در حال بارگذاری ...
  • بارگیری و حمل بیش از ۳۰ میلیون تن بار از ابتدای تأسیس اداره کل راه‌آهن شرق تاکنون

    حجم عمده بارگیری در این اداره کل در محدوده جغرافیای معادن ذغالسنگ پروده ، سنگ‌آهن خواف و سنگان است و بارهای موجود در این منطقه ریل پسند هستند که با شناسایی چشمه‌های بار جدید و رفع گلوگاه‌ها و فراهم شدن زیرساخت‌هایی نظیر ایجاد خطوط بارگیری ، راه‌اندازی قطارهای برنامه‌ای ، افزایش بهره‌وری و بارگیری شبانه امکان افزایش ظرفیت بارگیری و حمل بار در این منطقه تا چند برابر وضعیت حال حاضر وجود دارد .

    به گزارش پرتال حمل و نقل‌ ، پس از انقلاب شکوهمند اسلامی و از ابتدای تأسیس اداره کل راه‌آهن شرق تاکنون بیش از ۳۰ میلیون تن بار در مدت ۱۳ سال در حوزه استحفاظی این اداره کل ، بارگیری و به مقاصد مختلف حمل شده است .

    محمدرضا چگانی مدیر عامل راه‌آهن شرق با اعلام این خبر در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت : پس انقلاب تا سال ۱۳۸۴ منطقه شرق به شبکه ریلی متصل نبود اما به دلیل موقعیت استراتژیک و ویژه این منطقه از یک سو و واقع شدن در مسیر کریدورهای بین‌المللی به‌ویژه کریدور سرخس - بندرعباس از سوی دیگر احداث راه‌آهن شرق در اولویت پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت .

    وی با بیان اینکه ایجاد این خط ریلی موجب اتصال کشورهای آسیای میانه به بنادر جنوبی کشور و آب‌های آزاد می‌شود ، افزود : این امر از اهمیت ویژه‌ای برای کشور برخوردار‌ است .

    مدیرکل راه‌آهن شرق با یادآوری اینکه کلنگ احداث راه‌آهن مشهد - بافق در سال ۱۳۸۰ به زمین زده شد ، اضافه کرد : این مسیر ریلی در ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۴ دو سال زودتر از برنامه به پایان رسید و به این ترتیب مسیر حمل و نقل ترانزیت کالا از شمال به‌ویژه کشورهای آسیای میانه به بندرها جنوبی کشور و آب‌های آزاد بین‌المللی ۸۰۰ کیلومتر کاهش داد .

    چنگانی احداث این محور ریلی را موجب افزایش ترانزیت کالاهای منطقه و درآمدهای ارزی کشور دانست و گفت : پس از افتتاح اداره کل راه‌آهن شرق خط آهن بافق – مشهد موجب اتصال بزرگ‌ترین معادن سنگ‌آهن و ذغال سنگ خاورمیانه به شبکه ریلی کشور شد و فرصت حمل محمولات این معادن با شبکه ریلی فراهم آورد .

    وی با بیان اینکه در مدت زمان کوتاه پس از تأسیس این اداره کل تا امروز بیش از ۳۰ میلیون تن بار توسط راه‌آهن شرق به بندرها و مراکز تولید و کارخانه‌ها صنعتی کشور حمل و موجب رونق اقتصادی منطقه شده است ، افزود : به دلیل مزایای فراوان ، دوخطه شدن شبکه ریلی در مسیرهای پرتردد ، ضروری است .

    مدیرکل راه‌آهن شرق گفت : حجم عمده بارگیری در این اداره کل در محدوده جغرافیای معادن ذغالسنگ پروده ، سنگ‌آهن خواف و سنگان است و بارهای موجود در این منطقه ریل پسند هستند که با شناسایی چشمه‌های بار جدید و رفع گلوگاه‌ها و فراهم شدن زیرساخت‌هایی نظیر ایجاد خطوط بارگیری ، راه‌اندازی قطارهای برنامه‌ای ، افزایش بهره‌وری و بارگیری شبانه امکان افزایش ظرفیت بارگیری و حمل بار در این منطقه تا چند برابر وضعیت حال حاضر وجود دارد .

    جابجایی بیش از یک و نیم میلیون نفر مسافر

    از سوی دیگر مدیرکل راه‌آهن شرق با اشاره به جابجایی بیش از یک و نیم میلیون نفر مسافر از ابتدای تأسیس این اداره کل تا کنون گفت : پیش‌تر خط آهن این منطقه تنها برای حمل‌ونقل کالا مورد استفاده قرار می‌گرفت ولی از اوایل مردادماه سال ۱۳۸۴ تاکنون مجموعاً ۱۰ رام قطار مسافری از قبیل : یزد ـ مشهد ، طبس ـ مشهد ، کرمان ـ مشهد ، بندرعباس ـ مشهد ، شیراز ـ مشهد ، اصفهان ـ مشهد ، طبس ـ تهران ، خواف ـ تهران و بالعکس در این منطقه مورد بهره‌برداری قرار گرفته و در حال حاضر با راه‌اندازی قطارهای مسافری یاد شده افتخار می‌کنیم که سهم کوچکی در خدمتگزاری به مسافرین و زائرین آستان حضرت علی ابن موسی‌الرضا (ع) را داریم .




    مطالب مرتبط

    مرز ریلی شمتیغ به‌منظور تبادلات تجاری ، صادرات ، واردات و ترانزیت بین ایران و افغانستان یکی از مراکز مهمی است که در سند آمایش سرزمینی مراکز لجستیکی کشور ثبت و مصوب شده است و زنجیره عرضه و تقاضا و تسهیل تجارت بین دو کشور را تسهیل می‌کند .

    |

    هموطنان عزیز برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به صورت شبانه روزی با سامانه اطلاع رسانی راه آهن به شماره ۰۲۱۵۱۴۹ تماس بگیرند یا به پایگاه اینترنتی www.rai.ir مراجعه کنند .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، سازمان ملل متحد در راستای تحقق توسعه پایدار جهانی در سال ۲۰۳۰ میلادی و با شعار ” تغییر جهان ما“ ، ۱۷ هدف کلان را تعیین ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، پیش فروش بلیت قطارهای مسافری برای بازه زمانی ۱۸ تا ۳۱ فروردین از روز پنج شنبه ۹ فروردین آغاز می شود .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران ، طی حکمی داود طالبی ، معاون تامین سرمایه و اقتصاد حمل و ...

    |

    نظرات کاربران