در حال بارگذاری ...

نقش بی بدیل فرودگاه مشهد در رونق‎ بخشیدن به گردشگری مذهبی و سهولت سفر زائران

اکنون فرودگاه مشهد به عنوان یک فرودگاه بین‎المللی با مساحتی بالغ بر ۸۶۰ هزار مترمربع و با دو باند موازی ظرفیت پذیرش همه هواپیماها تا رده بویینگ ۷۴۷ را دارد و سالانه میزبان اعزام و پذیرش بیش از ۱۰ میلیون مسافر و نشست و برخاست بیش از ۷۴ هزار پرواز است که در ایام پیک روزانه تا حدود ۳۰۰ عملیات پروازی در این فرودگاه انجام و بالغ بر ۳۵ هزار مسافر در روز اعزام و پذیرش می‌شوند .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، فرودگاه مشهد به برکت وجود مقدس امام هشتم دومین فرودگاه پرتردد کشور است و در کنار کمک به توسعه استان خراسان رضوی در رونق گردشگری مذهبی و سهولت سفر زائران نقش بی‎بدیلی پیدا کرده است .

به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی و به منظور بیان دستاوردهای ایران در این سال‎ها ، روابط‎عمومی شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران اقدام به تهیه و انتشار گزارشی از روند توسعه و فعالیت فرودگاه‎های کشور کرده است .

فرودگاه مشهد در سال ۱۳۳۰ در محل زائرسرای فعلی آن احداث شد . پیش از آن در محل میدان ۱۵ خرداد باندی خاکی برای فرود هواپیماهای کوچک نظامی وجود داشت که محل استقرار قبضه‎های ضد هوایی نیز بود. در سال ۱۳۴۶ باندی از جنس بتن در آن ساخته شد و پایگاه پدافند نیروی هوایی مورد بهره‌برداری قرار گرفت که روزانه برای یک پرواز از نوع DC3 در مسیر تهران - مشهد و پروازهای آموزشی و ایرتاکسی ، علاوه بر پروازهای نظامی از آن استفاده می‌کردند .

با افزایش پروازها و ورود هواپیماهای DC8 و متعاقباً هواپیماهای بوئینگ ۷۰۷ ، ۷۲۷ و ۷۳۷ و ایرباس ، در سال ۱۳۵۷ پارکینگ و ترمینال جدید ، برج مراقبت پرواز و ساختمان‌های جانبی فرودگاه جدید به صورت ناقص مورد بهره‌برداری قرار گرفت که به علت انحلال شرکت پیمانکار مراحل تکمیل آن تا بعد از انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ ادامه یافت .

اکنون فرودگاه مشهد به عنوان یک فرودگاه بین‎المللی با مساحتی بالغ بر ۸۶۰ هزار مترمربع و با دو باند موازی ظرفیت پذیرش همه هواپیماها تا رده بویینگ ۷۴۷ را دارد و سالانه میزبان اعزام و پذیرش بیش از ۱۰ میلیون مسافر و نشست و برخاست بیش از ۷۴ هزار پرواز است که در ایام پیک روزانه تا حدود ۳۰۰ عملیات پروازی در این فرودگاه انجام و بالغ بر ۳۵ هزار مسافر در روز اعزام و پذیرش می‌شوند .

فرودگاه مشهد از ممتازترین فرودگاه ایران اسلامی است که در آن ۱۵ شرکت هواپیمایی داخلی و ۱۱ شرکت هواپیمایی خارجی پرواز ورودی و خروجی داشته و چهار آشیانه پروازی برای تعمیر و نگهداری هواپیما دارد که یک آشیانه دیگر نیز در حال احداث است.

طی سال‌های اخیر اقدامات مهمی در حوزه عمرانی در فرودگاه مشهد انجام گرفته است که می‌توان به ساخت پارکینگ طبقاتی به مساحت ۳۶ هزار مترمربع و ظرفیت پارک هزار و ۴۰۰ خودرو ،‌ ساختمان پلیس فرودگاه‌های استان به مساحت ۵ هزار مترمربع ، بهره‌برداری از جایگاه انتظار تاکسی‌ها به مساحت شش هزار مترمربع ،‌ توسعه ۱۲ هزار مترمربعی ترمینال داخلی ، ساختمان تکنیکال بلاک با مساحت ۱۲ هزار مترمربع در دست احداث،‌ راه‌اندازی ۳۰ کانتر پروازی جدید ، بهره‌برداری از ۷۰ متر واک وی در ترمینال داخلی ، بهره‌برداری از سامانه‌ خودکار اعلان پرواز صوتی ، اتصال ترانزیت ترمینال داخلی به پل تلسکوپی ، ایجاد مجموعه دفاتر فروش به مساحت ۷۰ مترمربع در ترمینال داخلی ، بهره‌برداری از ۲۰ پوزیشن پارک جدید هواپیما ،‌ بهره‌برداری از سالن جدید پروازهای کانکشن ترمینال خارجی با مساحت سه هزار و ۶۰۰  مترمربع،‌ بهره‌برداری از سامانه‌ ارتباط کلامی خلبان و کنترلر در سایت خواجه محمد میرزا مشهد ، بهره‌برداری از غرف جدید ترانزیت و فضای عمومی ترمینال داخلی فرودگاه مشهد با مساحت هزار مترمربع ، بهره‌برداری از مسیر جدید تردد خودروها از مقابل ترمینال داخلی، اتصال به قطار شهری ، پروژه‌ در حال انجام بهسازی محاوط مقابل ترمینال‌های پروازی به مساحت ۲۵ هزار مترمربع و پروژه صدور روادید تمام الکترونیک جمهوری اسلامی ایران جهت اتباع خارجی در فرودگاه مشهد اشاره کرد .

این فرودگاه با اجرای طرح‌های توسعه‌ای و پروژه‌های متعدد عمرانی برای چشم‌انداز سال‌های پیش‌رو و تامین نیازهای رفاهی مسافران به جایی رسیده است که به اذعان موسسات و سازمان‌های معتبری همچون دپارتمان ASQ ، ACI و ENAC این فرودگاه در سال ٢٠١٦ رتبه یازدهم را در میان ۸۲ فرودگاه دارای ٥ تا ١٥ میلیون مسافر در سال را کسب کرد و جایگاه چهاردهم خاورمیانه و آفریقا به لحاظ آمار مسافری و برتری از ۳ فرودگاه اروپایی به لحاظ سطح کیفیت خدمات و کمیت پروازی و مسافری را به خود اختصاص داده است .




مطالب مرتبط

به گزارش پرتال حمل و نقل ، اولین نشست ممیزی و سنجش سطح خدمات فرودگاهی با حضور سرپرست دفتر برنامه‌ریزی راهبردی و مدیریت عملکرد شرکت فرودگاه‌ها در ...

|

جدا کردن ورودی و خروجی فرودگاه و افزایش ظرفیت ترمینال‌های آن به افزایش کیفیت خدمات در فرودگاه ها کمک خواهد کرد ، طرح توسعه ترمینال چندی قبل در فرودگاه اهواز و امروز در فرودگاه مشهد بهره برداری شد ، در این راستا افزایش ظرفیت ترمینال‌های فرودگاه‌های دیگر کشور نیز در دست اجرا ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر آمادگی وزارت راه و شهرسازی برای خدمت‌رسانی به ۱۷ میلیون مسافر در بخش حمل و نقل ، گفت : ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، ۳ پل ارتباطی انتقال مسافران فرودگاه مشهد ، با حضور وزیر راه و شهرسازی ، افتتاح و بهره‌برداری شد .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌‌ طرح توسعه اپرون فرودگاه مشهد با حضور وزیر راه و شهرسازی افتتاح شد . با حضور ...

|

نظرات کاربران