در حال بارگذاری ...
  • اهمیت فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در مورد توجه به ایمنی و رعایت حریم خطوط ریلی

    فرهنگ سازی و پروژه های ایمنی در همه بخشها از جمله بخشهای زیر بنایی لازم و ملزوم یکدیگر است و برنامه ریزی مستند و عینی در این زمینه می تواند بسیار موثر باشد .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، روند تمام مواردی که منجر به سوانح ریلی می شود باید کاهشی بوده و نقش نیروی انسانی در بروز چنین حوادثی پیوسته کمرنگ تر شود .

    حسین عاشوری قائم‌مقام راه‌آهن با بیان این مطلب در چهارمین جلسه ستاد مدیریت بحران و ارتقای ایمنی راه‌آهن گفت : نظارت بر ایمنی حمل و نقل ریلی ، باید مستمر و سختگیرانه و توام با فرهنگ سازی باشد .

    وی در جمع اعضای کارگروه این ستاد تاکید کرد : نباید در خصوص وقوع حوادث واگن های باری بی توجه باشیم زیرا این گونه حوادث تنها باعث آسیب مالی به واگن ها و بار نمی شود بلکه باعث اختلال حرکت قطارهای مسافری و ایجاد حوادث بزرگتر از حوادث مسافری مانند حادثه تلخ خیام می شود .

    ضرورت اطلاع رسانی و هدف گذاری

    قائم مقام راه آهن در ادامه این جلسه با اشاره به اهمیت فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در مورد تبعات بی‌توجهی به ایمنی و رعایت نکردن حریم خطوط ریلی گفت : فرهنگ سازی و پروژه های ایمنی در همه بخشها از جمله بخشهای زیر بنایی لازم و ملزوم یکدیگر است و برنامه ریزی مستند و عینی در این زمینه می تواند بسیار موثر باشد .

    او با اشاره به اینکه ایجاد زیر گذرهای چند منظوره می تواند موجب علاقمندی و احساس امنیت بیشتر مردم برای عبور و مرور از آنها شود ، افزود : احداث معبر همسطح راه آهن در ناحیه شمال تجربه موفقی در رابطه با تشویق مردم عبور از گذرگاه های همسطح مجازاست .

    قائم مقام راه آهن همچنین در زمینه مسئله فرونشست زمین در برخی از مناطق ریلی گفت : این مسئله تهدیدی خطرناک است که بایستی به دقت مورد پایش و بررسی قرار گیرد که در این خصوص می‌توان از همکاری پژوهشکده وزارت راه و شهرسازی و تحقیقات انجام شده در این زمینه استفاده کرد . برای اصلاحات بلند مدت در این زمینه نیازمند مذاکره با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور هستیم و راه آهن به تنهایی قادر نیست تا هزینه این اقدامات را تامین کند .

    کاهش ۲۰ درصدی سوانح

    سید محمد موسوی مدیر کل خط وسازه های فنی راه‌آهن نیز با تشریح برنامه‌های کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت راه آهن در راستای ارتقای ایمنی رو سازی خط گفت : فرهنگ سازی نقش عمده ای در ارتقای ایمنی ریلی دارد و در این زمینه روابط عمومی می تواند نقش برجسته ای را ایفا کند . افزایش جمعیت، خطوط ریلی ، حاشیه نشینی در اطراف این خطوط از یک سو و آشنا نبودن همسایگان ریلی با خطرات ناشی از حرکت قطار ، شرایط را برای وقوع سوانح ریلی تشدید کرده و درصورتی که فرهنگ سازی در این زمینه صورت نگیرد ، اقدامات فنی دیگر از جمله ساخت تقاطع ها نمی تواند مثمر ثمر باشد .

    همچنین خسرو رشیدی مدیرکل ایمنی و نظارت بر شبکه در این جلسه با ارائه گزارش ۹ ماهه امسال حوادث ، گفت : بسیاری از حوادث ریلی خارج از گذرگاه های مجاز رخ می دهد .

    وی با بیان اینکه میزان حوادث ریلی بخش خط در ۹ ماهه امسال در مقایسه با سال گذشته ۲۰ درصد کاهش داشته است ، افزود : با این حال ساکنان حاشیه خطوط به دلایل متعدد از روگذرها و زیر گذرها استقبال نمی‌کنند و در این زمینه با توجه به تجربه های دیگر کشورها می توان در مورد استفاده از گذرگاه های همسطح برای عابران روش های جدیدتری را بکار گرفت .

    رشیدی موضوع مقابله با شنهای روان را از دیگر موضوعات مورد توجه برای راه آهن دانست و یادآور شد : این امر با توجه به روند فزاینده خشکسالی در آینده خطری جدی برای راه آهن به شمار می رود .




    مطالب مرتبط

    نظرات کاربران