در حال بارگذاری ...
  • همکاری تویوتا و پاناسونیک در ساخت باتری خودروهای برقی

    پیرو این توافق پاناسونیک بیشتر تاسیسات و تجهیزات ساخت سلول‌های منشوری برای باتری را از کارخانه‌های خود در ژاپن و چین به کارخانه جدید منتقل خواهد کرد . البته آن کارخانه‌های پاناسونیک که وظیفه ساخت باتری برای خودروهای برقی تسلا را دارند ، جدا از کارخانه جدید و تحت مالکیت کامل پاناسونیک همچنان به کار خود ادامه خواهند داد .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، دو غول ژاپنی طی تفاهم‌نامه‌ای تصمیم به همکاری با یکدیگر و سرمایه گذاری مشترک به منظور تولید باتری خودروهای برقی گرفته‌اند . کارخانه سازنده این باتری‌ها قرار است با چینی‌ها رقابت کند .

    یک منبع نزدیک به دو کمپانی ژاپنی پاناسونیک و تویوتا از سرمایه گذاری مشترک این دو غول ژاپنی به منظور احداث کارخانه‌ای برای ساخت باتری خودروهای برقی خبر داد . این سرمایه گذاری به جهت رقبات با سازندگان چینی انجام می‌شود و از کارخانه حاصل نیز ۵۱ درصد آن متعلق به تویوتا و ۴۹ درصد دیگر نیز به پاناسونیک تعلق دارد . این کارخانه علاوه بر ساخت باتری برای خودورهای برقی تویوتا و دایهاتسو (یکی از کمپانی‌های زیرمجموعه تویوتا) ، برای دو کمپانی خودروساز ژاپنی مزدا و سوبارو که از شرکای تویوتا در تجارت خودروهای برقی هستند نیز باتری خواهد ساخت . هوندا که از باتری‌های پاناسونیک برای خودروهای هیبرید خود استفاده می‌کند نیز از باتری‌های کارخانه تویوتا و پاناسونیک استفاده خواهد کرد .

    منبع این خبر خواستار این بود که نامش فاش نشود ، زیرا گفتگوهای تویوتا و پاناسونیک در این زمینه عمومی نشده است . این توافق پیرو اعلام قبلی دو کمپانی تویوتا و پاناسونیک در سال ۲۰۱۷ مبنی بر همکاری مشترک به جهت ساخت باتری‌هایی با آرایش سلولی منشوری و ظرفیت بالاتر نسبت به باتری‌های فعلی است .

    پیرو این توافق پاناسونیک بیشتر تاسیسات و تجهیزات ساخت سلول‌های منشوری برای باتری را از کارخانه‌های خود در ژاپن و چین به کارخانه جدید منتقل خواهد کرد . البته آن کارخانه‌های پاناسونیک که وظیفه ساخت باتری برای خودروهای برقی تسلا را دارند ، جدا از کارخانه جدید و تحت مالکیت کامل پاناسونیک همچنان به کار خود ادامه خواهند داد . ناگفته نماند پاناسونیک علاوه بر اینکه تنها تامین کننده باتری برای تسلا محسوب می‌شود ، برای خودورسازان دیگری همچون فولکس واگن و زیرمجموعه‌هایش همچون آئودی نیز باتری می‌سازد .

    پاناسونیک پیش از این نیز مشغول ساخت باتری‌های منشوری برای خودروهای برقی تویوتا بود . در حالی که باتری‌هایی که برای کمپانی آمریکایی تسلا می‌سازد از نوع استوانه و مشابه باتری لپ تاپ هستند. تویوتا با دریافت باتری از کارخانه مشترک خود با پاناسونیک می‌تواند تا سال ۲۰۳۰ به هدف تولید سالانه یک میلیون خودرو برقی (بدون دود) و خودروی پیل سوختی برسد .

    پاناسونیک نیز با احداث این کارخانه می‌تواند ضمن رسیدن به سود بالا ، تولید خود را افزایش دهد و به رقابت با کمپانی چینی CATL بپردازد . ناگفته نماند CATL بزرگترین سازنده باتری برای خودروهای برقی (EV)،‌ هیبریدی (HEV) و خودروهای اتصال برقی هیبریدی (PHEV) در دنیاست . CATL در سال ۲۰۱۱ تاسیس و با داشتن چندین کارخانه و مرکز تحقیقات و توسعه در اروپای غربی ، ژاپن ، آمریکای شمالی و چین به صورت تخصصی باتری‌های یون لیتیومی برای کمپانی‌های خودروسازی هیوندای ، بی‌‌ام‌و ، مینی و پژو سیتروئن و همچنین خودروسازان چینی همچون جیلی ، بایک موتور ، سایک موتور ، فوتون و… تولید می‌کند . باید دید پاناسونیک با کارخانه جدید خود می‌تواند از مقام دومی صعود کرده و جای CATL را بگیرد یا خیر .




    نظرات کاربران