توجه ویژه دولت به توسعه و اتمام طرح های زیربنایی حملونقل در شرق کشور
در رابطه با طرحهای اولویتدار منطقه شرق کشور و استان خراسان جنوبی ، سازمان برنامه و بودجه کوشش نموده علیرغم محدودیتهای اعتباری کشور ، توجه ویژه به اتمام طرحهای در دست اجرا را در دستور کار قرار دهد و وضعیت اعتباری مهمترین طرحهای منطقه به شرح زیر است .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، دولت با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی در لایحه بودجه سال آینده مبلغ ۵۹۸ هزار میلیون ریال برای احداث و اجرای ۶ طرح زیربنایی اولیتدار منطقه شرق کشور و استان خراسان جنوبی در نظر گرفته است .
بر اساس اطلاعات سازمان برنامه و بودجه ، اعتبارات بخش حملونقل توسط این سازمان و با هماهنگی واحد مسئول در وزارت راه و شهرسازی (معاونت برنامهریزی و مدیریت منابع وزارت مزبور) و با تایید وزیر راه و شهرسازی میان طرحهای مندرج در پیوست شماره یک لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور توزیع شده و کوشش شده با رویکرد شبکهای و ملی (و نه استانی یا منطقهای) و اتخاذ راهبرد توسعه پایدار حملونقل ، میان طرحهای جادهای ، ریلی ، دریایی و هوایی توزیع شود .
در این راستا اهدافی نظیر اصلاح نظام حملونقل و افزایش سهم راهآهن (از طریق توسعه شبکه ، تامین ناوگان و ارتقای بهرهوری) ، تکمیل شبکه راههای شریانی کشور از طریق ارتقا به بزرگراه و آزادراه ، بهبود ایمنی ، تسهیل جریان عبور و مرور کالا و مسافر در کشور و رفع گلوگاههای ترافیکی و ظرفیتی ، افزایش ترانزیت و گسترش حملونقل ترکیبی و چند وجهی ، در پرتو توزیع و مدیریت بهینه منابع اعتباری کشور پیگیری شده اند .
در رابطه با طرحهای اولویتدار منطقه شرق کشور و استان خراسان جنوبی نیز ، سازمان برنامه و بودجه کوشش نموده علیرغم محدودیتهای اعتباری کشور ، توجه ویژه به اتمام طرحهای در دست اجرا را در دستور کار قرار دهد و وضعیت اعتباری مهمترین طرحهای منطقه به شرح زیر است :
همانگونه که مشاهده می گردد اعتبارات مهمترین طرحهای حملونقل مربوط به استان خراسان جنوبی در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور ، نسبت به میزان ابلاغی در سال ۱۳۹۷ با افزایش چشمگیر مواجه بوده (از جمله طرحهای مندرج در ردیفهای ۱ و ۶ جدول) که نشاندهنده توجه و عنایت ویژه نظام برنامهریزی و بودجه کشور و دولت ، به توسعه پایدار منطقه شرق کشور و تامین زیرساختهای اساسی است .
در رابطه با مدیریت بدهیهای پیمانکاران و مشاوران نیز پیشنهاد می گردد ، دستگاههای اجرایی ضمن پرهیز از ایجاد تعهد مازاد بر اعتبار مصوب طرحها ، از طریق بسیج منابع و امکانات ، اولویت بندی پروژهها و قراردادهای در دست اجرا و بهبود بهرهوری ، نسبت به استفاده بهینه از منابع اعتباری اقدام نموده تا شاهد اثربخشی بیشتر در استفاده از منابع برای توسعه طرحهای زیرساختی در کشور باشیم .