تشریح دست آوردهای انقلاب اسلامی در حوزه آزادراههای کشور طی ۴۰ سال گذشته
آزادراههای کشور از نظر نحوه سرمایهگذاری به دو نوع آزادراههای دولتی و آزادراههای مشارکتی تقسیم میشوند که بر این اساس احداث تنها ۱۲ درصد آزادراهها توسط دولت بوده و ۷۸ درصد دیگر آنکه شامل ۱۸۷۷ کیلومتر میشود بهصورت مشارکتی احداثشده است .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرکل دفتر نظارت بر بهرهبرداری آزادراههای سازمان راهداری و حملونقل جادهای با بیان اینکه طول آزادراههای کشور پیش از انقلاب تنها ۳۴۶ کیلومتر بوده است گفت: طول آزادراهها امروز به ۲۰۵۵ کیلومتر رسیده است که رشدی ۸۵ درصدی را به نسبت پیش از انقلاب نشان میدهد .
محمدرضا زمانیان در تشریح دست آوردهای انقلاب اسلامی طی ۴۰ سال گذشته در حوزه آزادراههای کشور بیان کرد : مجموع کل طول آزادراههای کشور تا پایان سال ۱۳۹۶ به ۲۴۰۱ کیلومتر رسیده است که ۲.۷ درصد از کل راههای کشور را تشکیل میدهد . پس از پیروزی انقلاب اسلامی با تلاشی جهادی طول آزادراههای کشور به ۲۰۵۵ کیلومتر رسید که رشدی ۸۵ درصدی را در این حوزه نشان میدهد .
زمانیان افزود : تعریفهای متنوعی برای آزادراه موجود است با اینحال در کشور ما به راه شریانی که با استانداردهای خاص بهعنوان جزئی از شبکه راههای ملی ، ارتباطدهنده مراکز استانها و یا شهرهای بزرگ داخل کشور با عملکرد ملی است آزادراه میگویند . همچنین آزادراه دارای حداقل چهار خط عبور (۲ خط در هر طرف) با مسیرهای رفت و برگشت از هم جدا، دو طرف آن محصور و بدون تقاطع همسطح بوده و در آن دسترسیها با کنترل کامل است . علاوه بر آن عبور دوچرخه و سایر وسایل نقلیه غیرموتوری ممنوع است.
وی یکی از اهداف مهم توسعه آزادراهها را ارتقای سطح ایمنی و سلامت عبور و مرور و کاهش تلفات و حوادث رانندگی دانست و تصریح کرد : دیگر اهداف مهمی که میتوان برای توسعه آزادراهها برشمرد ، کاهش مصرف سوخت و استهلاک وسایط نقلیه و آلایندههای زیستمحیطی ، افزایش سرعت تردد و انتقال مسافر و کالا و کاهش زمان سفر ، تسهیل در رانندگی و راحتی مسافران ، رشد و توسعه بخشهای اقتصادی و اجتماعی و جذب سرمایهگذاری داخلی و خارجی و کاهش تصدیگری دولت است .
۷۸ درصد آزادراههای کشور بهصورت مشارکتی احداثشدهاند
مدیرکل دفتر نظارت بر بهرهبرداری آزادراههای سازمان راهداری و حملونقل جادهای در ادامه بابیان اینکه در کشور ما دو نوع آزادراه از نظر نحوه سرمایهگذاری و احداث وجود دارد اظهار کرد : آزادراههای کشور از نظر نحوه سرمایهگذاری به دو نوع آزادراههای دولتی و آزادراههای مشارکتی تقسیم میشوند که بر این اساس احداث تنها ۱۲ درصد آزادراهها توسط دولت بوده و ۷۸ درصد دیگر آنکه شامل ۱۸۷۷ کیلومتر میشود بهصورت مشارکتی احداثشده است . به دلیل مشارکتی بودن احداث و توسعه آزادراهها در کشور و برای حفظ حقوق سرمایهگذار دریافت عوارض از کلیه استفادهکنندگان آزادراههای کشور بهمنظور تأمین بخشی از هزینههای تعمیر و نگهداری و بهرهبرداری آزادراهها و همچنین بازگشت بهموقع اصلوفرع سرمایهگذاریهای انجامشده توسط بخش خصوصی در احداث آزادراههای مشارکتی ، اجتنابناپذیر است .
زمانیان تعداد ایستگاههای اخذ عوارض آزادراههای کشور را ۵۸ ایستگاه برشمرد و تصریح کرد : نحوه پرداخت عوارض آزادراهها در کشور به دو صورت دستی و الکترونیکی انجام میشود که در این خصوص در حال حاضر پرداختهای غالب بهصورت دستی و نقدی است ، با اینحال سیاستهای سازمان راهداری و حملونقل جادهای و وزارت راه و شهرسازی بر بهرهمندی از پرداخت الکترونیکی عوارضی (ETC) متمرکز است که به شرکتهای بهرهبردار نیز ابلاغشده تا ایستگاهها به دستگاههای POS نیز مجهز شوند .
این مقام مسئول در خصوص نظارت بر اخذ عوارض و نگهداری آزادراهها توسط شرکتهای بهرهبردار نیز گفت : سازمان راهداری و حملونقل جاده ای بر عملکرد کلیه شرکتهای آزادراهی نظارت میکند که این نظارتها در دو بخش نظارت عالیه بر نگهداری و نظارت عالیه بر امور بهرهبرداری شرکتها صورت میگیرد .
وی افزود : با توجه به بازدیدهایی که بهصورت مرتب و مستمر از آزادراههای کشور توسط این سازمان صورت گرفته است وضعیت نگهداری آزادراهها و نظافت و ارائه خدمات مطلوب به هموطنان مورد بازدید و پیگیری قرارگرفته و در صورت نیاز به آنها تذکرات لازم دادهشده همچنین در خصوص اجرای دقیق نرخ نامهها به همین روال عمل میشود . در صورت داشتن نظرات و پیشنهادها و مشاهده عدم رعایت و ارائه خدمات مطلوب ، تخلف و یا مشاهده هرگونه کاستی و خرابی در آزادراهها هموطنان میتوانند به سامانه ۱۴۱ و تلفن ۱۴۱ مرکز مدیریت راههای کشور سازمان راهداری و حملونقل جادهای کشور بهصورت شبانهروزی گزارش دهند .