در حال بارگذاری ...
  • تعدد قوانین و مقررات یکی از دلایل قاچاق کالا

    قاچاق کالا در گمرکات را ۱۰۰ درصد رد می کنم چرا که یا خودمان کاشف بودیم و یا تخلفی صورت گرفته بود که آن را کشف کردیم . عمده پرونده های قاچاق کشور مربوط به پرونده هایی است که ارزش قابل توجهی ندارد و باید به سمتی پیش برویم که با موارد سازمان یافته قاچاق برخورد شود .

    ­به گزارش پرتال حمل و نقل ، رئیس کل گمرک ایران گفت : تعدد قوانین و مقررات و سازمان های متولی تجارت خارجی از مهم ترین دلایل قاچاق کالاست .

    ​مهدی میر اشرفی در حاشیه نشست تخصصی سالانه مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی سراسر کشور در جمع خبرنگاران افزود : در این نشست بر مباحث پیشگیرانه تاکیدات زیادی شد . مقرر شد از تجارب جهان در بحث مبارزه با قاچاق کالا استفاده و تجارت رسمی با هزینه و مدت کمتری انجام شود تا میل به تجارت غیر رسمی کاهش پیدا کند .

    رئیس کل گمرک ایران یکی از دلایل قاچاق کالا را تعدد قوانین و مقررات خواند و افزود : هم اکنون بیش از ۲۰ سازمان در بحث تجارت رسمی ورود می کنند که برخی قوانین آنها موازی و متناقض است . تعدد سازمان های متولی تجارت خارجی هم از دیگر مشکلات است که مقرر شد هماهنگی ایجاد شود .

    وی با اشاره به اینکه دنیا به سمت کنترل های غیرمزاحم پیش می رود ، افزود : باید ما نیز با تجهیز سازمان های مرتبط به این سمت حرکت کنیم و همه مبادی گمرکی به اسکنر و ایکس ری مجهز شود و کنترل فیزیکی در مسیر ترانزیتی کاهش یابد .

    رئیس کل گمرک ایران عملکرد جزیره ای سامانه های مرتبط با تجارت را نیز از دیگر مشکلات خواند و گفت : در این نشست تاکید شد که این سامانه ها یکپارچه شود و تبادل اطلاعات و  داده ها به صورت یکپارچه باشد . در بحث قاچاق کالا در گمرکات خود ما به عنوان سازمان کاشف بوده ایم ؛ یا خودمان کالای قاچاق را کشف کردیم تا تخلفاتی را مشاهده کردیم .

    وی در پاسخ به سوالی درخصوص اینکه در گمرکات قاچاق کالا وجود دارد گفت : قاچاق کالا در گمرکات را ۱۰۰ درصد رد می کنم چرا که یا خودمان کاشف بودیم و یا تخلفی صورت گرفته بود که آن را کشف کردیم . عمده پرونده های قاچاق کشور مربوط به پرونده هایی است که ارزش قابل توجهی ندارد و باید به سمتی پیش برویم که با موارد سازمان یافته قاچاق برخورد شود .

    وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه زمانی با نصب تراشه ها و بادی اسکنرها از بارنامه های سنتی فاصله خواهیم گرفت ، گفت : همه سازمان ها و پایانه ها در بحث الکترونیک کردن بارنامه ها برنامه دارند و مقرر شده است اطلاعات بارنامه ها بر روی تراشه قرار گیرد .

    رئیس کل گمرک ایران در مورد خودروهای متوقف شده در گمرک نیز افزود : حدود ۱۰ تا ۱۳ هزار خودرو در گمرک و مناطق آزاد متوقف است و گمرک به دنبال ترخیص آن است . ۱۰ هزار نفر برای این خودرو ها ثبت نام کرده اند که در صددیم مشکل این افراد نیز حل شود . وارد کنندگان خودرو ها باید مابه التفاوت ارز دولتی را بپردازند . البته این اتومبیل ها در مناطق آزاد است و یا این خودرو ها ترخیص و یا مرجوع و یا متروکه خواهد شد .




    مطالب مرتبط

    تقویت گمرک به عنوان متولی اصلی نظارت بر تجارت در نواحی مرزی و پرهیز از دخالت های غیرحرفه ای را در امر مبارزه با قاچاق حائز اهمیت دانست .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، جلسه کارگروه نحوه استقرار سامانه‌های گمرکی در گمرکات اجرایی کشور با حضور مدیران و معاونین دفاتر ستادی و گمرکات اجرایی و ...

    |

    صنایع خودروسازی مدیران با ۱۳ درصد ، کرمان موتور با ۹.۶۵ درصد و کوروش موتور آریا با ۵.۳۵ درصد از ارزش کل واردات اجزاء و قطعات خودرو ، بیشترین میزان را به خود اختصاص دادند . چین ، امارات متحده عربی و ترکیه ۳ کشور عمده طرف معامله برای واردات اجزاء و قطعات خودرو در سال ۱۴۰۲ بوده‌اند ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، وصولی‌های گمرک و واریزی به خزانه در سال ۱۴۰۲ با ۵۴ درصد افزایش نسبت به سال ماقبل به رقم ۲۴۷ هزار میلیارد تومان رسید . ...

    |

    بیشترین میزان واردات از کشورهای عضو کنفرانس اسلامی در سال ۱۴۰۲ از مبدا کشورهای امارات متحده عربی ، ترکیه ، عمان ، پاکستان ، مالزی ، عراق ، ازبکستان و اندونزی بوده است .

    |

    نظرات کاربران