در حال بارگذاری ...

ارتقای صنعت گردشگری دریایی با استفاده از شناورهای تفریحی استاندارد ساخت داخل

با توجه به اینکه شناورهای تفریحی موجود ، به هیچ وجه استانداردهای لازم برای گشت های ایمن دریایی را ندارند ، به دنبال این هستیم که با جلب مشارکت مردمی در قالب تعاونی ها ، شناورهایی ایمن و استاندارد که گواهینامه های لازم از موسسات رده بندی دارند ، جایگزین شوند .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان گفت : نخستین نمونه از شناورهای تفریحی مونوهال (تک بدنه) به آب انداخته شد و قرار است تا پایان سال جاری ، جایگزین شناورهای غیراستاندارد معروف شود .

اله مراد عفیفی پور درباره رونمایی از نخستین شناورهای تفریحی استاندارد ساخت داخل ، اظهار داشت : سازمان بنادر و دریانوردی در راستای ارتقای صنعت گردشگری دریایی ، نوسازی ناوگان و استانداردسازی قایق های تفریحی اقدام به ارایه تسهیلات بانکی با سود صفر درصد به متقاضیان کرده است تا شناورهایی استاندارد جایگزین قایق های تفریحی معروف به "تشتی" شوند .

وی با اشاره به تأکیدات استاندار هرمزگان و مدیران ارشد سازمان بنادر و دریانوردی بر لزوم نوسازی ناوگان گردشگری دریایی و خروج شناورهای سنتی از این چرخه ، افزود : با توجه به اینکه شناورهای تفریحی موجود ، به هیچ وجه استانداردهای لازم برای گشت های ایمن دریایی را ندارند ، به دنبال این هستیم که با جلب مشارکت مردمی در قالب تعاونی ها ، شناورهایی ایمن و استاندارد که گواهینامه های لازم از موسسات رده بندی دارند ، جایگزین شوند .

عفیفی پور تصریح کرد : با توجه به سفارش یکی از تعاونی های گردشگری در جزیره قشم ، نخستین نمونه قایق تفریحی استاندارد مونوهال (تک بدنه v شکل) با نام " هنگام ۱ " در کارخانه شناورسازی مدکندالو در جزیره قشم به آب اندازی شد و آزمایش های دریانوردی نیز بر روی آن با موفقیت به انجام رسید .

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با بیان جزییاتی از مشخصات فنی این شناور ، گفت : بدنه این قایق تفریحی از جنس فایبرگلاس مونوهال ساخته شده و سامانه رانش آن نیز از نوع شافت و پروانه است .

وی با اشاره به قابلیت های این شناور گردشگری گفت : بدنه این قایق تفریحی به گونه ای طراحی و ساخته شده که با عمر مفید ۱۰ ساله در شرایط آب و هوایی منطقه خلیج فارس و دریای عمان فعالیت کند .

عفیفی پور ظرفیت ترابری این شناور را شامل دو نفر خدمه و ۱۱ نفر گردشگر عنوان کرد و افزود : طول کلی این شناور ۱۱,۸ متر ، عرض آن ۳متر و آبخور شناور در حالت بار کامل ۵۸ سانتی متر است . همچنین ، سرعت آن در زمان ظرفیت کامل سرنشینان ، ۳۰ مایل دریایی(حدود ۵۵ کیلومتر بر ساعت) است . پیش از این و طی سال جاری نیز ، ساخت یک فروند قایق تفریحی با بدنه کاتاماران (شناور دارای بدنه زیرآبی دوتکه) تولید داخل به منظور جایگزینی با شناورهای غیراستاندارد سنتی به پایان رسیده و با نظارت اداره ثبت شناوران اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان در همین کارخانه شناورسازی به آب اندازی شده بود .

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با بیان اینکه هرمزگان به عنوان استان پایلوت در زمینه نوسازی و استاندادسازی ناوگان گردشگری دریایی در کشور تعیین شده است ، اضافه کرد : ابلاغ رسمی جلوگیری از تردد شناورهای غیراستاندارد تفریحی در دستور کار این اداره کل قرار دارد .

عفیفی پور با اشاره به استفاده از ظرفیت کشتی سازی های داخلی برای ساخت شناورهای جدید تفریحی ، تصریح کرد : تلاش ما بر این است که تعاونی ها کمترین میزان آورده برای استفاده از این تسهیلات فراهم کنند و از طریق مذاکره با بانک های عامل در خصوص اقساط آنها ، دوره زمانی بازپرداخت نیز افزایش پیدا کند .




مطالب مرتبط

سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع دریایی در راستای ایمنی مسافرت‌های دریایی ، نیاز به جهش جدید در بحث نوسازی شناورهای مسافربری دارد که از محل وجه اداره شده با تشکیل یک کمیته هماهنگی‌های لازم انجام شده است .

|

در طرح گردشگری دریایی بنادر این استان ۹ موتورلنج سنتی در بنادر بوشهر ، بوالخیر ، عامری و رستمی و ۶ شناور فلزی در بنادر بوشهر و گناوه فعالیت داشتند .

|

افزایش مهارت قایقران‌ها در سطح نجات غریق در صورت توفیق در عقد تفاهم نامه با فدراسیون نجات غریق و غواصی و تسهیل و سرعت بخشیدن به رسیدگی در مورد تقاضاهای مطروحه در کمیته وجوه اداره شده در بخش مسافری از جمله برنامه‌های تعریف شده است .

|

در سال گذشته میزان کانتینرهای وارداتی نسبت به سال گذشته ثابت بوده اما میزان کانتینرهای صادراتی ۲۰ درصد افزایش داشته است .

|

بندر شهید رجایی یکی از مهم‌ترین مبادی ورودی کالای اساسی کشور محسوب می‌شود که درحال حاضر دارای ۱۸ باب انبار مسقف با ظرفیت بیش از ۳۵۰ هزار تُن ، ۶ پست اسکله ویژه کالای اساسی و همچنین تعداد سه پایانه نگهداری فرآورده‌های روغن خوراکی به ظرفیت ۳۷۰ هزار تُن است .

|

نظرات کاربران