در حال بارگذاری ...
  • روند توسعه و فعالیت فرودگاه های استان فارس در سال های پس از انقلاب اسلامی ایران

    فرودگاه شیراز در سال ۱۳۴۲ آغاز به کار کرد . این فرودگاه به عنوان یک فرودگاه بین‎المللی ، با وسعت ۸۱۱ هکتار دارای دو باند با طول‎های ۴۳۳۲ و ۴۲۷۱ متر و عرض ۴۵ متر است که امکان نشست و برخاست هواپیماهایی پهن پیکر را دارند و از وجود سامانه‎های کمک ناوبری NDB ، DVOR-DME و ILS بهره می‎برد که باعث افزایش ایمنی پروازها در این فرودگاه شده‎اند .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، فرودگاه شیراز به عنوان فرودگاهی که در منطقه ای سراسر تاریخی قرار گرفته است جایگاه ویژه‎ای در صنعت گردشگری ایران دارد و نقطه ورود و خروج گردشگران فراوانی از سراسر جهان به ایران محسوب می‎شود .

    به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی و به منظور بیان دستاوردهای ایران در این سال‎ها ، روابط‎عمومی شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران اقدام به تهیه و انتشار گزارشی از روند توسعه و فعالیت فرودگاه‎های کشور کرده است . در این بخش اطلاعات مربوط به فرودگاه شیراز و فرودگاه‎های تحت پوشش اداره کل فرودگاه‎های استان فارس را می‎خوانیم .

    فرودگاه شیراز در سال ۱۳۴۲ آغاز به کار کرد . این فرودگاه به عنوان یک فرودگاه بین‎المللی ، با وسعت ۸۱۱ هکتار دارای دو باند با طول‎های ۴۳۳۲ و ۴۲۷۱ متر و عرض ۴۵ متر است که امکان نشست و برخاست هواپیماهایی پهن پیکر را دارند و از وجود سامانه‎های کمک ناوبری NDB ، DVOR-DME و ILS بهره می‎برد که باعث افزایش ایمنی پروازها در این فرودگاه شده‎اند .

    پارکینگ هواپیمای این فرودگاه ظرفیت پذیرش ۱۶ هواپیما را داراست و وجود دو ترمینال و همچنین یک ترمینال خارجی جدید ۲۲۰۰۰ هزار مترمربعی در دست احداث است .

    فرودگاه شیراز در طول سال‎های پس از انقلاب شاهد اجرای طرح‎های ساخت ابنیه و سامانه‎های کمک ناوبری زیادی نظیر بهسازی و نوسازی سیستم‎های کمک ناوبری فرودگاه از قبیل DVOR -DME-ILS-NDB، خرید و نصب سامانه راداری PSR/MSSR و سامانه اتوماسیون مربوطه ، احداث برج و اپروچ جدید فرودگاه و تجهیز آن به کاملترین تجهیزات و سامانه‎های نظارت فرودگاهی ، احداث شبکه کامل فیبرنوری و برقراری ساختار پایدار در شبکه ارتباطی فرودگاهی و خارج فرودگاه ، نوسازی تجهیزات امنیتی و ایمنی فرودگاهی و به‎روزرسانی آن در چندین نوبت با جدیدترین و دقیق‎ترین سامانه‎های بازرسی فرودگاهی در دنیا، نصب و به‎روزرسانی و نوسازی شبکه ارتباطات کلامی فرودگاهی و فضای کشور و نصب و به‎روزرسانی سامانه هواشناسی فرودگاهی در جهت افزایش ضریب ایمنی فرودگاهی بوده است .

    همچنین انجام تعمیرات اساسی کلیه سامانه‎های الکترونیکی فرودگاهی بدون اتکا به خارج از کشور و در مواردی حتی ساخت تجهیزات هوانوردی و رسیدن به خودکفایی ، انجام عملیات وارسی پروازی بدون اتکا به خارج از کشور ، توسعه اپرون فرودگاه در سه مرحله و افزایش ظرفیت پارکینگ هواپیما به ۱۶ موقعیت پارک ، بهسازی سطوح پروازی ، ایجاد شبکه جدید سیستم فاضلاب و ایستگاه پمپاژ فاضلاب ، ایجاد شبکه گازرسانی و ایستگاه تقلیل فشار گاز در فرودگاه، گسترش شبکه برق‎رسانی و سیستم توزیع آب در سطح فرودگاه ، توسعه ترمینال و افزایش مساحت ترمینال ، بهسازی ترمینال خارجی فرودگاه شیراز ، احداث ترمینال بین‎المللی ۲۲۰۰۰ متری ، احداث پارکینگ طبقاتی ، توسعه ساختمان آتشنشانی و افزایش خودروهای عملیاتی اطفای حریق ، خرید و نصب ۱۳ دستگاه مولد برق اضطراری در فرودگاه و ایستگاه‎های ناوبری ، توسعه و بهسازی آشیانه تعمیر و نگهداری هواپیما و نوسازی ترانسفورماتورهای توزیع برق به تعداد ۲۰ دستگاه از دیگر فعالیت‎های این فرودگاه محسوب می‎شوند .

    لامرد ، جهرم ، فسا و داراب فرودگاه دیگر تحت پوشش اداره کل فرودگاه‎های استان فارس هستند . فرودگاه لامرد دارای باندی با طول ۳۰۵۴ متر و عرض ۴۵ متر است و در آن تجهیزات کمک ناوبری VOR-DME و NDB نصب شده است .

    این فرودگاه دو ترمینال قدیمی و یک ترمینال جدید با مساحت ۵۵۰۰ مترمربع و اپرونی به مساحت ۱۴۰۰۰ مترمربع دارد . پروازهای داخلی این فرودگاه از سال ۱۳۶۳ و پروازهای خارجی آن از سال ۱۳۷۵ آغاز شده است و در طول این سال‎ها فعالیت‎های زیادی در آن انجام شده است که می‎توان به فنس‎کشی محیطی و ساخت دیوار حفاظتی و تهیه سند تک برگ اراضی فرودگاه ، نصب و نگهداری سیستم روشنایی باند ، استقرار تاسیسات سوختگیری به منظور حل مشکل سوختگیری هواپیماها و هلی کوپترها و نصب دستگاه‎های گیرنده، فرستنده و رکوردر و سرورهای مربوطه اشاره کرد .

    فرودگاه جهرم نیز باندی با طول ۲۳۶۶ متر و عرض ۴۵ متر و یک ترمینال پروازهای داخلی دارد که در آن عملیات بهسازی سطوح پروازی شامل تطویل باند و درزگیری سطوح پروازی و نیز خرید و نصب تجهیزات تاسیساتی ترمینال مسافری با توجه به برقراری پرواز در آن اجرا شده است .

    فرودگاه فسا نیز دارای باندی با طول ۱۹۴۶ متر و عرض ۳۰ متر و فرودگاه داراب دو باند با طول‎های ۱۷۰۰ و ۱۲۰۰ متر و عرض ۳۰ متر هستند .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، محمدرضا زحمتکشان مدیرکل عمران و توسعه شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از وضعیت اجرای طرح‌های عمرانی فرودگاه شمال ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در جریان بازدید از روند اجرای پروژه فرودگاه ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران ، از آمادگی فرودگاه جهرم برای آغاز دوباره ...

    |

    چالشی که امروز در شرکت فرودگاه‌ها با آن روبه‌رو هستیم ، این است که در کشاکش میان یک شرکت خدمات عمومی و یک بنگاه اقتصادی قرار داریم ؛ یعنی تعادل بین ذهنیت یک نهاد خدمت‌رسان و یک کسب‌وکار مستقل .

    |

    با توجه به چالش‌هایی که در ۶ ماهه نخست سال داشتیم ، نقطه هدف ما برای سال آینده نمی‌تواند افزایش چشمگیری داشته باشد ، اما اگر بتوانیم این عدد ۳۰ درصد را به ۳۵ درصد برسانیم، تداوم روند ارتقایی را شاهد خواهیم بود .

    |

    نظرات کاربران