طرح جامع حمل و نقل اساس پروژههای راهآهن
بر اساس طرح جامع حمل و نقل طرحهایی در راهآهن در اولویت قرار میگیرند که افزایش عملکرد را به دنبال داشته و یا مانند خط راهآهن زاهدان - بندر عباس توجیه امنیتی ، اقتصادی ، منطقهای و بینالمللی داشته باشند .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، جلسه مجمع عمومی صورتهای مالی طرح تملک داراییهای سرمایهای منتهی به ۲۹ اسفند۹۶ مشتمل بر عملیات متمم تا تاریخ ۳۱ شهریور ۹۷ ، در ساختمان مرکزی شرکت راهآهن برگزار شد .
این جلسه که با حضور شهرام آدم نژاد معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی ، سعید محمد زاده مدیرعامل راهآهن ، اعضای هیئتمدیره ، معاونین و مدیران شرکت راهآهن ، نمایندگان سازمان برنامه و بودجه و وزارتخانههای امور اقتصادی و دارایی و راه و شهرسازی و نمایندگان سازمان حسابرسی برگزار شد تا گزارش شرکت راهآهن در بخشهای مختلف عملکرد مالی ، عملیاتی و بندهای حسابرسی مورد بحث و بررسی حاضرین قرار گیرد .
بر اساس این گزارش ، موضوع تأمین اعتبار و منابع مالی ، عملکرد فنی و زیر بنائی ، عملکرد ناوگان ، تعداد طرحهای در دست اجرا از جمله مسائلی بود که در این جلسه مورد ارزیابی حاضران قرار گرفت .
همچنین گزارش حسابرسی سازمان و پاسخ به سؤالات آن در ۱۴ بند مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفت .
رقابت ریل و جاده در راستای هم افزایی است
در این جلسه معاون حمل ونقل و زیر راه و شهرسازی با اشاره به رقابت میان جاده و ریل ، گفت : این رقابت در راستای همافزایی است و لازم است در گزاره های اقتصادی هر دو بخش تناسباتی وجود داشته باشد .
وی بودجههای اختصاص یافته به راهآهن را برای توسعه این بخش کافی ندانست و افزود : تقاضا برای حمل و نقل حومهای ریلی بسیار است و این امر بایستی در استراتژی راهآهن در نظر گرفته شود .
آدم نژاد از هیئت مدیره راهآهن خواست تا ابعاد مشارکت بخش خصوصی بر اساس اصل ۴۴ را در توسعه ریلی مورد بررسی قرار دهند و افزود : اقدامات تکمیلی در زمینه بررسی موضوع سطوح مختلف رگلاتوری در راه آهن ضروری است .
وی با تأکید بر اینکه مسئولیت حمل و نقل در کشور به عهده وزارت راه است ، گفت : با این حال ۲ ابزار قانونی یعنی قیمت سوخت و عوارض وسایل نقلیه عمومی در دست وزارت راه نیستو این امر سهم عمدهای از اختیارات قانونی حمل و نقل را از دست وزارت راه خارج کرده است .
طرح جامع حمل و نقل اساس پروژههای راهآهن
در این جلسه سعید محمد زاده مدیر عامل راهآهن گفت : تمام پروژههای راهآهن بر اساس طرح جامع حمل و نقل کشور و به منطور رفع گلوگاههای ظرفیتی در جریان است . طرحهای عمرانی راهآهن باید در جهت تحقق برنامه ششم و تصمیمات کلان کشور باشد و افزایش حجم بار و مسافر را محقق کند .
محمد زاده با بیان اینکه راهآهن بایستی به عنوان بهرهبردار در مورد طرحهای در دست اجرا پاسخگو باشد ، افزود : بر اساس طرح جامع حمل و نقل طرحهایی در راهآهن در اولویت قرار میگیرند که افزایش عملکرد را به دنبال داشته و یا مانند خط راهآهن زاهدان - بندر عباس توجیه امنیتی ، اقتصادی ، منطقهای و بینالمللی داشته باشند .
مدیرعامل راهآهن با یادآوری اینکه طرح جامع حمل و نقل کشور از سالهای گذشته در کل شبکه راهآهن اجرا و در نرم افزارهای مربوطه مدل شده است ، اضافه کرد : به دنبال اجرای این طرح گلوگاههای راهآهن شناخته و بر اساس آن طرح «رفع گلوگاهها» دنبال شد .
وی با اشاره به اینکه بر اساس این طرح، دو خطه شدن محور بافق - اصفهان ضروری است ، یادآور شد : در این منطقه بار موجود است ولی ظرفیت حمل ریلی آن مهیا نیست . در یک و نیم سال ، بر اساس طرح «درآمد - هزینه گمرکی» ۶۴۰ کیلومتر زیرسازی این خط و نیمی از روسازی آن و در کنار خط گرم انجام شده که چنین اتفاقی درکل شبکه راهآهن بینظیر است و به محض تخصیص بودجه این پروژه به پایان میرسد .
مدیر عامل راهآهن با بیان اینکه در اطراف تهران نیز چند پروژه بزرگ حومهای از جمله تهران - گرمسار - تهران ، تهران - پرند ، تهران - زنجان ، تهران - پاکدشت، تعریف شده است ، گفت : سالانه ۴۰۰ میلیون سفر حومهای در کریدورهای ریلی اطراف تهران انجام میشود که اگر یک چهارم این سفرها به ریل منتقل شود ، شاهد ۱۰۰ میلیون دلار صرفهجویی سوخت در سال خواهیم بود .
محمد زاده با اشاره به اینکه برای اتمام بسیاری از پروژههای راه آهن از جمله تهران - گرمسار و تهران - زنجان ، نیاز به تخصیص اعتبار است ، افزود : بسیاری از پروژهها در مرحله ۸۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت قرار دارند که با تخصیص اعتبار به پایان میرسند .
مدیرعامل راهآهن دو هدف این شرکت را افزایش مسافر بخصوص مسافر حومهای و بار در کل شبکه عنوان و ادامه داد : هر پروژههای در راستای این دو هدف نباشد شروع نمیشود و در صورت شروع به تعلیق در خواهد آمد .
رشد ۱۷۳ درصدی اعتبارات ابلاغی
سعید رسولی عضو هیئتمدیره راهآهن نیز در این جلسه با تشریح عملکرد مالی راهآهن در طرحهای تملک دارایی سرمایهای در سال ۹۶ ، گفت : در پایان سال ۹۶ اعتبارات ابلاغی شرکت راهآهن به ۲۲ هزار و ۹۳۲ (۲۲،۹۳۲) میلیارد ریال رسیده که حکایت از ۱۷۳ درصد افزایش نسبت به سال ماقبل خود دارد .
وی با بیان اینکه عملکرد اعتبارات راهآهن در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵، ۱۶۳ درصد رشد داشته ، افزود : در این مدت ، در جمع منابع عمومی راهآهن ۱۳.۵ درصد و عملکرد ۳۳ رشد داشته است .
رسولی با یادآوری اینکه ۲۲ طرح در راهآهن در دست اجرا است ، گفت : همه این طرحها انتفاعی نیست .
بهسازی ۱۳۱ کیلومتر از خطوط راهآهن
همچنین مازیار یزدانی معاون فنی و زیر بنایی راهآهن در ادامه عملکرد عملیاتی شرکت راهآهن در مدت یاد شده به حاضران توضیح داد و گفت : در سال ۹۶ عملکرد خوبی در حجم عملیات انجام شده و باز سازی خطوط داشتیم که از جمله میتوان به بازسازی مسیر کرمان و مسیر محور جنوب حدفاصل محور دورود – اندیمشک اشاره کرد که امیدواریم این مسیر در سال ۹۷ به اتمام برسد .
وی با اشاره به اینکه در سال ۹۶، بهسازی ۱۳۱ کیلومتر از خطوط راهآهن انجام گرفته است ، افزود : در زمینه بازسازی و بهسازی شبکه نگاه ما به نگهداری خطوط بود . در بخش سیستمهای ارتباطی و علائم الکتریکی حدوداً عملکرد مطابق برنامه پیش رفته است .