در حال بارگذاری ...
  • اصلاح فرآیندهای تخلیه و بارگیری ریلی در بنادر از اولویت های راه آهن

    ما به سایر شقوق حمل و نقل بعنوان رقیب نگاه نمی‌کنیم بلکه به دنبال همکاری و هم افزایی و مشارکت در فعالیت‌های لجستیکی هستیم .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، ایجاد و توسعه مراکز لجستیکی ، انجام حمل و نقل ترکیبی ، اصلاح فرآیندهای تخلیه و بارگیری ریلی در بنادر از اولویت های راه آهن است .

    محمد مهدی حسن زاده مدیر کل لجستیک راه آهن با اعلام این مطلب در حاشیه نمایشگاه لجستیک ، گفت : به منظور توسعه فعالیت‌های لجستیکی کشور بر پایه ریل ، علاوه بر آپرین که از سالیان گذشته به عنوان بندر خشک مطرح بوده ، ۱۷ پهنه به عنوان پهنه های لجستیکی در اختیار راه آهن قرار داده شد . بر این اساس ایجاد شبکه لجستیکی میان نقاط مذکور و سایر مراکز تخلیه و بارگیری و توزیع کالا و توجه به حمل و نقل ترکیبی از جمله مهمترین برنامه های اداره کل لجستیک راه آهن است . یکی از وظایف و ماموریتهای اصلی اداره کل لجستیک در شرکت راه آهن، توسعه حمل و نقل ریلی در حوزه بار از طریق ساخت و توسعه مراکز مورد اشاره است .

    وی با اشاره به اینکه سند آمایش لجستیک کشور ، شهریور ماه امسال به سازمانهای مسئول ابلاغ شد ، اضافه کرد: بر اساس سند مذکور ۱۷ پهنه به عنوان پهنه لجستیکی در اختیار راه آهن قرار دارد که ۱۱ پهنه در زمره دهکده لجستیک و ۶ پهنه مرکز لجستیک مرزی و ۱ پارک لجستیک است.

    حسن زاده با تاکید بر این که این اداره کل در تلاش است تا زیر ساخت های لازم را در مراکز لجستیک ایجاد و در این زمینه از بخش خصوصی برای مشارکت دعوت کند ، گفت : در این مراکز از سرمایه گذاری بخش خصوصی برای ایجاد ترمینال‌های کانتینری، جنرال کارگو ، فله ، نفتی و سایر فعالیت‌های لجستیکی و تبدیلی استفاده می شود .

    وی با یادآوری اینکه هدف راه آهن از ایجاد این مراکز توسعه حمل و نقل باری شبکه ریلی است ، افزود : نگاه ما به این مراکز ، انتفاع از آن‌ها به عنوان انبار نیست بلکه به دنبال آن هستیم تا بار و کالا را از طریق این مراکز به روی ریل بیاوریم .

    حسن زاده با تاکید بر اینکه این اداره کل به دنبال اصلاح فرایندهای تخلیله و بارگیری بخصوص در بنادر ساحلی است ، گفت : باوجود اینکه شبکه ریلی به تعدادی از بنادر متصل است ، اما فرایندهای تخلیه و بارگیری ما دچار برخی از اشکالات بوده که نیازمند اصلاح و بهسازی است .

    وی با یادآوری اینکه تعدادی از بنادر کشور نیز به ریل متصل نیستند افزود : تصمیم داریم تا با همکاری سازمان بنادر و دریانوردی ، شبکه ریلی را به این بنادر متصل کنیم تا میزان انتقال کالا به مراکز مصرف از طریق شبکه ریلی را از بنادر کشور افزایش دهیم .

    مدیرکل لجستیک راه آهن ، طبیعت شبکه حمل و نقل ریلی را نیازمند توجه به حمل و نقل ترکیبی دانست و اضافه کرد : عموماً حمل و نقل ریلی به شکل درب به درب نیست و ابتدا و انتهای آن به حمل و نقل ترکیبی متصل می شود ، بنابراین برنامه ریزی برای توسعه حمل ونقل ترکیبی نیز از اهداف ماست .

    وی از برنامه های این اداره کل برای همکاری با شقوق دیگر حمل و نقل خبر داد و گفت : ما به سایر شقوق حمل و نقل بعنوان رقیب نگاه نمی‌کنیم بلکه به دنبال همکاری و هم افزایی و مشارکت در فعالیت‌های لجستیکی هستیم .

    حسن زاده با یادآوری اینکه در حال حاضر پهنه های لجستیکی به این اداره کل ابلاغ شده و نیازمند تعیین نقاط جهت ایجاد مراکز لجستیکی است ، ادامه داد : در چند پهنه ، نقاط شناسایی و تعیین شده اند و در مورد سایر پهنه ها در حال انتخاب مشاور هستیم .

    وی از مذاکره با مشاورین مختلف داخلی و خارجی در این باره خبر داد و ابراز امیدواری کرد: ظرف ماه آینده انتخاب مشاورین قطعی شود . پس از آنکه مشاور در پهنه های اعلامی راه آهن نقطه یابی را انجام داد ، طرح جامع و نقشه اصلی مراکز لجستیکی راه آهن را تهیه و بر اساس آن ،زیر ساخت ها ایجاد و سرمایه گذار جذب می‌شود .

    حسن زاده ، در مورد مرکز لجستیک مرزی اینچه برون نیز افزود : حدود ۱۲۵۰ هکتار مجموعه زمینی است که برای مرکز لجستیک اینچه برون در نظر گرفته شده و طرح جامع و اولیه این مرکز تهیه و درحال مذاکره با مشاورین داخلی و خارجی برای اصلاح و تکمیل طرح جامع اینچه برون هستیم .

    وی با اشاره به همکاری‌های لجستیک ایران با کشورهای حاشیه دریای خزر و تبادلات گسترده میان ایران و این کشور ها، اضافه کرد : تقاضاهای بسیاری برای سرمایه‌گذاری از سوی کشورهای شرق دریای خزر مطرح شده است که در حال بررسی این تقاضا ها هستیم و در صورت توافق، و طی تشریفات قانونی قراردادهای مربوط به آنها امضا خواهد شد .




    مطالب مرتبط

    مقرر شد کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان که از سوی سفیر محترم معرفی شده است نسبت به انجام اصلاحات مورد نیاز و بهره‌برداری محور مذکور با نظارت عالیه وزارت راه و شهرسازی (راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران) مبادرت ورزد که در این راستا طی یک سال گذشته با مساعدت راه آهن ج.ا.ا.، ۱۶ قطار ...

    |

    راه آهن جمهوری اسلامی ایران ظرف سال‌های اخیر از هرگونه سرمایه گذاری در بخش توسعه ناوگان از جمله لکوموتیو استقبال کرده است ، به طوری که ظرف ۲ سال اخیر تعداد ۴۴ دستگاه لکوموتیو نو توسط شرکت‌های سرمایه‌گذار بخش خصوصی به چرخه حمل بار راه آهن افزوده شده است که نسبت به مدت مشابه ...

    |

    هموطنان برای کسب اطلاعات بیش‌تر می‌توانند به صورت شبانه‌روزی با سامانه اطلاع‌رسانی راه‌آهن به شماره ۰۲۱۵۱۴۹ تماس بگیرند یا به پایگاه اینترنتی rai.ir مراجعه نمایند .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، پیش فروش بلیت قطارهای مسافری برای بازه زمانی ۱۸ تا ۳۱ فروردین از روز پنج شنبه ۹ فروردین آغاز می شود .

    |

    شکستن رکورد تاریخی حمل مسافر ریلی در هر دو سال گذشته اتفاق افتاد که امیدواریم این روند ادامه پیدا کرده و سال ۱۴۰۳ نیز رکورد جدید در این زمینه به ثبت برسد . البته همانطور که شاخص های حمل و نقل برای ما مهم است ، در سال ۱۴۰۳ باید علاوه بر افزایش کمیت واگن‌های مسافری به افزایش کیفیت ...

    |

    نظرات کاربران