در حال بارگذاری ...
  • فرودگاه بجنورد ؛ از افزایش طول باند تا ارتقا سرانه فضای مسافری

    فرودگاه بجنورد در سال ۱۳۲۷ با تاسیساتی مختصر برای اهداف سم‎پاشی ساخته شد اما در سال ۶۷ دوباره طراحی و در سال ۷۱ عملیات اجرایی آن آغاز شد و پس از اتمام کار در سال ۷۵ با وسعت ۲۸۰ هکتار به بهره‎برداری رسید .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، فرودگاه بجنورد در طول سال‎های پس از انقلاب با اجرای طرح‎های فرودگاهی و نصب سامانه‎های کمک ناوبری از آمادگی لازم برای افزایش پروازها و بهبود خدمت‎رسانی به مردم استان خراسان شمالی برخوردار شده است .

    به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی و به منظور بیان دستاوردهای کشور در این سال‎ها ، روابط‎عمومی شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران اقدام به تهیه و انتشار گزارشی از روند توسعه و فعالیت فرودگاه‎های کشور کرده است .

    فرودگاه بجنورد در سال ۱۳۲۷ با تاسیساتی مختصر برای اهداف سم‎پاشی ساخته شد اما در سال ۶۷ دوباره طراحی و در سال ۷۱ عملیات اجرایی آن آغاز شد و پس از اتمام کار در سال ۷۵ با وسعت ۲۸۰ هکتار به بهره‎برداری رسید .

    این فرودگاه در زمینه تجهیزات کمک ناوبری اکنون مجهز به NDB ، DVOR/DME و ILS است و باند آن ظرفیت نشست و برخاست هواپیماهای A320 ، MD ، B737 ، فوکر 100، BAE ، ATR و B707 را داراست و پارکینگ هواپیمای آن نیز ظرفیت پذیرش سه هواپیما با تایپ فوکر ۱۰۰ را دارد .

    ترمینال این فرودگاه اکنون سالانه ۳۴ هزار مسافر را پذیرش می‎کند و پروازهای آن سه روز در هفته انجام می‎شود که میانگین مسافران هر پرواز ۴۵۰ نفر و میانگین جابجایی بار نیز حدود دو تن است .

    در سال‎های اخیر در این فرودگاه اقدامات خوبی از جمله راه‎اندازی سامانه کمک ناوبری جدید DVOR ، مجهز شدن به خودروهای هندلینگ و خدمت‎رسان فرودگاهی ، افزایش مساحت فرودگاه به ۲۸۰ هکتار ، ارتقای کتگوری ایمنی و آتشنشانی فرودگاه از پنج به شش ، تجهیز شدن به سامانه کمک ناوبری ILS و نیز افزایش طول باند از ۳۲۰۰ به ۴۴۵۰ متر انجام شده است .

    همچنین مقاومت باند آن به ۵۵ واحد رسیده و چراغ‎های روشنایی باند و اپروچ تکمیل و نصب شده و جاده حفاظتی پیرامون فرودگاه به طول ۱۴ کیلومتر ، ساختمان موتورخانه مرکزی ، مرکز CCTV فرودگاه و ساختمان یگان حفاظت هواپیمایی در آن ساخته شده و به بهره‎برداری رسیده است .

    در سال‎های اخیر برای افزایش کیفیت خدمت‎رسانی و ارتقای سطح رضایت مسافران فرودگاه بجنورد نیز اقدامات مفیدی انجام شده که از جمله آنها می‎توان به بهره‎برداری از ترمینال جدید به مساحت ۴۷۰۰ متر مربع و افزایش سرانه فضای مسافری ، ایجاد تجیهزلت لازم برای بسته‎بندی بار ، نصب دستگاه عابربانک ، راه‎اندازی راهنمای مسافر و میز خدمت ، ساخت نمازخانه و سرویس بهداشتی، راه‎اندازی فروشگاه و تاکسیرانی و دستگاه پرداخت عوارض خروج از کشور اشاره کرد .




    نظرات کاربران