در حال بارگذاری ...
  • طرح جامع حمل و نقل اساس پروژه‌های راه‌آهن

    بر اساس طرح جامع حمل و نقل طرح‌هایی در راه‌آهن در اولویت قرار می‌گیرند که افزایش عملکرد را به دنبال داشته و یا مانند خط راه‌آهن زاهدان - بندر عباس توجیه امنیتی ، اقتصادی ، منطقه‌ای و بین‌المللی داشته باشند .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، جلسه مجمع عمومی صورت‌های مالی طرح تملک دارایی‌های سرمایه‌ای منتهی به ۲۹ اسفند۹۶ مشتمل بر عملیات متمم تا تاریخ ۳۱ شهریور ۹۷ ، در ساختمان مرکزی شرکت راه‌آهن برگزار شد .

    این جلسه که با حضور شهرام آدم نژاد معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی ، سعید محمد زاده مدیرعامل راه‌آهن ، اعضای هیئت‌مدیره ، معاونین و مدیران شرکت راه‌آهن ، نمایندگان سازمان برنامه و بودجه و وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی و راه و شهرسازی و نمایندگان سازمان حسابرسی برگزار شد تا گزارش شرکت راه‌آهن در بخش‌های مختلف عملکرد مالی ، عملیاتی و بندهای حسابرسی مورد بحث و بررسی حاضرین قرار گیرد .

    بر اساس این گزارش ، موضوع تأمین اعتبار و منابع مالی ، عملکرد فنی و زیر بنائی ، عملکرد ناوگان ، تعداد طرح‌های در دست اجرا از جمله مسائلی بود که در این جلسه مورد ارزیابی حاضران قرار گرفت .

    همچنین گزارش حسابرسی سازمان و پاسخ به سؤالات آن در ۱۴ بند مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفت .

    رقابت ریل و جاده در راستای هم افزایی است

    در این جلسه معاون حمل ونقل و زیر راه و شهرسازی با اشاره به رقابت میان جاده و ریل ، گفت : این رقابت در راستای هم‌افزایی است و لازم است در گزاره های اقتصادی هر دو بخش تناسباتی وجود داشته باشد .

    وی بودجه‌های اختصاص یافته به راه‌آهن را برای توسعه این بخش کافی ندانست و افزود : تقاضا برای حمل و نقل حومه‌ای ریلی بسیار است و این امر بایستی در استراتژی راه‌آهن در نظر گرفته شود .

    آدم نژاد از هیئت مدیره راه‌آهن خواست تا ابعاد مشارکت بخش خصوصی بر اساس اصل ۴۴ را در توسعه ریلی مورد بررسی قرار دهند و افزود : اقدامات تکمیلی در زمینه بررسی موضوع سطوح مختلف رگلاتوری در راه آهن ضروری است .

    وی با تأکید بر اینکه مسئولیت حمل و نقل در کشور به عهده وزارت راه است ، گفت : با این حال ۲ ابزار قانونی یعنی قیمت سوخت و عوارض وسایل نقلیه عمومی در دست وزارت راه نیستو این امر سهم عمده‌ای از اختیارات قانونی حمل و نقل را از دست وزارت راه خارج کرده است .

     

     

    طرح جامع حمل و نقل اساس پروژه‌های راه‌آهن

    در این جلسه سعید محمد زاده مدیر عامل راه‌آهن گفت : تمام پروژه‌های راه‌آهن بر اساس طرح جامع حمل و نقل کشور و به منطور رفع گلوگاه‌های ظرفیتی در جریان است . طرح‌های عمرانی راه‌آهن باید در جهت تحقق برنامه ششم و تصمیمات کلان کشور باشد و افزایش حجم بار و مسافر را محقق کند .

    محمد زاده با بیان اینکه راه‌آهن بایستی به عنوان بهره‌بردار در مورد طرح‌های در دست اجرا پاسخگو باشد ، افزود : بر اساس طرح جامع حمل و نقل طرح‌هایی در راه‌آهن در اولویت قرار می‌گیرند که افزایش عملکرد را به دنبال داشته و یا مانند خط راه‌آهن زاهدان - بندر عباس توجیه امنیتی ، اقتصادی ، منطقه‌ای و بین‌المللی داشته باشند .

    مدیرعامل راه‌آهن با یادآوری اینکه طرح جامع حمل و نقل کشور از سالهای گذشته در کل شبکه راه‌آهن اجرا و در نرم افزارهای مربوطه مدل شده است ، اضافه کرد : به دنبال اجرای این طرح گلوگاه‌های راه‌آهن شناخته و بر اساس آن طرح «رفع گلوگاه‌ها» دنبال شد .

    وی با اشاره به اینکه بر اساس این طرح، دو خطه شدن محور بافق - اصفهان ضروری است ، یادآور شد : در این منطقه بار موجود است ولی ظرفیت حمل ریلی آن مهیا نیست . در یک و نیم سال ، بر اساس طرح «درآمد - هزینه گمرکی» ۶۴۰ کیلومتر زیرسازی این خط و نیمی از روسازی آن و در کنار خط گرم انجام شده که چنین اتفاقی درکل شبکه راه‌آهن بی‌نظیر است و به محض تخصیص بودجه این پروژه به پایان می‌رسد .

    مدیر عامل راه‌آهن با بیان اینکه در اطراف تهران نیز چند پروژه بزرگ حومه‌ای از جمله تهران - گرمسار - تهران ، تهران - پرند ، تهران - زنجان ، تهران - پاکدشت، تعریف شده است ، گفت : سالانه ۴۰۰ میلیون سفر حومه‌ای در کریدورهای ریلی اطراف تهران انجام می‌شود که اگر یک چهارم این سفرها به ریل منتقل شود ، شاهد ۱۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی سوخت در سال خواهیم بود .

    محمد زاده با اشاره به اینکه برای اتمام بسیاری از پروژه‌های راه آهن از جمله تهران - گرمسار و تهران - زنجان ، نیاز به تخصیص اعتبار است ، افزود : بسیاری از پروژه‌ها در مرحله ۸۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت قرار دارند که با تخصیص اعتبار به پایان می‌رسند .

    مدیرعامل راه‌آهن دو هدف این شرکت را افزایش مسافر بخصوص مسافر حومه‌ای و بار در کل شبکه عنوان و ادامه داد : هر پروژه‌های در راستای این دو هدف نباشد شروع نمی‌شود و در صورت شروع به تعلیق در خواهد آمد .

     

     

    رشد ۱۷۳ درصدی اعتبارات ابلاغی

    سعید رسولی عضو هیئت‌مدیره راه‌آهن نیز در این جلسه با تشریح عملکرد مالی راه‌آهن در طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای در سال ۹۶ ، گفت : در پایان سال ۹۶ اعتبارات ابلاغی شرکت راه‌آهن به ۲۲ هزار و ۹۳۲ (۲۲،۹۳۲) میلیارد ریال رسیده که حکایت از ۱۷۳ درصد افزایش نسبت به سال ماقبل خود دارد .

    وی با بیان اینکه عملکرد اعتبارات راه‌آهن در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵، ۱۶۳ درصد رشد داشته ، افزود : در این مدت ، در جمع منابع عمومی راه‌آهن ۱۳.۵ درصد و عملکرد ۳۳ رشد داشته است .

    رسولی با یادآوری اینکه ۲۲ طرح در راه‌آهن در دست اجرا است ، گفت : همه این طرح‌ها انتفاعی نیست .

    بهسازی ۱۳۱ کیلومتر از خطوط راه‌آهن

    همچنین مازیار یزدانی معاون فنی و زیر بنایی راه‌آهن در ادامه عملکرد عملیاتی شرکت راه‌آهن در مدت یاد شده به حاضران توضیح داد و گفت : در سال ۹۶ عملکرد خوبی در حجم عملیات انجام شده و باز سازی خطوط داشتیم که از جمله می‌توان به بازسازی مسیر کرمان و مسیر محور جنوب حدفاصل محور دورود – اندیمشک اشاره کرد که امیدواریم این مسیر در سال ۹۷ به اتمام برسد .

    وی با اشاره به اینکه در سال ۹۶، بهسازی ۱۳۱ کیلومتر از خطوط راه‌آهن انجام گرفته است ، افزود : در زمینه بازسازی و بهسازی شبکه نگاه ما به نگهداری خطوط بود . در بخش سیستم‌های ارتباطی و علائم الکتریکی حدوداً عملکرد مطابق برنامه پیش رفته است .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، سازمان ملل متحد در راستای تحقق توسعه پایدار جهانی در سال ۲۰۳۰ میلادی و با شعار ” تغییر جهان ما“ ، ۱۷ هدف کلان را تعیین ...

    |

    مراکز تخلیه در صورتی که بتوانند روزانه تعداد قابل قبولی از ناوگان حامل محصولات را تخلیه کنند به‌نحوی که از ایجاد صف و خواب ناوگان جلوگیری شود ، حمل و نقل را پویا تر کرده و دیگر کمبود کامیون نخواهیم داشت و کرایه‌ها نیز افزایش نمی‌یابد .

    |

    از ۴ پرونده تخلف ثبت‌ شده ، برای ۳ مورد تذکر و یک مورد نیز محرومیت راننده از رانندگی صادر شد . این تخلفات مربوط به عدم رعایت قوانین حمل و نقل مسافر و همراه نداشتن تجهیزات مورد نیاز ناوگان مسافری بوده است .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، سیدکمال هادیان فر معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در نشست خبری به تشریح اقدامات و عملکرد شقوق مختلف حمل و نقل در ایام ...

    |

    این تعداد مسافر از طریق ۹ هزار و ۲۱۸ سفر با ناوگان عمومی و از مبدا استان به مناطق مختلف جابجا شده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶ درصد کاهش داشته است .

    |

    نظرات کاربران