در حال بارگذاری ...
  • شناسایی نیروهای کلیدی در شرکت فرودگاه ها با اجرای طرح اینگام

    باید به سمت ارزیابی عملکرد سازمانی باشیم و به جای سنجش فردی به سمت سنجش واحدی برویم . برای همین برای ارزیابی افراد ضمن اینکه از شیوه ارزیابی ۳۶۰ درجه از طریق گفتگو با مدیران و همکاران می‎پردازیم باید حتی بالاتر از آن ارزیابی از طریق خانواده‎ها هم انجام شود تا یک ارزیابی سازنده انجام شود و با تعیین نقاط قابل بهبود افراد برای ارتقای آنها برنامه‎ریزی کنیم .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون توسعه مدیریت و منابع شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به اصلاح ساختار مالی و ایجاد سامانه‎هایی چون BPMS و تدارکات تاکید کرد : اکنون شرکت از نظر مالی و خرید تجهیزات و امور دیگری چون ثبت و اعزام ماموریت‎ها از شفافیت خوبی برخوردار است .

    محمدرضا امامی امروز چهارشنبه ۳ بهمن در سومین روز از کارگاه آموزشی مشترک معاونان توسعه مدیریت و منابع ، عملیات فرودگاهی و برنامه‎ریزی با محوریت معاونت توسعه مدیریت و منابع گفت : گستردگی فعالیت این معاونت بسیار زیاد است و از دفع حشرات موذی تا رسیدگی به بزرگترین سرمایه‎های شرکت یعنی نیروهای انسانی آن را شامل می‎شود که دشورای‎های زیادی دارد . اکنون در شرایطی هستیم که ساختار عملیاتی مالی ، تدارکات و پشتیبانی به سمت شفافیت مالی و رعایت حقوق شهروندان سازمانی که با خود رعایت حقوق شهروندان کشور را به همراه دارد ، پیش رفته است .

    امامی ادامه داد : اگر از سوی حسابرس رسمی شرکت در زمینه مالی نظریه مطلوب را دریافت کرده‎ایم ، اگر امروز کمترین شکایت را از سوی صاحبان سهام ، شرکای تجاری ، پیمانکاران و شهروندان سازمانی داریم به دلیل زحمات شما معاونان فرودگاه‎ها و همکارانم در ستاد است و از شما و از مدیران ستادی همچون آقای دلوریان‎زاده که واقعا از سرمایه‎های شرکت هستند و از آقای محمدی ، که از جمله افرادی هستند که به واسطه تحولاتی که با خرید تجهیزات مختلف مخابراتی ، ارتباطی ، زیرساختی و ایمنی ایجاد کرده‎اند نامشان در شرکت ماندگار خواهد شد ، تشکر و قدردانی می‎کنم .

    امامی با اشاره به اینکه در بخش مالی اتفاقات بسیار خوبی افتاده است که یکی از آنها طراحی سامانه محاسبه نرخ استهلاک است که موجب شد شرکت بتواند جلوی از دست دادن حجم زیادی از منابع مالی خود را بگیرد و به سمت شفافیت مالی پیش رود ، گفت : اینها حاصل زحمات شما عزیزان است و اگر کمتر دیده می‎شود اما نزد خداوند محفوظ خواهد ماند . شما جایگاهی را پذیرفته‎اید که مسئولیت سنگین خدمت به بندگان خدا را دارد . آقای دلوریان‎زاده با آوردن نگرش جدیدی به شرکت و با طراحی سامانه BPMS با همکاری مجموعه IT ، کار بزرگی را برای ساماندهی اطلاعات نیروی انسانی انجام داد و با زحماتی که شما در تکمیل کردن اطلاعات کارکنان در این سامانه کشیدید اکنون اطلاعات فردی و شغلی نیروهای انسانی هر لحظه قابل دسترسی است و می‎توانیم بر اساس آن برنامه‎ریزی کنیم. بسیاری از امور اداری به این سامانه متصل شده و همین سامانه باعث شده است که وضعیت ثبت ماموریت‎ها ساماندهی شود .

    معاون توسعه مدیریت و منابع با تاکید بر اینکه شیوه ارزیابی عملکرد باید متحول شود ، گفت : ارزیابی عملکرد سازمان‎های ما اکنون از بالا به پایین است اما ما باید به دنبال ارزیابی استاد-شاگردی باشیم که به دنبال تقویت افراد و دادن انگیزه به آنها باشد . در این زمینه ابتدا باید مدیران ارزیابی شوند زیرا این مدیران هستند که استراتژی ، سیاستگذاری و عزل و نصب می‎کنند . باید به سمت ارزیابی عملکرد سازمانی باشیم و به جای سنجش فردی به سمت سنجش واحدی برویم . برای همین برای ارزیابی افراد ضمن اینکه از شیوه ارزیابی ۳۶۰ درجه از طریق گفتگو با مدیران و همکاران می‎پردازیم باید حتی بالاتر از آن ارزیابی از طریق خانواده‎ها هم انجام شود تا یک ارزیابی سازنده انجام شود و با تعیین نقاط قابل بهبود افراد برای ارتقای آنها برنامه‎ریزی کنیم .

    امامی با اشاره به اینکه برای شناسایی نیروهای کلیدی شرکت در طرح اولیه سه روش تعیین شده است ، گفت : در این روش‎ها ملاک جایگاه افراد نیست و حتی می‎تواند فردی در بخش خدماتی به عنوان نیروی کلیدی تعیین شود . فردی که در جایگاه بالا باشد مدیر است ولی فردی که در قلب‎ها باشد رهبر است و با هماهنگی این دو است که می‎توان بهترین سازمان را ایجاد کرد . ما برای طراحی مدل شایستگی خاص شرکت ، مطالعات زیادی انجام دادیم و این باعث افزایش و رسوب دانش در شرکت شده است و در همین زمینه طرح نسل آینده مدیران فرودگاهی باعث شناسایی استعدادهایی شد که داوطلبانه خود را در بوته آزمون قرار دادند و مشخص شد که شرکت دارای چه سرمایه‎های بزرگی در داخل خود است که می‎تواند روی آنها حساب کند و بعضی از این افراد آنقدر توانمند هستند که می‎توانند مجموعه‎های بزرگی را مدیریت کنند به این ترتیب ما نیاز نداریم افرادی از خارج از شرکت برای مدیریت آن بیایند و این صحت ارزیابی باعث شده است  که اکنون ریاست جمهوری نیز ما را به عنوان یک ارزیاب قبول داشته باشند .

    امامی با بیان اینکه به واسطه فعالیت درست و شفافیت عملکرد و هماهنگی معاونان فرودگاه‎ها و ستاد ، با نهادهای نظارتی هم کمترین سوال و جواب را داریم ، گفت : خوشبختانه شکایت از این حوزه به نسبت چهار سال پیش بسیار کم شده است و از شما می‎خواهم که در فرودگاه‎ها برای همکاران وقت بگذارید و به مسائلشان گوش دهید و اگر هم نمی‎توانید طبق قانون آنها را حل کنید ، توجیه‎شان کنید . اکنون در بحث تدارکات سامانه تدارکات را راه‎اندازی کردیم که خریدها باید از طریق آن انجام شود . پروسه خرید از اعلام نیاز تا مذاکره و چانه‎زنی و بستن قرارداد در این سامانه اجرا می‎شود و امور به صورتی قانونی ، سریع و شفاف انجام می‎شود .

    امامی با اشاره به درخواست‎های مکرر برای جذب نیرو گفت : ما براساس مصوبه هیئت مدیره امکان جذب نیرو نداریم اما با توجه به اینکه در جاهایی با مازاد نیروی قراردادی روبرو هستیم و در بخش‎های عملیاتی هم کمبود نیرو داریم به دنبال این هستیم که با توانمندسازی بخشی از نیروهای مازاد از طریق آموزش‎های تخصصی آنها را برای فعالیت در واحدهای عملیاتی آماده کنیم این هم برای ارتقای شغلی آنها خوب است وهم برای شرکت . یک دوره چنین کاری کردیم و با گذاشتن دوره‎ای شش ماهه برای نیروهایی که ممکن بود به سرخوردگی و افت کاری دچار شوند آنها به افرادی تبدیل شده‎اند که مدیران دوست ندارند آنها را از دست بدهند . ما اکنون به شدت تشنه اخلاق حرفه‎ای و جوانمردی سازمانی هستیم ؛ اینکه در امور هم دخالت نکنیم، یکدیگر را دور نزنیم و برای رسیدن به اهداف سازمان با هم همراهی و همدلی کنیم و با شنیدن یک نکته نچندان منفی نسبت به زیردستان واکنش‎های شدید نشان ندهیم .

    وی افزود : سیستم حسابرسی و بازرسی باید خیرخواهانه عمل کند چون در نهایت هدف اصلاح است . همانطور که ما با وجود همه ابزاری که خداوند برای پایش ما گذاشته است باز هم به خود او که رحمان و رحیم و علیم و ستارالعیوب است ، پناه می‎بریم باید در این زمینه خود شما در عین ناظر بودن به پناه کارکنان تبدیل شوید و ستارالعیوب باشید و مشکلاتشان را حل کنید . باید به نحوی عمل کنیم که لازم نباشد کسی برای رفع مشکل به ما مراجعه کند و به موقع ارتقای افراد و مسائل اداری و نیازهای آنها تشخیص و اقدام شود . موضوع مهم این است که با وجودی که اتفاقات و کارهای بزرگی در این معاونت انجام شده است اما در برابر شأن نظام جمهوری اسلامی و مردمی که در زمانی که لازم بود از جان و مال و فرزندانشان گذشتند چیز زیادی نیست و تمام شأن ما به همین خدمتگذاری به مردم ، وابسته است .




    مطالب مرتبط

    عملیات نوروزی فرودگاه بین‌‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهدمقدس از جمله آمادگی شبانه‌روزی کامل مدیران و پرسنل ، اجرای ویژه‌برنامه‌های‌‌ فرهنگی و هنری ، نصب و اجرای المان‌ها و سفره‌های هفت‌سین متناسب با ماه مبارک رمضان و ایام نوروز ۱۴۰۳ ، از ۲۸ اسفندماه ۱۴۰۲ در این فرودگاه ...

    |

    شاید این باور که در کشور پیشرفته‌ای مانند ژاپن با وجود اتوماسیون‌ها و فرآیندهای بسیار دقیق ، برخورد دو هواپیما بسیار سخت باشد اما با دنبال کردن برخی فرایندها متوجه خواهید شد که عدم اجرای یک بند از دستورالعمل ، می تواند خسارت‌های جبران ناپذیری به وجود آورد .

    |

    سازمان بنادر در دولت سیزدهم ، به موضوعات مهمی چون قانون‌گرایی ، رعایت انضباط مالی و شفافیت و ساختار سازمانی توجه جدی‌تری داشته است .

    |

    هر دستگاه براساس قانون و مقررات تکالیفی را در حوزه توسعه دریامحور بر عهده دارد و پیشنهاد آسیب شناسی قوانین و مقررات در حوزه توسعه دریامحور مطرح کرده ایم و باید راهبری جامع توسعه دریامحور برای اقدام یکپارچه مدنظر قرار گیرد .

    |

    علامه دارای کارشناسی ارشد حسابداری و از پرسنل با سابقه سازمان بنادر و دریانوردی است . رییس اداره حسابداری کل سازمان بنادر و دریانوردی ، رئیس اداره بودجه و تامین منابع و رئیس اداره رسیدگی به اسناد و قیمت تمام شده اداره کل امور مالی از جمله سوابق محمد حسین علامه است .

    |

    نظرات کاربران