تکمیل و بهرهبرداری از سه پروژه زیرساختی فرودگاه سردار جنگل رشت در ابتدای سال ۹۸
از آنجاییکه شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران به صورت درآمد-هزینهای اداره میشود و با وجود محدودیت منابع مالی این شرکت در ۱۰ سال گذشته بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایهگذاری در جهت توسعه و بهسازی این فرودگاه کرده است ، میطلبد دولت و نمایندگان محترم استان گیلان در مجلس شورای اسلامی با تعیین ردیف اعتباری ، طی چند سال ، برای تملک این اراضی مساعدت فرمایند .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرکل فرودگاه استان گیلان در آستانۀ چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی و همزمان با پنجاهمین سال تاسیس فرودگاه رشت از تکمیل و بهرهبرداری از سه پروژه زیرساختی با اعتبار ۲۰۰ میلیارد ریال در ابتدای سال ۱۳۹۸ خبر داد .
غلامرضا کریم آقایی که از مردادماه سال ۱۳۹۵ در سمت مدیرکل فرودگاه استان گیلان مشغول به فعالیت است در مورد زمان تاسیس و موقعیت فرودگاه سردار جنگل رشت گفت : این فرودگاه در سال ۱۳۴۷ خورشیدی تأسیس شد و که با علامت اختصاری OIGG در کتاب هوانوردی دنیا به ثبت رسیده است . این فرودگاه از لحاظ دسترسی شهری ، یکی از برترین فرودگاههای ایران و از نظر آمار پروازی در رتبه دوازدهم قرار دارد . قرارگیری فرودگاه رشت در قلب استان گیلان سبب پوشش سفرهای هوایی تمامی شهرستانهای این استان و استانهای همجوار شده است . این فرودگاه دارای موقعیت ارتباطی ممتاز حاشیه دریای خزر (کاسپین) و در مسیر کریدور شمال – جنوب و در سومین شهر گردشگرپذیر ایران یعنی رشت، واقع شده است .
کریم آقایی در مورد موقعیت جغرافیایی فرودگاه رشت گفت : این فرودگاه با ارتفاع ۴۰ پا پایینتر از آبهای دریای آزاد در هفت کیلومتری جاده رشت به انزلی و ۱۵ کیلومتری منطقه آزاد بندر انزلی واقع شده است و مساحت کل آن به ۲۲۰ هکتار میرسد .
وی با بیان اینکه این فرودگاه به سامانههای کمک ناوبری دقیق و ارتباطی مجهز است و با داشتن هفت طرح تقرب ، آماده ارائه خدمات فرودگاهی شبانهروزی است ، گفت : در حال حاضر فرودگاه سردار جنگل رشت با داشتن حدود ۱۰۰ سورتی پرواز برنامهای در هفته به مقاصد داخلی مشهد ، اهواز ، عسلویه ، تهران ، شیراز ، بندرعباس ، کیش ، اصفهان و تبریز و همچنین پروازهای عتبات ، حج ، ترکیه و گرجستان به صورت فصلی و غیربرنامهای خدمات فرودگاهی ارایه میدهد و با توجه به زیرساختهای موجود ، ظرفیت پذیرش حداقل روزانه ، ۴۰ سورتی پرواز در مسیرهای داخلی و خارجی را داراست که در صورت درخواست شرکتهای هواپیمایی برای افزایش پرواز این آمادگی وجود دارد .
مدیرکل فرودگاه استان گیلان دستاورد انقلاب اسلامی برای صنعت حمل و نقل هوایی گیلان را در دو بخش منابع نیروی انسانی و تجهیزات و سامانههای کمک ناوبری دستهبندی کرد و گفت : اگر تا سال ۱۳۵۷ کارشناسان خارجی در واحدهای مراقبت پرواز فرودگاههای کشور مشغول به کار بودند امروز به برکت نظام جمهوری اسلامی ایران علاوه بر حضور کارشناسان ایرانی در واحدهای عملیات هوانوردی فرودگاه ، شاهد توسعه سطوح پروازی ، احداث ترمینال پروازهای داخلی ، ساختمان عملیاتی و اداری و داشتن تجهیزات و از پیشرفتهترین سامانههای کمک ناوبری همچون DVOR ، ILS و DME برای نشست و برخاست پروازها هستیم .
وی همچنین فرصتهای سرمایهگذاری بخش خصوصی در این فرودگاه را در دو بخش هوانوردی و غیر هوانوردی دستهبندی کرد و ادامه داد : در بخش هوانوردی میتوان به افزایش پروازهای داخلی و خارجی توسط شرکتهای هواپیمایی مختلف و تاسیس باشگاه خلبانی و راهاندازی تاکسی هوایی اشاره کرد و در بخش غیرهوانوردی میتوان به راهاندازی ترمینال تشریفاتی (CIP) ، اجاره غرفهها و فضاهای تبلیغاتی ، برگزاری نمایشگاه در سالن پشتیبانی پروازهای خارجی و احداث مجتمع تفریحی ، تجاری و فرهنگی اشاره کرد .
کریم آقایی تملک اراضی اطراف فرودگاه رشت را یکی از پیش نیازهای توسعه این فرودگاه و حمل و نقل هوایی در گیلان دانست و افزود : به منظور توسعه حمل و نقل هوایی در استان گیلان و طبق طرح جامع این فرودگاه ، پیشنهاد تملک ۱۶۰ هکتار از اراضی اطراف آن را به استانداری گیلان دادهایم که پس از بحث و بررسی در معاونت عمرانی استانداری گیلان و کمیسیون ماده ۵ شهرداری رشت مورد تصویب قرار گرفت و برای تملک آن نیازمند تخصیص اعتبار هستیم .
وی در مورد نحوه تامین اعتبار لازم برای تملک این اراضی گفت : از آنجاییکه شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران به صورت درآمد-هزینهای اداره میشود و با وجود محدودیت منابع مالی این شرکت در ۱۰ سال گذشته بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایهگذاری در جهت توسعه و بهسازی این فرودگاه کرده است ، میطلبد دولت و نمایندگان محترم استان گیلان در مجلس شورای اسلامی با تعیین ردیف اعتباری ، طی چند سال ، برای تملک این اراضی مساعدت فرمایند .
غلامرضا کریم آقایی در پایان در مورد پروژههای در دست اجرای فرودگاه گفت : در حال حاضر سه پروژه شامل ۴۵ هزار متر مربع محوطهسازی روبروی ترمینال داخلی ، احداث مخزن ۵۰۰ مترمکعبی آب شرب و نصب سیستم کمک ناوبری DVOR/DME ، چراغهای روشنایی تقرب دقیق پرواز که با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال در دست اجرا داریم که حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و امیدواریم تا چهار ماه دیگر به بهرهبرداری برسد .