روند توسعه و فعالیت فرودگاه ایلام در سال های پس از انقلاب اسلامی ایران
فرودگاه ایلام با داشتن کتگوری ۶ پس از فرودگاه کرمانشاه به عنوان دومین فرودگاه غرب کشور محسوب میشود و از قابلیت زیادی برای حمل و نقل مردم این استان و توسعه آن برخوردار است .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی و به منظور بیان دستاوردهای ایران در این سالها ، روابطعمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران اقدام به تهیه و انتشار گزارشی از روند توسعه و فعالیت فرودگاههای کشور کرده است . در این بخش اطلاعات مربوط به فرودگاه ایلام را میخوانیم .
در پی سفر مقام معظم رهبری در سال ۶۸ به استان ایلام دستور احداث فرودگاه ایلام صادر شد و این فرودگاه در سال ۷۵ در زمینی به مساحت ۲۸۳ هکتار در پنج کیلومتری جنوب غربی شهر ایلام توسط رئیس جمهوری وقت افتتاح و مورد بهرهبرداری قرار گرفت .
این فرودگاه به عنوان یک فرودگاه مرز هوایی ، با داشتن باندی با طول ۳۲۰۰ متر و عرض ۴۵ متر قابلیت نشست و برخاست هواپیماهایی با تایپ های مختلفی را داراست و وجود سامانههای کمک ناوبری NDB ، DVOR و ILS در آن ، به نشست ایمن هواپیماها در شرایط مختلف بویژه در زمان کاهش دید افقی کمک و تا حد زیادی از ابطال و تاخیر پروازها جلوگیری میکند .
فرودگاه ایلام با داشتن کتگوری ۶ پس از فرودگاه کرمانشاه به عنوان دومین فرودگاه غرب کشور محسوب میشود و از قابلیت زیادی برای حمل و نقل مردم این استان و توسعه آن برخوردار است .
این فرودگاه اکنون در حال ساخت یک ترمینال خارجی با وسعت ۶۲۰۰ متر مربع با اعتباری ۱۵ میلیارد تومانی توسط شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران ، است و طبق آمار در ۱۰ ماهه سپری شده از سال ۹۷ ، میزبان نشست و برخاست نزدیک به ۲۰۰۰ هواپیما بوده است .
فرودگاه ایلام در طول سالهای پس از انقلاب شاهد اجرای طرحهای ساخت ابنیه و سامانههای کمک ناوبری زیادی نظیر راهاندازی برق اضطراری ، راهاندازی مخزن سوختگیری فرودگاه ، افزایش طول باند از ۲۸۰۰ متر به ۳۲۰۰ متر و رفع موانع موجود ، نصب دستگاه فرود دقیق ILS و LLZ در فرودگاه ، توسعه اپرون (پارکینگ هواپیما) فرودگاه از ۱۳ هزار مترمربع به ۲۵ هزار مترمربع ، احداث ساختمان جدید ایمنی و آتشنشانی و سپاه حفاظت فرودگاه به مساحت ۲۵۰۰ مترمربع و افزایش پروازها به ۶۰ تا ۷۰ پرواز در هفته و خریداری دستگاه کمک ناوبری با تکنولوژی جدید DVOR وNDB بوده است .
این فرودگاه در زمینه ارائه خدمات رفاهی به مسافران نیز اقدامات زیادی داشته است که از جمله آن میتوان به راهاندازی سامانه اطلاعات پرواز (FIDS)، بهسازی نمازخانه و سرویسهای بهداشتی ، افزایش صندلیهای فرودگاهی و چرخ دستیهای مسافری ، میزهای خدمت و پاسخگویی به مسافران، نصب تابلوهای راهنما و مسیریابی برای سهولت بیشتر تردد مسافران در فرودگاه و ترمینال اشاره کرد .