل امور خارجه) به زمین نشست . زمان گذشت تا اینکه در سال ۱۳۲۸ نیروی هوایی در فرودگاه مهرآباد با ۲۰ فروند هواپیما شروع به کار و انجام عملیات پروازی کرد .

فرودگاه مهرآباد در زمینی به مساحت ۵۱۷ هکتار قرار داد و دارای دو باند ۲۹ راست و باند ۲۹ چپ با طول‎های بیش از ۴۰۰۰ متر و دو اپرون شرقی (با ابعاد ۵۴۶ در ۲۱۹ متر) و اپرون غربی (با ابعاد ۶۵۰ در ۳۲۱ متر)  است که ظرفیت پارک بیش از ۵۴ هواپیما را داراست .

مهرآباد پرترافیک‎ترین فرودگاه و یکی از بزرگترین فرودگاه‎های ایران است که امکان نشست و برخاست همه نوع هواپیما را داراست و از وجود سامانه‎های کمک ناوبری ILS ، NDB ، دو دستگاه VOR ، یک دستگاه DVOR ، پنج دستگاه DME و سیستم‎های نظارتی رادار PSR REYTON و REYTON MMSA و اتوماسیون ARIYA – REYTON بهره می‎برد که این امکانات و تجهیزات موجب ایمنی و استانداردسازی پروازها شده است .

مهرآباد دارای شش ترمینال است که از ترمینال ۱، ۲ و ۴ برای پروازهای خروجی ، از ترمینال ۲ و ۶ برای پروازهای ورودی ، از ترمینال ۳ به عنوان satandby و از ترمینال کرو برای عوامل پروازی استفاده می‎شود که به منظور کاهش ایستایی و ترافیک و تسهیل در گردش کار مسافری شرکت‎های هواپیمایی در ترمینال‎های مختلف به امر عملیات پروازی می‎پردازند .

در مهرآباد در ۹ ماهه سال جاری ، ۹۵ هزار و ۱۵۵ نشست و برخاست انجام شده است که طی آن بیش از ۱۲ میلیون و ۹۰۰ هزار مسافر اعزام و پذیرش و حدود ۷۶ میلیون و ۵۰۰ کیلوگرم بار و مرسوله پستی ارسال و پذیرش شده‎اند .

این فرودگاه قبل از انقلاب اسلامی دارای دو ترمینال ۱ و ۲ بود که همه عملیات پروازی خارجی و داخلی از این دو ترمینال انجام می‎شد اما در طول سال‎های پس از انقلاب شاهد اجرای طرح‎های ساخت ابنیه و سامانه‎های کمک ناوبری ، تجهیز فرودگاه و ترمینال‎ها احداث پارکینگ‎ها و همچنین مسیرهای دسترسی مسافران به ترمینال‎ها بوده است. از اقدامات مهم می‎توان به احداث چهار ترمینال اشاره کرد که دو ترمینال آن مختص به عملیات حج ، ترمینال ۱ و ۲ مخصوص پروازهای خارجی و ترمینال ۴ و ۶ مخصوص پروازهای داخلی بود که به مرور زمان بعضی از ترمینال‎ها به دلیل انتقال پروازهای خارجی به فرودگاه امام خمینی (ره) تغییر کاربری داده است .

در جریان بهسازی و نوسازی باندهای این فرودگاه ، باند ۲۹ راست به دومین باند بتنی کشور تبدیل شد و باند ۲۹ چپ نیز به زودی بهسازی و نوسازی خواهد شد این دو باند به کلیه امکانات و تجهیزات استاندارد دنیا مجهز هستند و سیستم روشنایی آن از بهترین سامانه‎های روشنایی است .

توسعه اپرون مهرآباد بعد از انقلاب انجام شد و اپرون شرقی به ۱۴۰ هزار مترمربع افزایش و سامانه‎های چراغ‎های تقرب دقیق PALS و ILS و سامانه‎های رادار در ایستگاه‎های هوانوردی افزایش یافته‎اند. در ضمن ۱۷ ایستگاه هوانوردی به سامانه‎های کمک ناوبری در کوشک بزم و نصرت و ده نمک و ورامین افزوده شده است .

از پروژه‎های مهم در راستای تسهیل و گردش مسافری و کاهش ترافیک در منطقه مهرآباد بعد از انقلاب می‎توان به احداث پارکینگ در ترمینال ۴ و مقابل ترمینال‎های ۲ و ۱ اشاره کرد که اکنون ظرفیت پارکینگ‎های فرودگاه مهرآباد بیش از ۷۵۰۰ خودرو رسیده است .

فرودگاه برای افزایش کیفیت خدمات فرودگاهی و ارتقای کمی و کیفی این خدمات اقدامات قابل توجهی انجام داده است که می‎توان به احداث اماکن تجاری بهسازی و نوسازی و احداث سرویس‎های بهداشتی ، احداث نمازخانه‎های زیبا با سبک و معماری اسلامی ، بهسازی و نوسازی ترمینال‎ها ، تجهیز ترمینال‎ها به امکانات ترمینالی از جمله کانترهای پذیرش بار تسمه نقاله‎ها ، به‎روزرسانی سیستم مرکز تلفن و سامانه جامع ۱۹۹ فرودگاه مهرآباد ، ساماندهی و افزایش حمل و نقل عمومی (تاکسیرانی و اتوبوسرانی) ، ساماندهی محاوط فرودگاهی ، افزایش بیش از ۷۰۰۰ هکتار فضای سبز ، نصب تابلوهای اطلاع‎رسانی لندساید و ایرساید ترمینال‎ها ، به‎روزرسانی و اصلاح شبکه‎های هوایی و ظرفیت‎سازی TMA تهران ، اصلاح شبکه‎های روشنایی کلیه قسمت‎ها فرودگاه ، نصب ایربریج‎ها در ترمینال‎های ۱ و ۲ (که در حال انجام است) ، افزایش و تجهیز ماشین‎آلات فرودگاهی و خودروهای به‎روز و با استاندارد جهانی ایمنی و آتشنشانی ، خرید سامانه‎های تاسیساتی موتور ژنراتورها و موتورهای دیزلی IMKW اشاره کرد .

همچنین تجهیز و به‎روزرسانی سامانه‎ها و زیرساخت‎های تاسیساتی و نیز تجهیزات ارتباطی فرودگاه به فیبرنوری ، تجهیز و به‎روزرسانی سامانه‎های ارتباطی و مخابراتی به روز دنیا ، تعمیرات و بروزرسانی کلیه سامانه‎های الکترونیکی بدون اتکا به کشور سازنده و حتی در مواردی ساخت تجهیزات هوانوردی و رسیدن به خودکفایی ملی ، بهسازی سطوح پروازی ایجاد شبکه گازرسانی و گسترش برق‎رسانی و همچنین اقدامات کاهش مصرف انرژی با تغییر سامانه‎های روشنایی و هوشمندسازی کنتورهای برق ، احداث ساختمان تکنیکال بلاک جدید و ساختمان ایمنی و آتشنشانی و همچنین احداث ساختمان پست برق 29 /11 و نصب دستگاه‎های مولد برق اضطراری و موتوربرق جدید از دیگر اقدامات این فرودگاه است .




مطالب مرتبط

پل‌های تلسکوپی در ترمینال‌های ۱ و ۲ اجرا شده‌اند و روزانه بیش از ۶۵ هواپیما برای عملیات اعزام و پذیرش به آنها متصل می شوند که تقریبا ۲۰ درصد پروازهای روزانه مهرآباد است .

|

در فرودگاه مهرآباد پیش از شروع پروازهای نوروزی ، اقدامات زیادی از جمله تشکیل کمیته تسهیلات با حضور نمایندگان کلیه شرکت‌های هواپیمایی و نهادهای ذیربطِ مستقر در فرودگاه به منظور هماهنگی بیشتر در راستای ارائه خدمات بهینه فرودگاهی انجام شد .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، کمیته تسهیلات نوروزی فرودگاه مهرآباد با هدف خدمت‌رسانی بهتر به مسافران نوروزی برگزار و بر الزام نصب نرخ‌های مصوب و ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران "هما" در اسفند ماه سال جاری تعداد پروازهای خود را به فرودگاه استان گلستان افزایش داد ...

|

برای تکمیل این ترمینال ، بخش‌های ‌نظامی و غیرنظامی و بخش‌های مختلف دولتی پای کار آمدند ، این پروژه با همکاری بخش دفاعی عملیاتی خواهد شد و روند پیشرفت مطالعات پروژه مثبت ارزیابی می‌شود .

|

نظرات کاربران