در حال بارگذاری ...
  • تشریح دست آوردهای انقلاب اسلامی در حوزه آزادراه‌های کشور طی ۴۰ سال گذشته

    آزادراه‌های کشور از نظر نحوه سرمایه‌گذاری به دو نوع آزادراه‌های دولتی و آزادراه‌های مشارکتی تقسیم می‌شوند که بر این اساس احداث تنها ۱۲ درصد آزادراه‌ها توسط دولت بوده و ۷۸ درصد دیگر آن‌که شامل ۱۸۷۷ کیلومتر می‌شود به‌صورت مشارکتی احداث‌شده است .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرکل دفتر نظارت بر بهره‌برداری آزادراه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه طول آزادراه‌های کشور پیش از انقلاب تنها ۳۴۶ کیلومتر  بوده است گفت: طول آزادراه‌ها امروز به ۲۰۵۵ کیلومتر رسیده است که رشدی ۸۵ درصدی را به نسبت پیش از انقلاب نشان می‌دهد .

    محمدرضا زمانیان در تشریح دست آوردهای انقلاب اسلامی طی ۴۰ سال گذشته در حوزه آزادراه‌های کشور بیان کرد : مجموع کل طول آزادراه‌های کشور تا پایان سال ۱۳۹۶ به ۲۴۰۱ کیلومتر رسیده است که ۲.۷ درصد از کل راه‌های کشور را تشکیل می‌دهد . پس از پیروزی انقلاب اسلامی با تلاشی جهادی طول آزادراه‌های کشور به ۲۰۵۵ کیلومتر رسید که رشدی ۸۵ درصدی را در این حوزه نشان می‌دهد .

    زمانیان افزود : تعریف‌های متنوعی برای آزادراه موجود است با این‌حال در کشور ما به راه شریانی که با استانداردهای خاص به‌عنوان جزئی از شبکه راه‌های ملی ، ارتباط‌دهنده مراکز استان‌ها و یا شهرهای بزرگ داخل کشور با عملکرد ملی است آزادراه می‌گویند . همچنین آزادراه دارای حداقل چهار خط عبور (۲ خط در هر طرف) با مسیرهای رفت‌ و برگشت از هم جدا، دو طرف آن محصور و بدون تقاطع هم‌سطح بوده و در آن دسترسی‌ها با کنترل کامل است . علاوه بر آن عبور دوچرخه و سایر وسایل نقلیه غیرموتوری ممنوع است.

    وی یکی از اهداف مهم توسعه آزادراه‌ها را ارتقای سطح ایمنی و سلامت عبور و مرور و کاهش تلفات و حوادث رانندگی دانست و تصریح کرد : دیگر اهداف مهمی که می‌توان برای توسعه آزادراه‌ها برشمرد ، کاهش مصرف سوخت و استهلاک وسایط نقلیه و آلاینده‌های زیست‌محیطی ، افزایش سرعت تردد و انتقال مسافر و کالا و کاهش زمان سفر ، تسهیل در رانندگی و راحتی مسافران ، رشد و توسعه بخش‌های اقتصادی و اجتماعی و جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و کاهش تصدی‌گری دولت است .

    ۷۸ درصد آزادراه‌های کشور به‌صورت مشارکتی احداث‌شده‌اند

    مدیرکل دفتر نظارت بر بهره‌برداری آزادراه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در ادامه بابیان اینکه در کشور ما دو نوع آزادراه از نظر نحوه سرمایه‌گذاری و احداث وجود دارد اظهار کرد : آزادراه‌های کشور از نظر نحوه سرمایه‌گذاری به دو نوع آزادراه‌های دولتی و آزادراه‌های مشارکتی تقسیم می‌شوند که بر این اساس احداث تنها ۱۲ درصد آزادراه‌ها توسط دولت بوده و ۷۸ درصد دیگر آن‌که شامل ۱۸۷۷ کیلومتر می‌شود به‌صورت مشارکتی احداث‌شده است . به دلیل مشارکتی بودن احداث و توسعه آزادراه‌ها در کشور و برای حفظ حقوق سرمایه‌گذار دریافت عوارض از کلیه استفاده‌کنندگان آزادراه‌های کشور به‌منظور تأمین بخشی از هزینه‌های تعمیر و نگهداری و بهره‌برداری آزادراه‌ها و همچنین بازگشت به‌موقع اصل‌وفرع سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده توسط بخش خصوصی در احداث آزادراه‌های مشارکتی ، اجتناب‌ناپذیر است .

    زمانیان تعداد ایستگاه‌های اخذ عوارض آزادراه‌های کشور را ۵۸ ایستگاه برشمرد و تصریح کرد : نحوه پرداخت عوارض آزادراه‌ها در کشور به دو صورت دستی و الکترونیکی انجام می‌شود که در این خصوص در حال حاضر پرداخت‌های غالب به‌صورت دستی و نقدی است ، با این‌حال سیاست‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و وزارت راه و شهرسازی بر بهره‌مندی از پرداخت الکترونیکی عوارضی (ETC) متمرکز است که به شرکت‌های بهره‌بردار نیز ابلاغ‌شده تا ایستگاه‌ها به دستگاه‌های POS نیز مجهز شوند .

    این مقام مسئول در خصوص نظارت بر اخذ عوارض و نگهداری آزادراه‌ها توسط شرکت‌های بهره‌بردار نیز گفت : سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده ای بر عملکرد کلیه شرکت‌های آزادراهی نظارت می‌کند که این نظارت‌ها در دو بخش نظارت عالیه بر نگهداری و نظارت عالیه بر امور بهره‌برداری شرکت‌ها صورت می‌گیرد .

    وی افزود : با توجه به بازدیدهایی که به‌صورت مرتب و مستمر از آزادراه‌های کشور توسط این سازمان صورت گرفته است وضعیت نگهداری آزادراه‌ها و نظافت و ارائه خدمات مطلوب به هم‌وطنان مورد بازدید و پیگیری قرارگرفته و در صورت نیاز به آن‌ها تذکرات لازم داده‌شده همچنین در خصوص اجرای دقیق نرخ نامه‌ها به همین روال عمل می‌شود . در صورت داشتن نظرات و پیشنهادها و مشاهده عدم رعایت و ارائه خدمات مطلوب ، تخلف و یا مشاهده هرگونه کاستی و خرابی در آزادراه‌ها هم‌وطنان می‌توانند به سامانه ۱۴۱ و تلفن ۱۴۱ مرکز مدیریت راه‌های کشور سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور به‌صورت شبانه‌روزی گزارش دهند .




    مطالب مرتبط

    تاکید بر در نظر گرفتن ملاحظات کامل برای اجرای طرح اخذ عوارض الکترونیکی یکپارچه آزادراهی

    تاکید بر در نظر گرفتن ملاحظات کامل برای اجرای طرح اخذ عوارض الکترونیکی یکپارچه آزادراهی

    تشکیل صف‌های طولانی پشت دروازه‌های اخذ عوارض الکترونیکی آزادراه باعث طولانی شدن زمان سفر ، تشدید آلودگی‌هوا ، افزایش مصرف سوخت و تخریب رویه آسفالت محدوده دروازه‌ها می‌شود ؛ لذا اجرای چنین طرحی موجب بهبود وضعیت فعلی و افزایش استقبال عمومی نسبت به استفاده آزادراه‌ها ...

    |

    چرخش اصولی در سطوح مدیریتی در دستور کار کمیته انتصابات سازمان راهداری

    چرخش اصولی در سطوح مدیریتی در دستور کار کمیته انتصابات سازمان راهداری

    امروزه ارزش و اعتبار سازمان ها عمدتا" در گرو تولید محصولات و ارایه خدمات کیفی و متناسب با نیاز جامعه است که این امر مهم به وسیله سرمایه انسانی کارآزموده و مجرب تحقق می یابد و دست اندرکاران سازمان ها به این نکته دقیقا" واقف شده اند که راهی جز توجه جدی به توسعه سرمایه انسانی ...

    |

    انتصاب سرپرست جدید دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشین‌آلات سازمان راهداری

    انتصاب سرپرست جدید دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشین‌آلات سازمان راهداری

    دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشین‌آلات در مسیر تحولات و تغییرات ایجاد شده همیشه به عنوان یکی از دفاتر تخصصی حوزه معاونت راهداری ، به خوبی توانست پاسخگوی نیازهای کاربران جاده‌ها در کنار سایر دفاتر دست‌اندرکار حوزه راهداری ‌باشد به گونه‌ای که فعالان این حوزه توانسته‌اند با ...

    |

    توسعه و تجهیز ۵۰ باب پاسگاه پلیس راه در دستور کار سازمان راهداری

    توسعه و تجهیز ۵۰ باب پاسگاه پلیس راه در دستور کار سازمان راهداری

    بر اساس ماده ۴ آئین‌نامه اجرایی قانون مقررات تردد وسیله‌نقلیه خارجی مصوب سال ۱۳۷۳ و به منظور ایمن‌سازی و افزایش ضریب ایمنی و کاهش تصادفات جاده‌ای ، طرح توسعه و تجهیز پاسگاه‌های پلیس راه به سازمان راهداری واگذار شده است .

    |

    نظرات کاربران