ایران می تواند الگوی مناسبی برای توسعه زیرساخت های حمل و نقل اعضای کومسک باشد
سازمان همکاری های اسلامی دومین سازمان بین دولتی پس از سازمان ملل متحد با عضویت کشورهایی از چهار قاره است که در سال ۱۹۶۹ با ۵۷ عضو تاسیس شد که هدف آن تضمین حفاظت و حمایت از منافع جهان اسلام در میان کشورهای جهان است .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، صبح امروز جلسه ارزیابی فنی و اقتصادی پروژه های زیرساختی حمل و نقل ایران توسط مشاوران ایتالیایی کمیته دائمی همکاریهای اقتصادی و تجاری سازمان همکاری اسلامی(کومسک) با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی ، مشاور معاونت برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی و معاونان و کارشناسان شرکت برگزار شد .
معاون وزیر راه و شهرسازی در ابتدای این جلسه ضمن خوش آمد گویی به مشاوران کومسک از انتخاب ایران برای ارزیابی پروژه های زیرساختی حمل و نقل اظهار خرسندی کرد و گفت : موفقیت های جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در توسعه زیرساخت های حمل و نقل باعث شد تا در نشست کمیته حمل و نقل و ارتباطات کومسک که سال گذشته در شهر آنکارا کشور ترکیه برگزار شد،تهیه گزارش تفصیلی از عملکرد ایران در ساخت و توسعه زیربناهای حمل نقل جهت ارایه به سیزدهمین کارگروه برنامه ریزی حمل و نقل و ارتباطات که در ماه مارس ۲۰۱۹ در کشور ترکیه برگزار می شود در دستور کار دبیرخانه دائمی کومسک قرار گیرد .
خیراله خادمی یادآور شد : جلسه امروز با درخواست دفتر هماهنگی کمیته دائمی همکاری های اقتصادی و تجاری سازمان همکاری های اسلامی برگزار شده تا مشاوران ایتالیایی گزارشی از عملکرد ایران در اجرای پروژه های این بخش به منظور ارایه الگو جهت به کارگیری کشورهای اسلامی به سیزدهمین اجلاس کارگروه برنامه ریزی حمل و نقل و ارتباطات کومسک ارایه نمایند.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه با اشاره به بازدید روز گذشته مشاوران کومسک از پروژه آزادراه کنارگذر جنوبی تهران اظهار امیدواری کرد تا این بازدید و نشست امروز اطلاعات مورد نیاز درباره چگونگی مطالعات، احداث و اجرا پروژه های زیرساختی حمل و نقل در ایران را در اختیار مشاران کومسک قرار دهد .
خادمی اضافه کرد : ایران در زمینه سرمایه گذاری با روش مشارکت عمومی-خصوصی در بخش پروژه های آزادراهی و بزرگراهی (BOT و BLT) و تامین مالی فاینانس در پروژه های ریلی تجربیات موفقی دارد که امیدواریم بررسی آنها به بهبود پروژه های حمل و نقلی ۵۷ کشور عضو کومسک کمک شایان توجهی بنماید .
معاون ساخت و توسعه آزادراهها نیز در این جلسه با اشاره به توان و ظرفیت بالای سرمایه گذاران و پیملانکاران ایرانی گفت : در حال حاضر قرارداد اجرای ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر آزادراه در ایران وجود دارد در حالیکه توان فنی و اجرایی پیمانکاران ایرانی بسیار بالاتر از این مقدار است و این ظرفیت وجود دارد تا با کمک کومسک همکاری های خوبی میان پیمانکاران ایران برای اجرای پروژه های زیرساختی حمل و نقل در غرب آسیا به وجود آید .
همچنین در این جلسه سرپرست معاونت برنامه ریزی شرکت نیز پیشنهاد ایجاد صندوق مشترک کشورهای اسلامی به منظور تامین مالی و بیمه فاینانس ها بین کشورهای عضو کومسک را مطرح کرد .
در ادامه این جلسه پروژه راه آهن قزوین - رشت ، مطالعات آزادراه چرمشهر - پردیس و پروژه آزادراه تهران-پردیس به عنوان نمونه جهت ارزیابی فنی و اقتصادی توسط مشاوران کومسک ارائه شد و مدیران و مسئولان مربوط اطلاعات لازم را در اختیار مشاوران ایتالیایی کمیته دائمی همکاریهای اقتصادی و تجاری سازمان همکاری اسلامی قرار دادند.
گفتنی است سازمان همکاری های اسلامی دومین سازمان بین دولتی پس از سازمان ملل متحد با عضویت کشورهایی از چهار قاره است که در سال ۱۹۶۹ با ۵۷ عضو تاسیس شد که هدف آن تضمین حفاظت و حمایت از منافع جهان اسلام در میان کشورهای جهان است .