در حال بارگذاری ...
  • تکمیل و بهره‎برداری از سه پروژه زیرساختی فرودگاه سردار جنگل رشت در ابتدای سال ۹۸

    از آنجایی‎که شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران به صورت درآمد-هزینه‎ای اداره می‎شود و با وجود محدودیت منابع مالی این شرکت در ۱۰ سال گذشته بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه‎گذاری در جهت توسعه و بهسازی این فرودگاه کرده است ، می‎طلبد دولت و نمایندگان محترم استان گیلان در مجلس شورای اسلامی با تعیین ردیف اعتباری ، طی چند سال ، برای تملک این اراضی مساعدت فرمایند .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرکل فرودگاه استان گیلان در آستانۀ چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی و همزمان با پنجاهمین سال تاسیس فرودگاه رشت از تکمیل و بهره‎برداری از سه پروژه زیرساختی با اعتبار ۲۰۰ میلیارد ریال در ابتدای سال ۱۳۹۸ خبر داد .

    غلامرضا کریم آقایی که از مردادماه سال ۱۳۹۵ در سمت مدیرکل فرودگاه استان گیلان مشغول به فعالیت است در مورد زمان تاسیس و موقعیت فرودگاه سردار جنگل رشت گفت : این فرودگاه در سال ۱۳۴۷ خورشیدی تأسیس شد و که با علامت اختصاری OIGG در کتاب هوانوردی دنیا به ثبت رسیده است . این فرودگاه از لحاظ دسترسی شهری ، یکی از برترین فرودگاه‌های ایران و از نظر آمار پروازی در رتبه دوازدهم قرار دارد . قرارگیری فرودگاه رشت در قلب استان گیلان سبب پوشش سفرهای هوایی تمامی شهرستان‌های این استان و استان‌های همجوار شده است . این فرودگاه دارای موقعیت ارتباطی ممتاز حاشیه دریای خزر (کاسپین) و در مسیر کریدور شمال – جنوب و در سومین شهر گردشگرپذیر ایران یعنی رشت، واقع شده است .

    کریم آقایی در مورد موقعیت جغرافیایی فرودگاه رشت گفت : این فرودگاه با ارتفاع ۴۰ پا پایین‎تر از آب‎های دریای آزاد در هفت کیلومتری جاده رشت به انزلی و ۱۵ کیلومتری منطقه آزاد بندر انزلی واقع شده است و مساحت کل آن به ۲۲۰ هکتار می‎رسد .

    وی با بیان اینکه این فرودگاه به سامانه‎های کمک ناوبری دقیق و ارتباطی مجهز است و با داشتن هفت طرح تقرب ، آماده ارائه خدمات فرودگاهی شبانه‎روزی است ، گفت : در حال حاضر فرودگاه سردار جنگل رشت با داشتن حدود ۱۰۰ سورتی پرواز برنامه‎ای در هفته به مقاصد داخلی مشهد ، اهواز ، عسلویه ، تهران ، شیراز ، بندرعباس ، کیش ، اصفهان و تبریز و همچنین پروازهای عتبات ، حج ، ترکیه و گرجستان به صورت فصلی و غیربرنامه‎ای خدمات فرودگاهی ارایه می‎دهد و با توجه به زیرساخت‎های موجود ، ظرفیت پذیرش حداقل روزانه ، ۴۰ سورتی پرواز در مسیرهای داخلی و خارجی را داراست که در صورت درخواست شرکت‎های هواپیمایی برای افزایش پرواز این آمادگی وجود دارد .

    مدیرکل فرودگاه استان گیلان دستاورد انقلاب اسلامی برای صنعت حمل و نقل هوایی گیلان را در دو بخش منابع نیروی انسانی و تجهیزات و سامانه‎های کمک ناوبری دسته‎بندی کرد و گفت : اگر تا سال ۱۳۵۷  کارشناسان خارجی در واحدهای مراقبت پرواز فرودگاه‎های کشور مشغول به کار بودند امروز به برکت نظام جمهوری اسلامی ایران علاوه بر حضور کارشناسان ایرانی در واحدهای عملیات هوانوردی فرودگاه ‎، شاهد توسعه سطوح پروازی ، احداث ترمینال پروازهای داخلی ، ساختمان عملیاتی و اداری و داشتن تجهیزات و از پیشرفته‎ترین سامانه‎های کمک ناوبری همچون DVOR ، ILS و  DME برای نشست و برخاست پروازها هستیم .

     

     

    وی همچنین فرصت‎های سرمایه‎گذاری بخش خصوصی در این فرودگاه را در دو بخش هوانوردی و غیر هوانوردی دسته‎بندی کرد و ادامه داد : در بخش هوانوردی می‎توان به افزایش پروازهای داخلی و خارجی توسط شرکت‎های هواپیمایی مختلف و تاسیس باشگاه خلبانی و راه‎اندازی تاکسی هوایی اشاره کرد و در بخش غیرهوانوردی می‎توان به راه‎اندازی ترمینال تشریفاتی (CIP) ، اجاره غرفه‎ها و فضاهای تبلیغاتی ، برگزاری نمایشگاه در سالن پشتیبانی پروازهای خارجی و احداث مجتمع تفریحی ، تجاری و فرهنگی اشاره کرد .

    کریم آقایی تملک اراضی اطراف فرودگاه رشت را یکی از پیش نیازهای توسعه این فرودگاه و حمل و نقل هوایی در گیلان دانست و افزود : به منظور توسعه حمل و نقل هوایی در استان گیلان و طبق طرح جامع این فرودگاه ، پیشنهاد تملک ۱۶۰ هکتار از اراضی اطراف آن را به استانداری گیلان داده‎ایم که پس از بحث و بررسی در معاونت عمرانی استانداری گیلان و کمیسیون ماده ۵ شهرداری رشت مورد تصویب قرار گرفت و برای تملک آن نیازمند تخصیص اعتبار هستیم .

    وی در مورد نحوه تامین اعتبار لازم برای تملک این اراضی گفت : از آنجایی‎که شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران به صورت درآمد-هزینه‎ای اداره می‎شود و با وجود محدودیت منابع مالی این شرکت در ۱۰ سال گذشته بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه‎گذاری در جهت توسعه و بهسازی این فرودگاه کرده است ، می‎طلبد دولت و نمایندگان محترم استان گیلان در مجلس شورای اسلامی با تعیین ردیف اعتباری ، طی چند سال ، برای تملک این اراضی مساعدت فرمایند .

    غلامرضا کریم آقایی در پایان در مورد پروژه‎های در دست اجرای فرودگاه گفت : در حال حاضر سه پروژه شامل ۴۵ هزار متر مربع محوطه‎سازی روبروی ترمینال داخلی ، احداث مخزن ۵۰۰ مترمکعبی آب شرب و نصب سیستم کمک ناوبری DVOR/DME ، چراغ‎های روشنایی تقرب دقیق پرواز که با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال در دست اجرا داریم که حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و امیدواریم تا چهار ماه دیگر به بهره‎برداری برسد .




    مطالب مرتبط

    جلوگیری از نفوذ موانع در حریم بی‌خطری پرواز و لحاظ کردن ضوابط حریم پروازی بر طبق مقررات و کنترل موانع غیرمجاز در حریم فرودگاه جزء ضروریات است و عدم رعایت این دستورالعمل‌ها منجر به ایجاد مخاطرات برای پرواز‌ها می‌شود .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ باند و سطوح پروازی فرودگاه رشت عملیاتی است و هیچ مشکلی برای انجام پروازهای ورودی و خروجی وجود ندارد .

    |

    با این اقدام ، پرواز مسیر نجف از فرودگاه سردار جنگل رشت از دو پرواز رفت و برگشت به چهار پرواز افزایش یافت .

    |

    نظرات کاربران